Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Studio Precatity 1o βραβείο

Δημοσιεύτηκε: 25.07.2022 | Βιβλίο

Πρώτος διαγωνισμός Young Book Designers Awards

Δείτε τους βραβευμένους designers βιβλίων της διοργάνωσης που θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο από το Goethe-Institut σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, τα ΕΒΓΕ (Ελληνικά Βραβεία Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας), το Stiftung Buchkunst (Ίδρυμα Τέχνης Βιβλίου της Γερμανίας), και τη Frankfurt Bookfair.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Ένας νέος και φιλόδοξος θεσμός μόλις ξεκίνησε και ήδη κατάφερε να κατακτήσει τις καρδιές μιας ιδιαίτερης μερίδας της δημιουργικής κοινότητας, τους/τις designers βιβλίων. Στην πρώτη του διοργάνωση, ο διαγωνισμός Young Book Designers Awards κατάφερε να συγκεντρώσει σεβαστό αριθμό συμμετοχών, από designers έως 35 ετών, αποδεικνύοντας πως ο σχεδιασμός και το περιεχόμενο μπορούν να συμπορευτούν με επιτυχία.

Τα βιβλία κρίθηκαν από πενταμελή επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους: Lisa Neuhalfen (σχεδιάστρια βιβλίων, Γερμανία), Ιωάννη Καρλόπουλο (σχεδιαστή εκδόσεων, Ελλάδα), Πάνο Παπαναγιώτου (σχεδιαστή εκδόσεων, Ελλάδα), Έλενα Πατάκη (εκδότρια, Ελλάδα) και Πάνο Παναγιωτόπουλο (τυπογράφο, Ελλάδα).

Την πρώτη (1η)  θέση  στα φετινά Young Book Designers Awards κατέκτησαν ο Μάριος Σταμάτης και η Βασιλική-Μαρία Πλαβού από το Studio Precarity με το αφιερωματικό λεύκωμα «Από την Καταγραφή στο Απρόσμενο» που δημιουργήθηκε για τον εορτασμό των 70 ετών του Ομίλου Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας.

Studio Precatity /1o βραβείο Μάριος Σταμάτης

Studio Precatity /
1o βραβείο Βασιλική Μαρία Πλαβού

Η κριτική επιτροπή απεφάνθη για το έργο που έλαβε το 1ο βραβείο με την παρακάτω ανακοίνωση: «Πρόκειται για μια έκδοση η οποία καταγράφει το σύνολο των κτιριακών μελετών του ΟΤΕ (από την αρχιτεκτονική κλίμακα έως την επίλυση διακοσμητικών λεπτομερειών) και αναδεικνύει επιλεγμένες μελέτες ανάλογα με τη σημασία του κτίσματος. Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία μεγάλα μέρη (προλογικά κείμενα, κυρίως σώμα με σχέδια, ευρετήριο), με τον μεταξύ τους διαχωρισμό να αποτυπώνεται σε αναπτύγματα που φέρουν τα σχέδια των τυπογραφικών επιγραφών του Ομίλου.

Συνολικά, ο σχεδιασμός του βιβλίου προσκαλεί τον αναγνώστη να ανατρέχει σε αυτό ξανά και ξανά. Διαθέτει μια συναισθηματική προσέγγιση που την χαρακτηρίζει μια αίσθηση χειροποίητης παραγωγής. Οι αναφορές τόσο στο αναλογικό παρελθόν όσο και στο ψηφιακό παρόν και μέλλον, τραβούν και κρατούν ζωηρό το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Είναι ένας στιβαρός, βαρύς κατάλογος φτιαγμένος με ιδιαίτερη προσοχή. Η μεγαλύτερη πρόκληση, δηλαδή ο χειρισμός κι η παρουσίαση ενός τόσο μεγάλου όγκου ετερογενούς πληροφορίας γίνεται τελικά το δυνατό του στοιχείο. Μια δύσκολη αποστολή που απαντήθηκε με επάρκεια και ευρηματικότητα!»

Επιπλέον διακρίθηκαν ο σχεδιαστής Αχιλλέας Τζάλλας με το έργο «Σύσσημον ή τα Κεφάλαια: Βιβλίο πρώτο» των εκδόσεων «Το ροδακιό» και ο σχεδιαστής Ιωάννης Μαρκάκης με το «Parallel Crisis: the immobilized time itself», της Empty Square.

