Για έβδομη εβδομάδα συνεχίζεται το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», φέρνοντας νέες παραγωγές σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε όλη την Ελλάδα.
Το πρόγραμμα της έβδομης εβδομάδας περιλαμβάνει τις εξής εκδηλώσεις: Στις 12 και 13 Αυγούστου, παρουσιάζονται η μουσική παράσταση La tarantata από το μουσικό συγκρότημα Encardia στο Αρχοντικό Τσιατσιαπά στην Καστοριά, καθώς και η νέα παραγωγή χορού Ο χορός του θανάτου, σε ιδέα και χορογραφία Ίριδας Καραγιά και μουσική Νίκου Βελιώτη στο Αρχαίο Θέατρο Γυθείου. Στις 17 και 18 Αυγούστου, η παράσταση μουσικού θέατρου Ταρώ του Οδυσσέα, σε σύλληψη και καλλιτεχνική διεύθυνση Κατερίνας Φωτεινάκη έρχεται στο Αρχαίο Θέατρο Μήλου.
Παράλληλα, τρεις σημαντικές εκθέσεις του φετινού προγράμματος συνεχίζονται σε Τήνο, Θεσσαλονίκη και Μαρώνεια. Η ομαδική έκθεση +ΘΛΙΨΙΣ φιλοξενείται στην Ιερά Μονή Ουρσουλινών Tήνου έως τις 21/8, η έκθεση The River / Voicing Water παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης έως τις 31/8, ενώ η ομαδική έκθεση Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται στο Αρχοντικό Ταβανιώτη στη Μαρώνεια παρατείνεται έως τις 31/8.
Πρόγραμμα εκδηλώσεων: 12 – 18 Αυγούστου 2024
12, 13 Αυγούστου
– Μουσική | La tarantata
Αρχοντικό Τσιατσιαπά, Καστοριά
– Χορός | Ο χορός του θανάτου
Αρχαίο Θέατρο Γυθείου
17, 18 Αυγούστου
– Μουσικό θέατρο | Ταρώ του Οδυσσέα
Αρχαίο Θέατρο Μήλου
– Εικαστικά / Περφόρμανς |
+ΘΛΙΨΙΣ
Ιερά Μονή Ουρσουλινών Tήνου
Διάρκεια έως 21 Αυγούστου 2024
The River / Voicing Water
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Διάρκεια έως 31 Αυγούστου 2024
Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται
Αρχοντικό Ταβανιώτη, Μαρώνεια
Διάρκεια έως 31 Αυγούστου 2024
***
Μουσική
La tarantata
12, 13 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:00
Αρχοντικό Τσιατσιαπά, Καστοριά
Μουσικές συνθέσεις, τραγούδια, διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών: Encardia
Επιμέλεια κίνησης, χορογραφία: Δάφνη Σταθάτου, Αναστασία Δρούγα
Μουσικοί επί σκηνής: Βαγγέλης Παπαγεωργίου (ακορντεόν, φυσαρμόνικα, τραγούδι), Μιχάλης Κονταξάκης (κιθάρα, τραγούδι), Ναταλία Κωτσάνη (τραγούδι, κρουστά), Γιώργος Ντάνης (κοντραμπάσο), Κώστας Κωνσταντάτος (τραγούδι, μαντολίνο, κρουστά)
Χορεύουν: Δάφνη Σταθάτου, Αναστασία Δρούγα
Σχεδιασμός ήχου: Πασχάλης Κολέντσης
ΑΜΚΕ: ENCARDIA (ΕΝΚΑΡΝΤΙΑ)
Εκεί στα ελληνόφωνα χωριά της πεδιάδας του Σαλέντο (Νότια Ιταλία) ακούγεται μέχρι σήμερα μια συγκλονιστική παράδοση, μύθος μαζί και πραγματικότητα, που σχετίζεται με τη θεραπεία της γυναίκας από την επήρεια του τσιμπήματος της φαρμακερής αράχνης. Πρόκειται για το φαινόμενο του ταραντισμού.
