H πλατφόρμα πολιτισμού του gov.gr beta

Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Το 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου και οι εκδηλώσεις του καλοκαιριού

Δημοσιεύτηκε: |

Ταινία έναρξης 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου «Οι Ροδακινιές του Αλκαράς» της Κάρλα Σιμόν

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, ο αγαπημένος θεσμός της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, επιστρέφει τηρώντας το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο, σε υβριδική μορφή. Το φεστιβάλ πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Πορτογαλίας και το Ινστιτούτο Camões, την Πρεσβεία της Γαλλίας και το Γαλλικό Ινστιτούτο, την Πρεσβεία της Λιθουανίας και το Πολιτιστικό Ινστιτούτο της Λιθουανίας, την Πρεσβεία της Ιταλίας και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,  την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων και την ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡT, ERTFLIX .

Στο πλαίσιο του φετινού, εξαιρετικά πλούσιου προγράμματος, το οποίο θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε από τις 26 Μαΐου έως και τις 15 Ιουνίου  και στις τρεις αίθουσες της Ταινιοθήκης (Θερινός κινηματογράφος Λαΐς , Αίθουσα Α’, Αίθουσα Β’), θα προβληθούν 110 ταινίες.

Παράλληλα, επιλεγμένα προγράμματα του θα παρουσιαστούν (και) online στη διεύθυνση  online.tainiothiki.gr.

Το 12ο ΦΠΚΑ φιλοδοξεί να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και ρηξικέλευθο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο -χθες και σήμερα.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συζητήσεις, μάστερκλας και q&as μετά από επιλεγμένες προβολές με τους προσκεκλημένους σκηνοθέτες που θα προλογίσουν τις ταινίες τους.

Όπως σημειώνει στην εισαγωγή του καταλόγου η πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ  Μαρία Κομνηνού «η περίοδος της προετοιμασίας του Φεστιβάλ μέσα από τη συνεχιζόμενη πανδημία, την κλιματική κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία  επανέφερε τον προβληματισμό για τον ρόλο της τέχνης σε χαλεπούς καιρούς, φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο την αίσθηση του τραγικού στην Ευρώπη. Όλα αυτά μας έκαναν να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας σε δημιουργούς  που συγκροτούν το έργο τους αντλώντας από υπάλληλες και περιφρονημένες γνώσεις, δηλαδή από τοπικές γνώσεις που αναπτύχθηκαν από τους υποτελείς του κόσμου μας. Παράλληλα ο ίδιος ο κινηματογράφος παραμένει ένας ορίζοντας επαγγελιών και εναλλακτικών οραμάτων που καλλιεργείται από θεσμούς όπως οι Ταινιοθήκες και τα ειδικά Φεστιβάλ τα οποία στοχεύουν σε  ένα επαναπροσδιορισμό της κινηματογραφοφιλίας».

 

ΕΔΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ:

http://www.tainiothiki.gr/docs/entypo-protoporiakos-2022.pdf

 

-ΤΕΛΕΤΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ-ΛΗΞΗΣ

Η έναρξη του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 26 Μαΐου στην Ταινιοθήκη, με την ταινία Οι Ροδακινιές του Αλκαράς της Κάρλα Σιμόν που απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου (διανομή: Cinobo).

Η αυλαία θα πέσει την Τετάρτη 15 Ιουνίου στην Ταινιοθήκη με το αποκατεστημένο αριστούργημα Το Φάντασμα του Παραδείσου του Μπράϊαν Ντε Πάλμα (ενότητα «Αποκατεστημένες και υπέροχες»). Πρόκειται για τη νέα εκδοχή του σκηνοθέτη, που περιλαμβάνει όσα είχαν κοπεί πριν την πρώτη διανομή της το 1974.

Το Φάντασμα του Παραδείσου

Τις τελετές έναρξης και λήξης θα σκηνοθετήσει ο βραβευμένος σκηνοθέτης ταινιών  μικρού μήκους Θανάσης Νεοφώτιστος.

