Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Κεφάλι (αυτοπροσωπογραφία), Χρόνης Μπότσογλου (1997) Χαλκογραφία σε μήτρα ψευδάργυρου: μαύρη τεχνική σε τονική οξυγραφία και ξηρή βελονογραφία. Το κερί είναι επιζωγραφισμένο με χρωματιστά μολύβια, μήτρα 32 x 24,5 εκ.

Δημοσιεύτηκε: 07.10.2022 | Εικαστικά

«Χρόνης Μπότσογλου: Το χαρακτικό έργο»

Η έκθεση των χαρακτικών έργων του Χρόνη Μπότσογλου από τη συλλογή του Ιστορικού Αρχείου του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών, που παρουσιάζεται στον χώρο τέχνης ETCH INK από τις 7 Οκτωβρίου παρατείνεται μέχρι τις 12 Νοεμβρίου 2022. 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

To Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών – Pandolfini & Σιατερλή  Α.Μ.Κ.Ε. προσκαλεί το κοινό στην ατομική έκθεση χαρακτικής με τίτλο «Χρόνης Μπότσογλου: Tο χαρακτικό έργο».

Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά συγκεντρωμένο το σύνολο της χαρακτικής του δουλειάς. Η ενασχόληση του Μπότσογλου με την τέχνη της χαρακτικής εκκινεί περίπου στις αρχές της δεκαετίας του ’80 και συνδέεται άρρηκτα με την επαφή και τη στενή συνεργασία που ανέπτυξε ο καλλιτέχνης με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών, των καλλιτεχνών Pino Pandolfini και Δήμητρας Σιατερλή, από το 1981 μέχρι το 2017.

Pietà, Χρόνης Μπότσογλου (1990)
Χαλκογραφία: κάθετο τρίπτυχο-τρεις μήτρες ψευδάργυρου: α. τονική οξυγραφία και ξηρή βελονογραφία, β. οξυγραφία, τεχνική με μελάνι-ζάχαρη και καλέμι γ. μαύρη τεχνική (καλέμι και λείαστρο)

Η μεταξύ τους γνωριμία μέσω του Ασαντούρ Μπαχαριάν στο Πνευματικό και Καλλιτεχνικό Κέντρο «ΏΡΑ»  στάθηκε αφορμή για μια γόνιμη συμπόρευση, μια δημιουργική ανταλλαγή ιδεών, γνώσεων και πρακτικών γύρω από την χαρακτική, και έναν σημαντικό αριθμό ομαδικών εκθέσεων. Το 1989 συγκροτήθηκε η Ομάδα του Κέντρου Χαρακτικής σημειώνοντας σημαντική δραστηριότητα με ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο Μπότσογλου υπήρξε σταθερό μέλος της ομάδας, με την οποία συνδέθηκαν και εξέθεσαν επίσης η Τόνια Νικολαΐδη, η Μαρία Ζιάκα, ο Παναγιώτης Γράββαλος, η Ρουμπίνα Σαρελάκου, ο Μιχάλης Αρφαράς, ο Pino Pandolfini και η Δήμητρα Σιατερλή. 

Ο άνθρωπος που περπατά, Χρόνης Μπότσογλου (1984)
Χαλκογραφία σε δύο μήτρες ψευδάργυρου: ξηρή βελονογραφία & τονική οξυγραφία, μήτρες 50 x 27 εκ

Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας του με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε περίπου 90 χαλκογραφίες που συγκαταλέγονται στο Ιστορικό Αρχείο του ΚΧΑ, το οποίο αριθμεί περί τα 1.500 πρωτότυπα χαρακτικά έργα και συνεχίζει να εμπλουτίζεται μέχρι και σήμερα, μέσα από τη συνεχή εκτυπωτική, εκπαιδευτική και συλλεκτική δραστηριότητά του. Οι  περισσότερες, χαράχτηκαν και οξειδώθηκαν επιτόπου στο εργαστήριο ενώ τα πρώτα εκτυπωτικά δοκίμια αποκάλυπταν την πορεία των χαράξεων και καθόριζαν το «τυπωθήτω» της σειράς εκτύπωσης.