Η κριτική επιτροπή απεφάνθη για το έργο «Σύσσημον ή τα Κεφάλαια: Βιβλίο πρώτο»«Πρόκειται για ένα μοναδικό παράδειγμα παραδοσιακής ελληνικής τυπογραφίας. Η χρήση της στοιχειοθεσίας χαρακτηρίζεται από μια ποιητική διάσταση σε πλήρη αρμονία με το περιεχόμενο του βιβλίου. Οι γραμμές είναι κυματοειδείς κι αιθέριες. Ο σχεδιασμός είναι διάφανος – όσο πιο διακριτικός γίνεται, ώστε να «προηγηθούν» οι αναγνώστες στο βιβλίο χωρίς περισπασμούς.»

Για το έργο «Parallel Crisis: the immobilized time itself» πρόσθεσε επίσης τα εξής: «Η αντιπαράθεση φωτογραφιών-κειμένου λειτουργεί με τρόπο όμορφο και συμπαγή, δημιουργώντας έτσι μια σχεδιαστική αφήγηση. Στο εξώφυλλο αποτολμάται με επιτυχία η αφαίρεση του κειμένου από την εικόνα. Ο σχεδιαστής μεταφέρει στον αναγνώστη με αυτοπεποίθηση τη σχέση του με τον συγγραφέα .»

Οι νικητές των Young Book Designers Awards, θα ταξιδέψουν στη Γερμανία και θα συμμετάσχουν στη Frankfurter Buchmesse 2022 (19-23 Οκτωβρίου). Εκεί θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε διάφορες δράσεις, αλλά και να δουν το έργο τους να εκτίθεται στο περίπτερο του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού αλλά και του Ιδρύματος Τέχνης Βιβλίου της Γερμανίας «Stiftung Buchkunst».

«Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα του πρώτου διαγωνισμού για νέους σχεδιαστές», δηλώνει η Βeate Köhler, διευθύντρια του GoetheInstitut Thessaloniki. «Τα βιβλία πάντα μας συγκινούν. Τι καλύτερο από το να ανοίγεις ένα βιβλίο για πρώτη φορά και να διαπιστώνεις την επιρροή που έχει η τυπογραφία, οι εικόνες ή η σελιδοποίησή του στη σκέψη και το συναίσθημά σου. Και πόσο συναρπαστικό, όταν η τέχνη του σχεδιασμού βιβλίων εξελίσσεται από μια νέα γενιά designers».

«Χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί ή ιδέα αυτού του νέου βραβείου, που τιμά τους νέους δημιουργούς, γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης,  το 2021, με τιμώμενη την γερμανόφωνη λογοτεχνία.  Προέκυψε ως αποτέλεσμα της εξαιρετικής συνεργασίας του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού με το Goethe-Institut και την Frankfurter Buchmesse και ευελπιστούμε ότι θα γίνει ένας ετήσιος θεσμός  ο οποίος αναδεικνύει τη δυναμική σχέση μορφής και περιεχομένου στη δημιουργία ενός βιβλίου», δηλώνει ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού κ. Νίκος Α. Κούκης.

Λίγα λόγια για τη διοργάνωση

Το Goethe-Institut σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, τα ΕΒΓΕ (Ελληνικά Βραβεία Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας), το Stiftung Buchkunst (Ίδρυμα Τέχνης Βιβλίου της Γερμανίας), και τη Frankfurt Bookfair θα απονέμει κάθε χρόνο ένα βραβείο ειδικά για νέους και νέες Έλληνες/-ίδες σχεδιαστές/-ριες βιβλίων έως 35 ετών. Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε σχεδιαστές/-ριες, τυπογράφους, εκδότες/-ριες και παραγωγούς δημιουργικών σχεδίων βιβλίων. Καθοριστικής σημασίας είναι οι ιδιαίτερα καινοτόμες και σύγχρονες προσεγγίσεις για την περαιτέρω σχεδιαστική ανάπτυξη του βιβλίου. Το βραβείο αποσκοπεί στην ανίχνευση πρωτότυπων, νέων ιδεών για το έντυπο βιβλίο – και συνεπώς των εξελίξεων στο μέσο του σχεδιασμού βιβλίων – και στο να προβάλλει τόσο τον «παλμό» των βιβλίων του αύριο όσο και τις αντιλήψεις περί ποιότητας που αφορούν το σήμερα.