Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Δημοσιεύτηκε: 30.06.2021 | Εκδήλωση

Τα «Περιηγητικά» του Κωνσταντίνου Χατζή

Τρεις μουσικές αφηγήσεις ξένων περιηγητών στην Ελληνική Επανάσταση παρουσιάζει η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στις 6, στις 8 και στις 13 Ιουλίου με ελεύθερη είσοδο.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Τρεις μουσικές αφηγήσεις ξένων περιηγητών στην Ελληνική Επανάσταση φέρνουν τα Περιηγητικά του Κωνσταντίνου Χατζή σε τρεις εξωθεατρικούς χώρους της Αθήνας με αξιοσημείωτο ιστορικό παρελθόν στις 6, 8 και 13 Ιουλίου 2021. Η παραγωγή αποτελεί ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ και εντάσσεται στον θεματικό κύκλο «Η Επανάσταση με τα μάτια των άλλων», ο οποίος πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Τα τρία αυτά μουσικοθεατρικά έργα καλούν τους θεατές να περιπλανηθούν με τη σειρά τους μέσα στην ιστορία των εθελοντών που διαδραμάτισαν ανεκτίμητο ρόλο στη διάρκεια, αλλά και την επ’ αύριο, της Επανάστασης.

Η πρώτη μουσική αφήγηση, «Εις δόξαν: Γάλλος φιλέλληνας στρατιωτικός», θα παρουσιαστεί στον αύλειο χώρο του Νομισματικού Μουσείου (6/7),

η δεύτερη, «Εις θάνατον: Αμερικανός φιλέλληνας γιατρός», στον κήπο του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών όπου στεγάζεται το εστιατόριο Black Duck (8/7)

και η τρίτη, «Εις διχασμόν: Γάλλοι, Άγγλοι φιλέλληνες διπλωμάτες», στον αύλειο χώρο του Μεγάρου της Δουκίσσης Πλακεντίας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (13/7).

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου, τα οποία θα διανέμονται μία ημέρα πριν από την έναρξη της κάθε παράστασης μέσω της ticket services.

Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Με τον όρο «φιλέλληνες» έμειναν γνωστοί ξένοι πολίτες, κυρίως από τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ιταλία αλλά και την Αμερική, που συνέδραμαν με διάφορους τρόπους την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Με τις ιδεολογικές του ρίζες στο ενδιαφέρον της Δύσης για την κληρονομιά της κλασικής αρχαιότητας, αλλά και στο φιλελεύθερο αίτημα για εξέγερση απέναντι σε κάθε λογής απολυταρχία που διέτρεχε καθολικά την «εποχή των επαναστάσεων», το κίνημα του φιλελληνισμού σημάδεψε την έναρξη του 19ου αιώνα, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αίσια έκβαση του αγώνα για τον σχηματισμό του νέου ελληνικού κράτους.

Φόρος τιμής στην ξεχωριστή εκείνη κατηγορία φιλελλήνων που ταξίδεψαν από την Ευρώπη και την Αμερική για να συμπαραταχθούν με τους εξεγερμένους Έλληνες, τα Περιηγητικά επικεντρώνονται σε τρεις κατηγορίες εθελοντών που διαδραμάτισαν ανεκτίμητο ρόλο στη διάρκεια, αλλά και την επαύριο, της Επανάστασης: τους στρατιωτικούς, τους γιατρούς και τους διπλωμάτες.

Η δραματουργία των πρωτότυπων αυτών μουσικοθεατρικών έργων βασίζεται σε πραγματικά βιογραφικά στοιχεία τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για τη συγγραφή των θεατρικών κειμένων με έντονο το μυθοπλαστικό στοιχείο. Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στους εξωτερικούς χώρους τριών ιστορικών κτιρίων:

– του Ιλίου Μελάθρου, έργου του Ερνέστου Τσίλλερ, κατοικίας του ανασκαφέα της Τροίας Ερρίκου Σλήμαν και σημερινής στέγης του Νομισματικού Μουσείου

– του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, ζωντανού συμβόλου της μετάβασης από την πολυπολιτισμική οθωμανική διοίκηση στη νεωτερικότητα του ελληνικού εθνικού κράτους, διαμέσου του νεοκλασικισμού και των οριενταλιστικών φαντασιώσεων

– του Μεγάρου της εμβληματικής φιλελληνίδας Δουκίσσης της Πλακεντίας (Villa Ilissia), έργου του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη και σημερινής στέγης του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.

Έτσι, οι θεατές γίνονται κοινωνοί τόσο της ιστορικότητας των χώρων όσο και του βιώματος των συγκεκριμένων αφηγήσεων.