Η παράσταση La tarantata των Encardia έχει αφετηρία και έμπνευση το πρόσωπο της γυναίκας στις απομακρυσμένες περιοχές του ιταλικού Νότου και κατ’ επέκτασιν της γυναίκας του «κόσμου», σαν αποδέκτη και αφομοιωτή όλων των «συγκρούσεων» που η κοινωνία ή το άμεσο περιβάλλον επιφυλάσσει. H γυναίκα ερωμένη, η γυναίκα μάνα, η γυναίκα σύζυγος, η γυναίκα της προσφυγιάς και του πολέμου, η γυναίκα του πόθου ή της εγκατάλειψης, η γυναίκα… «Ταραντάτα»! Κι όσο η σύγκρουση μεταβάλλεται σε ψυχικό δηλητήριο, αυτή το «ξορκίζει» και οδηγείται στη λύτρωση χορεύοντας εκστατικά, κάτω από τους ρυθμούς των μουσικών-θεραπευτών. Η παράσταση ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή του κοινού σε έναν λυτρωτικό χορό με σαφή αναφορά στο φαινόμενο του ταραντισμού.
***
Χορός
Ο χορός του θανάτου
12, 13 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 19:00
Αρχαίο Θέατρο Γυθείου
Ιδέα, χορογραφία: Ίρις Καραγιάν
Μουσική: Νίκος Βελιώτης
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Κοστούμια: Ελευθερία Αράπογλου
Χορεύουν: Μαρία Βούρου, Μάνος Κότσαρης, Δανάη Παζιργιαννίδη, Γιάννης Τσιγκρής
ΑΜΚΕ: ΖΗΤΑ, ομάδα σύγχρονου χορού
Το έργο Ο χορός του θανάτου εστιάζει στην έννοια της σύγκρουσης εν καιρώ πολέμου, ένα επίκαιρο και βαθιά συγκινησιακό θέμα. Αντλώντας έμπνευση από το ζωγραφικό έργο του Γερμανού καλλιτέχνη Όττο Ντιξ Ο πόλεμος [Der Krieg, 1929-1932], καθώς και από τη συλλογή του από πενήντα χαρακτικά και γκραβούρες (1924), η Ίρις Καραγιάν χορογραφεί μια παράσταση με πολιτικά, εξπρεσιονιστικά και αλληγορικά στοιχεία που συνδυάζει τους τομείς του χορού και της μουσικής. Κινούμενη ανάμεσα σε αντίθετους πόλους όπως το χάος και η αρμονία, η σύγκρουση και η σύμπνοια, η ένταση και η ηρεμία, η παράσταση θα ενεργοποιήσει το Αρχαίο Θέατρο του Γυθείου με την ενέργεια της κίνησης των τεσσάρων χορευτών, δημιουργώντας ένα δυνατό και πυκνό χορογραφικό αφήγημα πάνω στην έννοια της σύγκρουσης.
