Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Από τη δράση “Τα εργαλεία και ο Οίκος: Μια φεμινιστική ξενάγηση στην έκθεση της συλλογής του Μουσείου” 📸Δημήτρης Τζαμτζής

Δημοσιεύτηκε: 28.11.2022 | Μουσεία

Απολογισμός Περιοδικών Εκθέσεων και Δράσεων ΕΜΣΤ Ιούνιος – Νοέμβριος 2022

Πενήντα χιλιάδες επισκέπτες περιηγήθηκαν στις πρώτες περιοδικές εκθέσεις του ανοικτού Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε διάστημα έξι μηνών, αριθμός που μαρτυρά άνοδο κατά 81,95% στην επισκεψιμότητα του ΕΜΣΤ, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Την Κυριακή 20.11.2022 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος περιοδικών εκθέσεων του 100% ανοιχτού ΕΜΣΤ, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κατερίνας Γρέγου και την διοικητική-οικονομική διεύθυνση της Αθηνάς Ιωάννου, με έναν αξιοσημείωτο αριθμό 1.200 επισκεπτών σε μία μέρα.

Η κυριακάτικη αυτή γιορτή επιστέγασε ένα εξάμηνο εκθέσεων εντός και εκτός του ιστορικού κτιρίου του Φιξ που συγκέντρωσαν 50.000 επισκέπτες σημειώνοντας μια άνοδο στην επισκεψιμότητα του ΕΜΣΤ της τάξης του 81,95%, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021.

Κέντρο της εκθεσιακής δραστηριότητας του ΕΜΣΤ και της έναρξής του νέου καλλιτεχνικού προγράμματος ήταν η ομαδική έκθεση Statecraft: Διαμορφώνοντας το κράτος. Με τη συμμετοχή 39 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, το Statecraft είναι η μεγαλύτερη περιοδική έκθεση που έχει διοργανώσει ως τώρα το ΕΜΣΤ στην έδρα του.

5 ακόμη εκθέσεις και εγκαταστάσεις πλαισίωσαν το Statecraft και συνομίλησαν μαζί του, επιβεβαιώνοντας την καλλιτεχνική και εννοιολογική συνοχή και ταυτότητα που χαρακτηρίζει πλέον κάθε κύκλο εκθέσεων του ΕΜΣΤ: Eιρήνη Βουρλούμη: Στον ίδιο χώρο, Aντώνης Πίττας: jaune, geel, gelb, yellow – Πράξεις μοντερνισμού με τον Theo van Doesburg, Lawrence Abu Hamdan: Ηχητικός ντετέκτιβ, Jennifer Nelson: Απόβλητα (Κληρονομιά): Μια δημόσιο πραγμάτευση του απωθημένου, Stephan Goldrajch: Το δέντρο της πλατείας

Με τις εκθέσεις της Ειρήνης Βουρλούμη και του Αντώνη Πίττα εγκαινιάστηκαν τα δύο Project Rooms, δηλαδή ατομικές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών εντός της συλλογής του ΕΜΣΤ και σε διάλογο με τις υπόλοιπες εκθέσεις, όπως και το πρόγραμμα Artist at Work, που με πρώτη ανάθεση στην Jennifer Nelson, φέρνει το κοινό σε επαφή με την καθημερινότητα της καλλιτεχνικής διαδικασίας και προσκαλεί καλλιτέχνες να δημιουργήσουν «ζωντανά» εντός του ΕΜΣΤ.

Το ίδιο διάστημα ξεκίνησε ο νέος θεσμός του ΕΜΣΤ Extra Muros (καλλιτεχνικές δράσεις εκτός των τειχών του Μουσείου). Με το Εxtra Muros το ΕΜΣΤ βγαίνει από τα όρια του κτιρίου του και διοργανώνει εκθέσεις σε αναπάντεχα σημεία της Αθήνας, της Αττικής και πέρα από αυτήν αναδεικνύοντας άγνωστα, κρυφά ή παραγνωρισμένα τοπόσημα της πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς. Πρώτη έκθεση του Extra Muros ήταν η έκθεση Αμαζόνιος του Δημήτρη Τσουμπλέκα στο εργαστήριο και το σπίτι των ιστορικών καλλιτεχνών Νίκου Κεσσανλή και Χρύσας Ρωμανού.