Αγλαΐα Παππά – 📷 Γ. Δομένικος

Εις δόξαν

Γάλλος φιλέλληνας στρατιωτικός

Αύλειος χώρος του Νομισματικού Μουσείου

6 Ιουλίου 2021 / Ώρα έναρξης: 19.30

Η ποιητική δυστοπική ματιά ενός Γάλλου φιλέλληνα στρατιωτικού πάνω στον πόλεμο. Μέσα από το τοπίο του πολέμου, βλέπει τον «εφιάλτη της ανθρώπινης μοίρας». Ο πόλεμος κυριεύει την ανθρώπινη ύπαρξη, την αναγκάζει να χορεύει μέσα σε μια θύελλα από θανάτους, βασανισμούς και δυστυχίες. Γυναίκες, άντρες και παιδιά, όλοι περιδινούνται μέσα σε αυτή την αέναη θύελλα του πεπρωμένου. Τι, λοιπόν, είναι ο πόλεμος στα μάτια του ανθρώπου που έχει γνωρίσει μια διαφορετική οπτική της Επανάστασης; Υπάρχει άραγε αυτό που αποκαλούμε ελπίδα;

Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου – 📷 Γ. Δομένικος

Εις θάνατον

Αμερικανός φιλέλληνας γιατρός

Κήπος του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών – Αρχοντικό Δεκόζη Βούρου

8 Ιουλίου 2021 / Ώρα έναρξης: 19.30

Αμερικανός, γιατρός και άνθρωπος. Αντικρίζει τις πραγματικές δυσκολίες μιας επανάστασης. Υπηρέτης του ιερού λειτουργήματος της ιατρικής, αντιμετωπίζει μια κατάσταση όχι και τόσο γνώριμη. Η συνειδητοποίηση έρχεται από εκεί που δεν το περιμένει. Το λειτούργημα έρχεται σε σύγκρουση με το ένστικτο της ανθρώπινης επιβίωσης. Η οπτική της μεγάλης εικόνας αλλάζει και ο γιατρός αναγκάζεται να βιώσει ακραία συναισθήματα, άγνωστα σε καιρούς ειρήνης. Μέσα στην πίεση του πολέμου, πολλοί λυγίζουν και σκέφτονται αλλιώς. Το πώς δεν είναι θέμα λογικό, ούτε συναισθηματικό, αλλά πρακτικό.

Mουσικό σύνολο Sibílima – 📷 Γ. Δομένικος

Εις διχασμόν

Γάλλοι, Άγγλοι φιλέλληνες διπλωμάτες

Αύλειος χώρος του Μεγάρου της Δουκίσσης Πλακεντίας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

13 Ιουλίου 2021 / Ώρα έναρξης: 19.30

Όλοι στέκονται μουδιασμένοι μπροστά στον ανθρώπινο πόνο. Υπάρχουν σίγουρα άνθρωποι που σπεύδουν να βοηθήσουν, να σώσουν, αλλά υπάρχουν και αυτοί που θέλουν να εκμεταλλευτούν. Συμπόνια υπάρχει – όμως από ποια πλευρά και από ποια θέση; Μιλούν πολλοί, αλλά αποτέλεσμα μηδενικό. Άτομα που, για τους δικούς τους λόγους, απλώς στέκονται και χαμογελούν σε έναν κόσμο που ζητά απεγνωσμένα βοήθεια. Δεν είναι θέμα ατομικό, αλλά οικουμενικό. Η Επανάσταση βρίσκεται εδώ για να απελευθερώνει, και όχι για να σκορπά θάνατο και σκλαβιά. Μετά από όλα αυτά, η Ευρώπη σιωπά!

Λίγα λόγια για τη μουσική

Η μουσική επένδυση των κειμένων συντέθηκε βασιζόμενη σε αναφορές τόσο σε δημοτικά τραγούδια, κρατώντας έτσι το ελληνικό στοιχείο, όσο και σε κλασικά έργα, ίδιας ή παλαιότερης χρονολογίας με τις εξιστορήσεις των χαρακτήρων. Αναφορικά με τη σύνθεση του κάθε έργου χωριστά, στην αφήγηση «Εις δόξαν» τα κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν είναι ο «Χορός του Ζαλόγγου» και το «Lacrimosa» από το Ρέκβιεμ του Β.Α. Μότσαρτ. Στο «Εις θάνατον», το κοινό θα ακούσει αποσπάσματα της Σονάτας για βιόλα αρ. 1 του Αντόνιο Μπαρτολομέο Μπρούνι, καθώς και τη μουσική του τραγουδιού «Ξένος εδώ, ξένος εκεί», «πειραγμένη» από κλασικές συνθετικές συνήθειες της εποχής. Τέλος, στην τρίτη κατά σειρά αφήγηση, «Εις διχασμόν», θα συναντηθούν η μουσική του τραγουδιού «Κοράσιν ετραγούδαγε» με την εισαγωγή του έργου Το χιόνι (La neige) του Ντανιέλ Ωμπέρ.