***
Μουσικό θέατρο
Ταρώ του Οδυσσέα
17, 18 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:30
Αρχαίο Θέατρο Μήλου
Σύλληψη, καλλιτεχνική διεύθυνση: Κατερίνα Φωτεινάκη
Λιμπρέτο: Παυλίνα Παμπούδη
Δραματουργία: Αγλαΐα Παππά, Κατερίνα Φωτεινάκη
Σύμβουλος Ταρώ: Daisy Masini
Μουσική σύνθεση: Κατερίνα Φωτεινάκη
Ενορχηστρώσεις: Άντης Σκορδής
Μουσικός σύμβουλος: Claude Barthélemy
Σκηνοθεσία: Αγλαΐα Παππά
Σχεδιασμός βίντεο: Παντελής Μάκκας
Βοηθός σκηνοθέτριας: Πηνελόπη Φλουρή
Υπεύθυνη παραγωγής: Κορίνα Κοτσίρη
Τεχνικός υπεύθυνος: Δημήτρης Πουλημένος
Ερμηνεύουν: Αγλαΐα Παππά (αφήγηση), Άντης Σκορδής (κιθάρες, κρουστά, φωνή, electronics), Κατερίνα Φωτεινάκη (φωνή, κιθάρες, κρουστά), Παντελής Μάκκας (live video art)
Φιλική συμμετοχή: Φιλιώ Λούβαρη, Καλλιρρόη Μυριαγκού
ΑΜΚΕ: Abnormal Group
Ο Οδυσσέας, αυτή η μυθική αλλά και τόσο σύγχρονη σύνθετη προσωπικότητα, είναι, πέρα από όλα τα άλλα, το σύμβολο του ακατάβλητου ανθρώπου. Αυτού που εμπλέκεται σε συνεχείς συγκρούσεις, εσωτερικές και εξωτερικές, και βρίσκεται σε διαρκή αναμέτρηση με προκλήσεις που τον υπερβαίνουν. Στο έργο Ταρώ του Οδυσσέα ξανακοιτάξαμε την Οδύσσεια μέσα από το πρίσμα των καρτών Ταρώ της Μασσαλίας, οι οποίες προσεγγίζουν την ανθρώπινη συνθήκη, όπως και ο Μύθος, η Ποίηση και η Μουσική: απευθυνόμενες στα άδυτα του εαυτού, τα προστατευμένα από τον χρόνο, τον τόπο, τη λογική και τις βεβαιότητες. Κάθε «τράβηγμα»» των Ταρώ δίνει στους ήρωες της Οδύσσειας διφορούμενους «χρησμούς», αντιμαχόμενους μεταξύ ηθικής και επιθυμίας, λογικής και συναισθήματος. Ένας διαχρονικός διάλογος μεταξύ δυο πολιτισμών ανοίγει. Απ’ τη μία η Αναγέννηση και ο Ουμανισμός με τα Ταρώ κι απ’ την άλλη ο αρχαίος ελληνικός στοχασμός με την Οδύσσεια· στην πιο παιγνιώδη, ποιητική και αρχετυπική τους μορφή.
* Την παράσταση θα ανοίξει η Πειραματική Σκηνή Μήλου, σε διδασκαλία της Καλλιρρόης Μυριαγκού, πάνω σε πρωτότυπο ποιητικό κείμενο της Παυλίνας Παμπούδη, με θέμα την Οδύσσεια.
Εικαστικά / Περφόρμανς
+ΘΛΙΨΙΣ
Ιερά Μονή Ουρσουλινών Tήνου
Διάρκεια έως 21/8
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: 11.00 – 22.00
Καλλιτέχνες: Κατερίνα Κατσιφαράκη, Γιάννης Μπουτέας, Νίκος Νικολόπουλος. Νίκος Παπαδόπουλος, Ρένα Παπασπύρου, Εύα Στεφανή, Πέτρος Τουλούδης, Παντελής Χανδρής, Κατερίνα Χρηστίδη
Συνεπιμέλεια: Σοφία Ζωιτού, Μαρία Μανέτα, Σοφία Ελίζα Μπουράτση
Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού και το Tinos Today
ΑΜΚΕ: PHD
Η έκθεση +ΘΛΙΨΙΣ ανιχνεύει την έννοια της εσωτερικής σύγκρουσης όπως αυτή εκδηλώνεται στο πεδίο των αντιθέσεων ανάμεσα στην «αρχή της ευχαρίστησης» και την «αρχή της πραγματικότητας», ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, στην πίστη και το ένστικτο που διέπει το ανθρώπινο σώμα, στη νομοτέλεια του φυσικού περιβάλλοντος και την τάση ανακάλυψης και φιλοπεριέργειας, στην πειθαρχία και την αναίρεση, στο φυσικό και το μεταφυσικό.