Άτιτλο, Χρόνης Μπότσογλου (1989)
Χαλκογραφία σε δύο μήτρες ψευδάργυρου: ξηρή βελονογραφία και τονική οξυγραφία, μήτρες 40 x 50 εκ

Σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης Βάσια Μαγουλά: «Το χαρακτικό έργο του Μπότσογλου εντάσσεται δικαιωματικά στο πληθωρικό σύνολο της εικαστικής του δουλειάς, συγκροτώντας ένα σώμα έργων που οφείλει να διαβαστεί και να μελετηθεί παράλληλα με το υπόλοιπο καλλιτεχνικό του έργο. Η ενασχόλησή του με την χαρακτική ήρθε ως σταθμός στην εξελικτική του πορεία για να διανοίξει νέες καλλιτεχνικές οδούς, να συμπληρώσει και να διευρύνει τους εικαστικούς, υφολογικούς και μορφολογικούς πειραματισμούς του. Μέσα από τη χειρονομία της χάραξης, ο Μπότσογλου εμβάθυνε στις ατέρμονες δυνατότητες της ιδιαίτερης αυτής γραφής και διαμόρφωσε ένα νέο εικαστικό λεξιλόγιο που βαδίζει παράλληλα με τις θεματικές του αναζητήσεις στο πεδίο της ζωγραφικής».

Αυτοπροσωπογραφία (κεφάλι ΙV), Χρόνης Μπότσογλου (2003)
Χαλκογραφία σε δύο μήτρες ψευδάργυρου: μαλακό βερνίκι, τονική οξυγραφία και ξηρή βελονογραφία, μήτρες 32 x 23,5 εκ.

Μέσα από τη χαρακτική ο χαράκτης Μπότσογλου καταπιάνεται και εντρυφεί ακόμα περισσότερο στην αυτοπροσωπογραφία, την αναπαράσταση οικείων προσώπων και θεμάτων, και το γυμνό σώμα. Συνήθης πρακτική του υπήρξε η διερεύνηση μιας ιδέας μέσα από πολλαπλές σπουδές, εκδοχές ή παραλλαγές, με σκοπό την εμβάθυνση και την κατανόησή του θέματός του. Ακολουθώντας την ταξινόμηση σε ενότητες του συνολικού του έργου, έτσι και στο σώμα των χαρακτικών εντοπίζονται θεματικές όπως η Εικόνα του Σώματος (1979-1992), οι Σελίδες Ημερολογίου (1980-1990) και τα Ερωτικά (1986-). 

Κεφάλι (αυτοπροσωπογραφία), Χρόνης Μπότσογλου (1994)
Χαλκογραφία σε μήτρα ψευδάργυρου: ξηρή βελονογραφία, μήτρα 14 x 10 εκ.

Η έκθεση των χαρακτικών έργων του Χρόνη Μπότσογλου από τη συλλογή του Ιστορικού Αρχείου του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών, που παρουσιάζεται λίγους μήνες μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, δεν έρχεται μονάχα ως μια κατακλείδα στον κύκλο μιας σπουδαίας εικαστικής διαδρομής. Η παρουσίαση αυτή φιλοδοξεί να φωτίσει ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι της εικαστικής του δουλειάς, αλλα και να διευρύνει την ανάγνωση της χαρακτικής, τη μελέτη της σύγχρονης ελληνικής τέχνης και την ιστορική και καλλιτεχνική έρευνα γύρω από τα πεδία αυτά. 

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα εκδοθεί κατάλογος σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, αφιερωμένος στο χαρακτικό έργο του Χρόνη Μπότσογλου. 

Γράφουν οι: Δήμητρα Σιατερλή, Βάσια Μαγουλά, Μαρία Ζιάκα, Μιχάλης Αρφαράς, Pino Pandolfini. 

Στην έκθεση προβάλλεται το μικρό βίντεο του σκηνοθέτη και συνεργάτη του ΚΕΝΤΡΟΥ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, Νίκου Αναγνωστόπουλου. Το βίντεο πραγματοποιήθηκε το 2008 με την ευκαιρία της έκθεσης: «ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – Η ιστορία ενός εργαστηρίου» και ακολουθεί τα βήματα της χάραξης και της εκτύπωσης μιας χαρακτικής πλάκας από τον Χρόνη Μπότσογλου στο εργαστήριο του Κέντρου.

H έκθεση «Χρόνης Μπότσογλου: Το χαρακτικό έργο» πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος επιχορήγησης δράσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.