Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Γεωργία Καρύδη, Κουτί με άνθη, λεπτομέρεια, 2024

Δημοσιεύτηκε: 20.03.2024 | Εικαστικά

“Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης”. Ατομική έκθεση της Γεωργίας Καρύδη

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν Πέμπτη 4 Απριλίου 2024, στις 18.00.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Θέλω να σε συναντήσω σε αυτό το μέρος. Θέλω να σε συναντήσω εκεί που διαρρέουμε, εκεί που είμαστε σχεδόν τίποτα, εδώ στην ιστορία κάποιου άλλου. Ένα μέρος όπου έχω εγκαταλείψει σχεδόν τα πάντα: το σώμα, τον εαυτό μου, τη διαύγεια, κάθε συστατικό.

Jenny Hval, Girls Against God, Verso Books, 2020

Με άξονες αφετηρίας τη φωνή, τη μουσική και τη φεμινιστική λογοτεχνία γύρω από τη φιλία, η έκθεση Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης παρουσιάζει ένα καινούργιο σύνολο έργων της Γεωργίας Καρύδη, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο THF RAW, τη σειρά σύγχρονων εκθέσεων του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη.

Γεωργία Καρύδη, Το βλέμμα πάνω από τη σκηνή, λεπτομέρεια, 2024

Η καλλιτέχνιδα, μουσικός, performer και ραδιοφωνική παραγωγός αναφέρεται συχνά στο έργο της με τον όρο «live sets». Με γνώμονα τη μελέτη για τη ζωντανή επιτέλεση, τα «live sets» επικεντρώνονται στα φωνητικά και χαρακτηρίζονται από έναν παραστατικό τρόπο, που πηγάζει από τη ζωγραφική, την περφόρμανς, τις λεκτικές παρτιτούρες, τα γλυπτά και από άλλα μέσα.

Η έκθεση Ωδή στη φιλία: Μία παρτιτούρα συνύπαρξης, έχει δημιουργηθεί σε διάλογο με την επιμελήτρια Αγγελική Τζωρτζακάκη, ως μια ανθολογία προτάσεων συνάντησης και σύνδεσης, οι οποίες έχουν σκοπό να ενδυναμώσουν και, παράλληλα, να μαλακώσουν τα όρια που ορίζουν τις υποκειμενικότητες, συμπεριλαμβανομένης και της γλώσσας. Οι επιτελεστικές δράσεις φωτίζουν σημεία επαφής, καθιστώντας τα αδρά, και δίνουν στη φωνή και στην ακοή μια μεταβαλλόμενη χωρική διάσταση, που μετατοπίζει και ενεργοποιεί λανθάνουσες διεργασίες συναισθηματικού και πολιτισμικού φορτίου, ιδιαίτερα του φύλου. Οι παραπάνω προτάσεις που παίρνουν τη μορφή γραφικών και λεκτικών παρτιτούρων, μιας κινούμενης ηχητικής εγκατάστασης, μιας γλυπτικής παρέμβασης και ενός προγράμματος παραστατικών δράσεων, καλούν το κοινό να συμμετάσχει σε μια προσωπική, αλλά και από κοινού συνθήκη, όπου η σκηνή και ο δημόσιος χώρος συναντώνται.

Γεωργία Καρύδη, Το τονικό εύρος, μια πρόσκληση, λεπτομέρεια, 2024

Ο όρος γραφική ή λεκτική παρτιτούρα (score) πρωτοεμφανίστηκε ως ένα μουσικό έργο σημειωμένο με σχέδια και λέξεις αντί για νότες. Πλέον ο όρος αναγνωρίζεται ευρύτερα στις παραστατικές τέχνες «ως ένα σύνολο οδηγιών […] που σχετίζονται είτε με τη δημιουργία μιας παράστασης και χρησιμεύουν ως αφετηρία για αυτοσχεδιασμό, είτε ως εργαλείο επικοινωνίας για τη δημιουργία κίνησης και δράσης». Οι λεκτικές παρτιτούρες της Γεωργίας Καρύδη χρησιμοποιούνται εδώ ως καλλιτεχνικό μέσο και προτείνονται ως πρόβες δημιουργίας ενός κοινού χώρου σύνδεσης και ροής σωμάτων. Μια πρόταση εκφώνησης και ταυτόχρονου ακούσματος στην οποία ηχεί μια ωδή στην συνάθροιση, στις αόρατες μικροδομές υποστήριξης και στην οικειότητα, δημιουργώντας έναν παλμό που διαπερνά τις συναλλαγές των σημερινών συναισθηματικών οικονομιών.

 

Η έκθεση βασίζεται σε μία ηχητική διαδρομή, λόγω αυτού συνίσταται η χρήση των προσωπικών σας ακουστικών.

 

Καλλιτέχνης: Γεωργίας Καρύδη

Επιμέλεια: Αγγελική Τζωρτζακάκη

Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρίνα Μήλιου Θεοχαράκη

Βοηθός Παραγωγής: Νεφέλη Σιαφάκα

 

Διάρκεια έκθεσης: 4 Απριλίου – 31 Μαΐου 2024

Ωράριο έκθεσης: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 10:00 – 17:00, Πέμπτη: 17:00 – 21:00

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ

The Voice is also an Ear

Συζήτηση με τη Δανάη Στεφάνου και τη Γεωργία Καρύδη, προβολή του ντοκιμαντέρ That Riff Ensemble και Live Set

13 Απριλίου 2024 | Σάββατο, 19.00 – 21.00

 

Πώς να ειπωθεί ένα τραγούδι

Εργαστήριο με την Γεωργία Καρύδη

26 Απριλίου 2024 | Παρασκευή, 18.00 – 20.00

 

