Το 1982 διεξήχθη στο Μεξικό το 1ο MONDIACULT, στο οποίο τέθηκαν και αποφασίστηκαν, από κοινού, οι κατευθυντήριες γραμμές και το πλαίσιο για τις πολιτιστικές πολιτικές των κρατών-μελών της UNESCO. Το 2ο MONDIACULT, το οποίο διεξάγεται αυτές τις μέρες και πάλι στο Μεξικό, με την συμμετοχή 117 Υπουργών Πολιτισμού και 161 αντιπροσωπιών και θέμα τις πολιτιστικές πολιτικές και την βιώσιμη ανάπτυξη, προετοιμάζει τη νέα κοινή στρατηγική των κρατών-μελών της UNESCO, αξιολογώντας τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές προκλήσεις, καθώς και τις απειλές και τις ευκαιρίες που προσφέρονται, ώστε ο πολιτισμός να λειτουργεί ως μοχλός κοινωνικής συνοχής ανάπτυξης, αλλά και ουσιαστική πρόταση στις απαιτήσεις και τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής.
Στο περιθώριο των εργασιών της Συνόδου η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη είχε σειρά από εποικοδομητικές διμερείς συνεργασίες και συναντήσεις με στελέχη της ηγεσίας του Διεθνούς Οργανισμού και ομολόγους της, ανανεώνοντας υπάρχοντες πολιτιστικούς δεσμούς της Ελλάδας και δημιουργώντας νέες προοπτικές συνεργασίας της χώρας μας.
Στη συνάντηση εργασίας της Λίνας Μενδώνη με την Γενική Διευθύντρια της UNESCO Audrey Azoulay συζητήθηκαν όλα τα θέματα και οι πρωτοβουλίες τις οποίες αναπτύσσει η χώρα μας στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού με την Γενική Διευθύντρια να ευχαριστεί την Ελλάδα για το εξαιρετικό επίπεδο της συνεργασίας που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια με όλα τα όργανα της UNESCO. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο παγκόσμιο συνέδριο, το οποίο οργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, για τον εορτασμό των πενήντα ετών από την υιοθέτηση της Σύμβασης της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στους Δελφούς τον προσεχή Νοέμβριο, με θέμα τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, αλλά και του υπερτουρισμού επί της πολιτιστικής κληρονομιάς, με την συμμετοχή διεθνών προσωπικοτήτων.
Με την Πρόεδρο του Εκτελεστικού Συμβουλίου της UNESCO Tamara Rastovac Siamashvili είχε μια εξαιρετικά παραγωγική συνάντηση η Λίνα Μενδώνη. Στο επίκεντρο της συζήτησης ήταν οι πρωτοβουλίες, οι δράσεις και τα έργα που αφορούν στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, υλικής και άυλης, από την κλιματική κρίση, και ιδιαίτερα στους αρχαιολογικούς χώρους που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όπως οι Δελφοί, ο Μυστράς, οι Φίλιπποι, η Αρχαία Ολυμπία, καθώς και στις θέσεις της χώρας μας για την προστασία των πολιτιστικών αγαθών από την παράνομη διακίνηση.
Κατά τη συνάντηση της Λίνας Μενδώνη με τον Υπουργό Πολιτισμού της Βραζιλίας Helio Ferraz de Oliveira αποφασίστηκε η σύσφιγξη των σχέσεων των δύο χωρών με την υπογραφή της διμερούς συμφωνίας για συνεργασία στους τομείς της πολιτιστικής κληρονομιάς, της χειροτεχνίας, του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών. Ο Helio Ferraz de Oliveira πρότεινε στη Λίνα Μενδώνη να ερευνηθούν οι προοπτικές για την παρουσίαση εκθέσεων που αφορούν στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, για τον οποίο οι Βραζιλιάνοι τρέφουν ιδιαίτερη αγάπη. Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού συμφώνησε στην άμεση ανταλλαγή απόψεων στους τομείς, τους οποίους θα περιλάβει η συμφωνία για την προώθηση των πολιτικών σχέσεων των δυο χωρών.