Οι εκθέσεις του ΕΜΣΤ συνοδεύτηκαν από την έκδοση 5 δίγλωσσων καταλόγων, εκ των οποίων οι δύο ψηφιακοί.

Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2022, ξεκίνησε το Δημόσιο Πρόγραμμα του ΕΜΣΤ με την διοργάνωση πάνω από 20 συμποσίων, συζητήσεων, παρουσιάσεων, προβολών και περφόρμανς. Οι εκδηλώσεις και οι δράσεις αυτές κατέστησαν το Μουσείο ένα διαρκές ενεργό σημείο συνάντησης της πόλης και ζωντανής πολιτιστικής σκέψης και παραγωγής.

Επιπλέον, το Τμήμα Εκπαίδευσης του ΕΜΣΤ εγκαινίασε την «Συντροφιά με τη σύγχρονη τέχνη», ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα που φέρνει σε επαφή με την τέχνη ηλικιωμένους συμπολίτες μας και άτομα με δυσκολίες μετακίνησης. Μαζί με το πρόγραμμα εικαστικής ψυχοθεραπείας, τις ξεναγήσεις σε σχολεία και ενήλικες και τις συστηματικές δράσεις συμπερίληψης και αλληλεγγύης, το Τμήμα Εκπαίδευσης ενσαρκώνει ιδανικά το 100% ανοιχτό στην κοινωνία ΕΜΣΤ.

Παράλληλα, με εκκίνηση την έκθεση Statecraft, θεσμοθετήθηκε η παρουσία Συνοδών (mediators) για τις περιοδικές εκθέσεις, οι οποίοι αναλαμβάνουν να ξεναγούν το κοινό και να διευκολύνουν τον διάλογο των επισκεπτών με τα έργα και το εννοιολογικό πλαίσιο των εκθέσεων.

Τέλος, εκτενής ήταν η κάλυψη στα εγχώρια και διεθνή μέσα, με 922 άρθρα στον Ελληνικό τύπο και 68 μείζονος σημασίας άρθρα στον διεθνή τύπο, από 15 διαφορετικές χώρες, μεταξύ των οποίων η Αυστραλία, η Κίνα, η Γαλλία, η Ινδία, η Ιταλία, η Μαλαισία, το Μεξικό, το Μαρόκο, η Νότια Αφρική, η Ισπανία, η Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ.

Έντυπα όπως οι New York Times (ΗΠΑ), οι Financial Times (Ηνωμένο Βασίλειο), το Les Echos (Γαλλία), η El País (Ισπανία) το Al Jazeera (Κατάρ), καθώς και σε εκδόσεις τέχνης και design, όπως τo Artforum, το Hyperallergic, το Conde Nast Traveller, το Artribune, το Wallpaper*, το Ideat και το περιοδικό της Art Basel που αναφέρονται στο ΕΜΣΤ και το νέο εκθεσιακό πρόγραμμα με εγκωμιαστικά σχόλια.

Τα άρθρα αυτά με πάνω από 9.000 κοινοποιήσεις στα κοινωνικά δίκτυα έχουν ένα δυνητικό διαδικτυακό αναγνωστικό κοινό 993 εκατομμυρίων με πάνω από 4,15 εκατομμύρια εκτιμώμενες προβολές κάλυψης.

Ταυτόχρονα, στο τέλος της χρονιάς το ΕΜΣΤ ετοιμάζεται να υποδεχτεί τα 140 έργα της δωρεάς της συλλογής του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, της σημαντικότερης στην ιστορία του Μουσείου, μέρος της οποίας θα ενταχθεί στην έκθεση της συλλογής του Μουσείου μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Η ριζική ανανέωση της εκθεσιακής πολιτικής της συλλογής, μαζί με το καινούριο πρόγραμμα περιοδικών εκθέσεων υπόσχονται ένα συναρπαστικό, ανοιχτό, πολυεπίπεδο, 100 % ανοιχτό ΕΜΣΤ.

Modern Love: Marge Monko, I Don’t Know You So I Can’t Love You, 2018 (λεπτομέρεια), Εγκατάσταση φωτογραφίας, ήχος-Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

 

ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΟΙ 
ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΜΣΤ

MODERN LOVE
H Aγάπη στα Χρόνια των Ψυχρών Οικειοτήτων

15.12.2022 – 28.05.2023