Ξενάγηση με την επιμελήτρια της έκθεσης Αγγελική Τζωρτζακάκη

11 Απριλίου, 30 Μαΐου 2024 | Πέμπτη, 18.30

 

Finissage Ωδή στη φιλία: κονσέρτο στην ταράτσα του Ιδρύματος B. & M. Θεοχαράκη

30 Μαΐου 2024 | Πέμπτη, 19.30

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

Η Γεωργία Καρύδη είναι καλλιτέχνης, μουσικός και περφόρμερ με έδρα την Αθήνα. Η διαμεσική πρακτική της συνδυάζει τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το βίντεο, την περφόρμανς και τις λεκτικές παρτιτούρες και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη λαϊκή και ποπ μουσική κουλτούρα και τον λογοτεχνικό λυρισμό, κατασκευάζοντας ένα λεξικό συνδέσεων μεταξύ μνήμης, επιθυμίας, συνείδησης, προκειμένου να προσφέρει αυτή την επιρροή ως βάση για μετασχηματισμό. Έχει εργαστεί εκτενώς με την ανθρώπινη φωνή με την επιθυμία να κατανοηθεί το ιστορικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της συνύπαρξης ενός συνόλου ατόμων. Η διερεύνηση και η συνάντηση με τη φωνή της που πηγάζει από το ίδιο το σώμα αλλά και τη συνείδηση των τεχνικών και καλλιτεχνικών μέσων, οδήγησε στη σύνδεση με την κοινότητα στην οποία ανήκει και δημιούργησε συνεργασίες με καλλιτέχνες και μουσικούς. Η σκιαγράφηση και ενίσχυση της ποιητικότητας που βρίσκεται στον αυθορμητισμό, την ευθύτητα και το ενστικτώδες των ανθρώπινων συγκινησιακών χειρονομιών γίνεται για την Καρύδη σημαντικό πεδίο εργασίας.

Γεωργία Καρύδη, I love that song, φωτογραφία της Αλεξάνδρας Μασμανίδη από περφορμανς, Hyle, 2022

Παράλληλα, εργάζεται πάνω στο ίδιο θέμα, με μία ομάδα εφήβων του μεταβατικού σχολείου πρόληψης του ΚΕΘΕΑ, δημιουργώντας ένα ντοκιμαντέρ μαζί τους. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί στα: Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Εθνική Λυρική Σκηνή, ΕΜΣΤ, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, CAN Gallery, Εθνικό Θέατρο, Ύλη [HYLE], Γαλλικό Ινστιτούτο, Goethe Institut, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Ελευσίνα Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, Knot Gallery, Ρομάντσο, Μemphis (Λιντς), HFF (Μόναχο), Forum Stadtpark (Γκρατς), Team Titanic (Βερολίνο) ενώ υλικό της έχει δημοσιευθεί μεταξύ άλλων στα labels Nutty Wombat, Seagrave, Inner Ear Records, Trial & Error, Ecstatic και Bokeh Versions. Έχει σπουδάσει θεατρολογία και μεθοδολογία του κινηματογράφου στη Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών και το Freie Universitaet Berlin, και είναι πτυχιούχος του μεταπτυχιακού προγράμματος Ψηφιακές Μορφές Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.

 

Η Αγγελική Τζωρτζακάκη είναι επιμελήτρια και συγγραφέας που εργάζεται στο Άμστερνταμ και την Αθήνα. Η πρακτική της υλοποιείται κυρίως με επιτελεστικούς τρόπους και ως επι το πλείστον εξετάζει αφηγήσεις που αψηφούν τη διχοτόμηση φύσης-πολιτισμού. Σε αυτό το πλαίσιο ερευνά θέσεις αυτενέργειας, επιθυμίας, (απ)ενσωμάτωσης, τη μεταβλητότητας αλλά της αόρατης εργασίας, μέσα από τη μυθοπλασία και την αυτοθεωρία, προκειμένου να επανεξετάσει τις μονοδιάστατες ή δυαδικές προσεγγίσεις στην παραγωγή γνώσης. Στο Άμστερνταμ εργάζεται στην επιμελητική ομάδα της μπιενάλε 2024 Sonic Acts The Spell of the Sensuous; στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Gerrit Rietveld και συνεργάζεται στενά με τη Mercedes Azpilicueta. Κατά διαστήματα διδάσκει σε ακαδημίες καλών τεχνών για το φύλο και τη γραφή.

Το – συχνά συνεργατικό – έργο της έχει παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στα Fries Museum (Λεουβάρντεν), 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα, HIAP (Ελσίνκι), Künstlerhaus Büchsenhausen (΄Ινσμπρουκ), 19η Mediterranea Biennale (Σαν Μαρίνο), Ίδρυμα Ωνάση (Αθήνα), Ιταλικό Ινστιτούτο (Τόκιο), Ecofeminist Festival (Μπακού), JaJaJa NeeNeeNee Radio (Άμστερνταμ), Theatrum Mundi (Λονδίνο), Kunstfort bij Vijfhuizen, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος κ.ά. και ενώ τα κείμενά της έχουν δημοσιευτεί μεταξύ άλλων από τα Flash Art International, Arts of the Working Class, ATP Diary, Lugemik, Building Fictions, Archive Books, If I Can’t Dance, Sandberg & Rietveld Research και De Appel. H Αγγελική έχει συνδιοργανώσει το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών «bi-» σε περιφερειακές περιοχές της Γαλλίας και της Ιταλίας από το 2018 έως το 2022 και αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της ερευνητικής πρωτοβουλίας Scores for Gardens.