H πλατφόρμα πολιτισμού του gov.gr beta

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Με την αντιπολεμική παράσταση Der Wij / Βίι του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ ανοίγει η Πειραιώς 260

Δημοσιεύτηκε: |

AEF2023-The Wij@Fabian Hammerl

Με την πολυαναμενόμενη παράσταση Der Wij / Βίι του βραβευμένου Ρώσου σκηνοθέτη Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, ανοίγει στις 7 και 8 Ιουνίου το φετινό πρόγραμμα της Πειραιώς 260.

Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Η Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι» τον Απρίλιο στην Ελλάδα, που είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση στο Φεστιβάλ των Καννών το 2022 και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα, ο ανατρεπτικός Σερεμπρένικοφ θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με μια διεθνή παραγωγή σε συνεργασία με το Thalia Theater του Αμβούργου.

Πρωτοποριακός δημιουργός του θεάτρου και του κινηματογράφου ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ θα παρουσιάσει ένα έργο-καταγγελία για το ωμό και απάνθρωπο πρόσωπο του πολέμου.

AEF2023-The Wij@Fabian Hammerl

Καλλιτεχνικός διευθυντής (2012-2021) του περίφημου Κέντρου Γκόγκολ της Μόσχας, ο Σερεμπρένικοφ υπήρξε ο μόνος καλεσμένος Ρώσος σκηνοθέτης σε ευρωπαϊκό φεστιβάλ (Κάννες) παρά το μποϊκοτάζ των Ρώσων καλλιτεχνών το 2022.

Ο Σερεμπρένικοφ γνωστός για την ακτιβιστική του δράση και για τη στήριξή του στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, έχει εκφράσει δημοσίως την αντίθεσή του για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Για χρόνια βρέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό στη Ρωσία, ενώ εξαιτίας της κριτικής του στάσης απέναντι στην κυβέρνηση του είχε απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα. Σήμερα βρίσκεται εγκατεστημένος στο Βερολίνο, απ’ όπου δηλώνει ελεύθερος να δημιουργεί χωρίς περιορισμούς.

Στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο Σερεμπρένικοφ θα παρουσιάσει το έργο του Der Wij / Βίι, βασισμένο σε μια νουβέλα του Νικολάι Γκόγκολ, πατέρα του ρωσικού ρεαλισμού.

AEF2023-The Wij@Fabian Hammerl

Λίγα λόγια για το έργο

Το Βίι, μια παράσταση με τη συμμετοχή Ρώσων, Ουκρανών και Γερμανών ηθοποιών που μιλούν ο καθένας στη γλώσσα του, συμπυκνώνει την εναντίωση και τον αποτροπιασμό του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ για τον πόλεμο.

Σε μια φανταστική νουβέλα τρόμου που έγραψε το 1835, ο ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ, εμπνευσμένος από έναν λαϊκό σλαβικό θρύλο, επινόησε ένα τρομακτικό πλάσμα που το έλεγαν Βίι. Τα βλέφαρά του ήταν τόσο μακριά που άγγιζαν το έδαφος, ήταν σχεδόν τυφλό· όταν όμως κατάφερνε να τα ανοίξει, μια μόνη ματιά του ήταν ικανή να σκοτώσει όσους αντίκριζε.

Με αφετηρία τον μύθο του Βίι, ο Σερεμπρένικοφ δημιουργεί μια αφόρητης σκληρότητας όσο και ποιητικά ισχυρή παράσταση. Έχοντας ξεκινήσει να γράφει το έργο μαζί με έναν νέο Ουκρανό συγγραφέα, τον Μπόνταν Πανκρουχίν το 2022, επεξεργάστηκαν, όπως γράφει στο σκηνοθετικό του σημείωμα, «χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη, το Ιρπίν. Αθώα θύματα. Αδιανόητα εγκλήματα, αδιάσειστες αποδείξεις βαρβαρότητας. Στο έργο, το Βίι είναι ο Πόλεμος – ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια. Κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους. Άνθρωποι δολοφονούν και δολοφονούνται».

Ο θεατής συνειδητοποιεί τον κυνισμό του πολέμου ανεξαρτήτως πλευράς· γίνεται μάρτυρας μιας κόλασης που με ωμή γλώσσα αφηγείται την πλήρη απογύμνωση της ανθρώπινης ζωής. To έργο έκανε πρεμιέρα στο Αμβούργο τον Δεκέμβρη του 2022.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια Kirill Serebrennikov

Συνεργάτρια σκηνογράφος Elena Bulochnikova

Κοστούμια Shalva Nikvashvili

Μουσική Daniel Freitag

Χορογραφία Ivan Estegneev, Evgeny Kulagin

Φωτισμοί Sergei Kuchar

Καλλιτεχνική συνεργασία Anna Shalashova

Δραματουργία Matthias Günther

Μετάφραση Kyra Heye

Παίζουν Filipp Avdeev, Bernd Grawert, Johannes Hegemann, Pascal Houdus, Viktoria Miroshnichenko, Falk Rockstroh, Rosa Thormeyer, Oleksandr Yatsenko

 

Με την υποστήριξη Körber Stiftung, ZEIT-Stiftung, Rudolf Augstein Stiftung, Mara & Holger Cassens Stiftung, ART Connects

Exit mobile version