Σε πολύ θετικό κλίμα διεξήχθη η συνάντηση της Λίνας Μενδώνη με τον Υπουργό Πολιτισμού της Αργεντινής Tristan Bauer, ο οποίος τρέφει ιδιαίτερα φιλελληνικά αισθήματα. Ο Υπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στην εγκατεστημένη στη χώρα του από δεκαετίες ακμάζουσα ελληνική παροικία, καθώς και στις εξαιρετικά στενές σχέσεις των δύο χωρών. Εγινε εκτενής συζήτηση στην κοινή παρουσία Ελλάδας και Αργεντινής στην Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, της οποίας μέλη είναι οι δύο χώρες, αλλά και στις προσπάθειες που καταβάλλουν για τον περιορισμό της αρχαιοκαπηλίας και την προστασία των πολιτιστικών αγαθών από το παράνομο εμπόριο. Η Λίνα Μενδώνη ευχαρίστησε τον Tristan Bauer για την θέση της χώρας του, η οποία ως μέλος της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσής τους και για την αποκατάστασή τους σε περίπτωση παράνομης ιδιοποίησής τους υποστήριξε σθεναρά την Απόφαση της Επιτροπής, του Σεπτεμβρίου 2021, σύμφωνα με την οποία αναγνωρίζεται το δίκαιο της Ελλάδας στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα, το οποίο κατά την ίδια Απόφαση αποτελεί διακυβερνητικό ζήτημα, το οποίο πρέπει να επιλυθεί με καλόπιστο διάλογο μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο Tristan Bauer δήλωσε για μια ακόμη φορά στην Λίνα Μενδώνη τη απόλυτη υποστήριξη της χώρας του στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή και την επανένωση στην Αθήνα των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς πρόκειται για προϊόν κλοπής από την Ελλάδα και η κατοχή τους αντίκειται στην ηθική που οφείλουν να επιδεικνύουν οι χώρες. Οι δύο Υπουργοί συμφώνησαν στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας, όχι μόνον για την πάταξη του παράνομου εμπορίου αρχαιοτήτων, αλλά και τη δημιουργία ικανών προϋποθέσεων για διμερείς ανταλλαγές στον τομέα της μουσικής, της ζωγραφικής, του κινηματογράφου. Ηδη στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Μπουένος Αϊρες ετοιμάζεται έκθεση τεχνουργημάτων από την Ελλάδα, το Περού, τη Χιλή, την Αργεντινή, χώρες με αρχαίους πολιτισμούς. Οι Υπουργοί επιβεβαίωσαν τη βούλησή τους για ισχυρότερη και εκτενέστερη συνεργασία στον Πολιτισμό, ανοίγοντας νέους τομείς στην προστασία και προώθηση των παραδοσιακών τεχνών, που και οι δυο χώρες διαθέτουν πλούσιο απόθεμα.
Με την Υπουργό Πολιτισμού της Ανδόρρας Silvia Riva Gonzalez συναντήθηκε η Λίνα Μενδώνη, προκειμένου να της παρουσιάσει τον φάκελο που ετοιμάζεται να υποβάλει η χώρα της στην UNESCO για εγγραφή στον Κατάλογο της Άυλης Κληρονομιάς για την προστασία των ξερολιθιών και εν γένει των λιθοδομών στα ορεινά της Ανδόρρα, προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η αγροτική παραγωγή και η κτηνοτροφία, δυο τομείς μεγάλης σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την συνέχιση της παράδοσης της χώρας της. Σημειωτέον, ότι η Ελλάδα έχει εγγράψει από το 2018 την τέχνη και την τεχνική της ξερολιθιάς στον Κατάλογο της UNESCO. Η Λίνα Μενδώνη βεβαίωσε την ομόλογό της ότι η Ελλάδα με τη μακρά εμπειρία στους παραδοσιακούς τρόπους κτισίματος θα βοηθήσει και θα υποστηρίξει την προσπάθεια της Ανδόρρας.