Εννέα καλλιτέχνες αλληλεπιδρούν με τον νοηματικά, συναισθηματικά, θρησκευτικά και κοινωνικά φορτισμένο χώρο της Μονής Ουρσουλινών. Πρόκειται για ένα οικοδομικό σύμπλεγμα όπου αναπτύχθηκε τον 19ο αιώνα ένα εγχείρημα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα, που αποτέλεσε κοινωνικό, πνευματικό και εκπαιδευτικό κέντρο για δεκαετίες στην Τήνο. Η ερήμωσή του αποτελεί μια πρόκληση αναβίωσης σε τοπικό αλλά και πανελλήνιο επίπεδο ως προς την ανάδειξη όχι μόνο της τοπικής ιστορίας αλλά, επίσης, και της οργανικής σχέσης του με τα μεγάλα πολιτιστικά κέντρα της εποχής και, κατ’ επέκταση, του ευρωπαϊκού πολιτιστικού γίγνεσθαι.
***
The River / Voicing Water
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Διάρκεια έως 31/8
Χριστίνα Νάκου / The River
Άννα Παγκάλου / Voicing Water
Ηχητικές συνθέσεις: Κατερίνα Τζεδάκη
Ηχογραφήσεις τοπίων: Χριστίνα Νάκου, Άννα Παγκάλου
Μελέτη Φωτισμού: Στέφανος Δρουσιώτης
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έκθεσης: Κωνστάντιος Δασκαλάκης
Συντονισμός και επίβλεψη τεχνικών εγκαταστάσεων: Ηλίας Ματζιάρης Ο.Ε
Σκηνοθετική επιμέλεια Video: Εύη Λόη
Σχεδιασμός Ακουστικής Αφήγησης: Χριστίνα Νάκου, Άννα Παγκάλου, Stefania Vannini, Andrea Applebee
ΑΜΚΕ: SILENT ISING
Η έκθεση προσεγγίζει την έννοια της σύγκρουσης μέσω της μεταμορφωτικής δύναμης του νερού. Σημειώνοντας τη δυναμική της ενοποιητικής του δράσης συνδέει δύο πόλεις, τη Θεσσαλονίκη και τη Ρώμη, ενώ παράλληλα προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια συμπερίληψη αισθήσεων.
The River, ένα ψηφιδωτό μεγάλης κλίμακας της Χριστίνας Νάκου, παρουσιάζεται μέσα σε ένα ηχητικό περιβάλλον. Το έργο αντλεί την έμπνευσή του από τα ρωμαϊκά ψηφιδωτά δάπεδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και επιχειρεί μέσω της παραδοσιακής αυτής τέχνης να αναδείξει τη χειρωναξία ως εμπειρία βιωμένου χρόνου, τον ήχο ως δονούμενο αποτύπωμα της διαδικασίας και τη σημασία της αφής στη σύνδεσή μας με τον φυσικό κόσμο και τους συνανθρώπους μας.
***
Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται
Αρχοντικό Ταβανιώτη, Μαρώνεια
Διάρκεια έως 31/8
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: (Τετάρτη-Δευτέρα 8:30-15:30, Τρίτη κλειστό)
Επιμέλεια: Εύα Βασλαματζή
Καλλιτέχνες: Larissa Araz, Μαρία Βαρελά, Hera Büyüktaşçıyan, Αλέξης Φιδετζής, Iz Oztat & Fatma Belkıs, Μαλβίνα Παναγιωτίδη
ΑΜΚΕ: Ανακόλουθα
Η ομαδική έκθεση Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται αφουγκράζεται τις συγχωνεύσεις και τις διακλαδώσεις μεταξύ των πολιτισμών που συναντιούνται σε μια υπαρκτή γεωγραφία-σύνορο ενώ επεκτείνεται έξω από αυτήν μέσα από τις αφηγήσεις των ίδιων των υλικών και τις συνδέσεις που επινοούν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Μέσα από έξι έργα-εγκαταστάσεις, οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές, αντλώντας από τη μελέτη τεχνοτροπιών, παραδοσιακών μορφών τέχνης, υλικών και άυλων τελετουργιών, εθνικών και ανεπίσημων αφηγήσεων.
Πληροφορίες
– Όλες οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού.
– H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική.
– Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου του αρχαιολογικού χώρου, όπου υπάρχει.
– Πληροφορίες & προκρατήσεις: www.allofgreeceoneculture.gr