Το Μουσείο Μπενάκη και η Εταιρεία Μελέτης, Έρευνας και Προβολής της Νεοελληνικής Τέχνης – Εργαστήριο Γιάννης Μόραλης οργανώνουν μία έκθεση αφιερωμένη στον σημαντικό Έλληνα δημιουργό, Γιάννη Μόραλη, την πολύπλευρη καλλιτεχνική προσωπικότητα –ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, σκηνογράφος– που επηρέασε καθοριστικά τόσο με το έργο του όσο και με τη διδασκαλία του το τοπίο της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα.
Γιάννης Μόραλης, Άνοιξη Β΄, 1963 – 1966. Λάδι σε καμβά
Η έκθεση με τίτλο «Γιάννης Μόραλης – Χώρος Ιδιωτικός» επιχειρεί να αναδείξει όλες τις πτυχές της ζωής και της δημιουργίας του, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στην προσωπικότητά του και στον ιδιωτικό του χώρο.
Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις μεγάλες ενότητες:
Η πρώτη αναφέρεται στην οικογένεια, την παιδική ηλικία και τα νεανικά χρόνια του ζωγράφου και περιλαμβάνει ένα εν πολλοίς ανεξερεύνητο πρωτογενές υλικό σχεδιασμάτων, σημειώσεων και πρωτολείων του ζωγράφου.
Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στον κατεξοχήν προσωπικό χώρο του, το εργαστήριο της οδού Δεινοκράτους 9, το περιβάλλον, δηλαδή, στο οποίο εργάστηκε κατά το μεγαλύτερο διάστημα της καλλιτεχνικής του ζωής. Ο χώρος αυτός αναδεικνύεται στην έκθεση με ένα μοναδικό τρόπο, πλαισιωμένος με τον εξοπλισμό, τα σύνεργα της ζωγραφικής, τα χρωματικά του δοκίμια και τα προσωπικά του αντικείμενα.
Το εργαστήριο του ζωγράφου Γιάννη Μόραλη στην οδό Δεινοκράτους
Τέλος, η τρίτη ενότητα επικεντρώνεται στη «μετάβαση στην ωριμότητα» και τις σχέσεις του Μόραλη με τους φίλους και συνεργάτες του, παρουσιάζοντας γνωστές και άγνωστες συνεργασίες, αλλά και έργα άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως του επιστήθιου φίλου του Γιάννη Παππά και του Γιάννη Τσαρούχη.
Γιάννης Μόραλης, Άγγελοι, 1964. Ορείχαλκος
Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από εκατό ζωγραφικά έργα, σχέδια και χαρακτικά, καθώς και μελέτες, μακέτες, γλυπτά, κεραμικά, εικονογραφήσεις βιβλίων και εξώφυλλα δίσκων. Ψηφιακές εφαρμογές και φωτογραφίες από το οικογενειακό αρχείο του ζωγράφου πλαισιώνουν τα έργα τέχνης, ενισχύοντας την εκπαιδετυική και βιωματική διάσταση της εμπειρίας του επισκέπτη.
Γιάννης Μόραλης, Θησείο Β’, 1963. Κόλλα βιναβίλ σε καμβά
Τα έργα και το αρχειακό υλικό της έκθεσης ανήκουν στην οικογένεια Μόραλη. Αρκετά από τα έργα που εκτίθενται –ιδαίτερα αυτή της πρωιμης περιόδου δημιουργίας του καλλιτέχνη–, καθώς και σχέδια, μελέτες και φωτογραφίες παρουσιάζονται στο κοινό για πρώτη φορά, συνιστώντας ένα πρωτότυπο υλικό που μπορεί να αποτελέσει τη βάση περιατέρω ερευνητικών προσεγγίσεων.
Γιάννης Μόραλης, Αυτοπροσωπογραφία, 1932. Λάδι σε καμβά
Η επιμέλεια της έκθεσης οφείλεται στην Νίκη Δάφνη και τον Τάσο Κουτσουρή, ενώ τον σχεδιασμό της είχε ο Σπύρος Νάσαινας. Παράλληλα με την έκθεση κυκλοφορεί αναλυτικός κατάλογος με χαιρετισμό του επιστημονικού διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργη Μαγγίνη και κείμενα της Νίκης Δάφνης, του Τάσου Κουτσουρή και του Κωνσταντίνου Φιολάκη.