 

-ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ

Περιλαμβάνει 9 πολυβραβευμένες ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ αλλά και υβριδικές, σκηνοθετών απ’ όλον τον κόσμο (Γαλλία, Φιλιππίνες, Παραγουάη, Βραζιλία-Πορτογαλία, ΗΠΑ, Βολιβία-Γαλλία-Κατάρ, ΗΠΑ-Σιγκαπούρη, Ινδία και Αυστρία) οι οποίοι πειραματίζονται με νέες μορφές αφήγησης.

Το 12ο ΦΠΚΑ θα παρουσιάσει σε πρώτη πανελλαδική προβολή τη νέα ταινία Η Ιστορία του Χα του Λαβ Ντίαζ, ο οποίος θα παρευρεθεί στο Φεστιβάλ. Ο σπουδαίος δημιουργός από τις Φιλιππίνες, εμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου και γνωστός για το ισχυρό προσωπικό του ύφος μέσα από το οποίο αναλύει την ιστορία του εμφύλιου σπαραγμού στις Φιλιππίνες, έχει  αποσπάσει  βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου.

Όλες οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού είναι πανελλαδικές πρεμιέρες, ενώ οι πολλοί από τους δημιουργούς θα παρευρεθούν για να προλογίσουν τις ταινίες τους.

Την κριτική επιτροπή του διεθνούς διαγωνιστικού απαρτίζουν οι: Σεσίλια Mπαρριονουέβο (καλλιτεχνική διευθύντρια του Mar del Plata, ενός από τα σημαντικότερα φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής), Πέτρος Σεβαστίκογλου (σκηνοθέτης) και Δημήτρης Θεοδωρόπουλος (διευθυντής φωτογραφίας και καθηγητής στο τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ και στο ΕΑΠ).

Ο νικητής θα κερδίσει 10.000 ευρώ σε post production services για την επόμενη ταινία του από την Authorwave. Το βραβείο θα απονεμηθεί την  Τετάρτη 15 Ιουνίου στην Ταινιοθήκη κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης. Οι ταινίες θα ανακοινωθούν σύντομα.

-ΑΠΟΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΟΧΕΣ

Η αγαπημένη ενότητα του ΦΠΚΑ μας προτείνει να ανακαλύψουμε εκ νέου στη μεγάλη οθόνη κλασικές, σπάνιες, αλλά και ξεχασμένες ή χαμένες ταινίες -μεταξύ των οποίων δύο πρώιμα βωβά φιλμ σε σκηνοθεσία δύο γυναικών: της Ζερμέν Ντιλάκ και της Μουσιδόρα,  που αποδεικνύουν ότι η γυναικεία κινηματογραφική δημιουργία ήταν παρούσα στη Γαλλία της δεκαετίας του 1920.

Οι ταινίες αυτές θα προβληθούν με ζωντανή εκτέλεση πρωτότυπης μουσικής από τον Μηνά Ι. Αλεξιάδη.  Την φετινή αφίσα του, το Φεστιβάλ την εμπνεύστηκε από τον Θαλασσοπόρο (1924) του Μπάστερ Κίτον -κορυφαία κλασική κωμωδία της δεκαετίας του 1920.

Φέτος, το πρόγραμμα περιλαμβάνει 9  αποκατεστημένες ταινίες .

Την Πέμπτη 9 Ιουνίου (11 πμ) θα πραγματοποιηθεί  συζήτηση στο Auditorium ‘Τheo Angelopoulos’ του Γαλλικού Ινστιτούτου της Ελλάδος, με θέμα τη χρήση νέων τεχνολογιών με σκοπό τη συντήρηση, την αποκατάσταση και την ψηφιοποίηση σπάνιων ταινιών της ιστορίας του κινηματογράφου. Ομιλητές: Μαρία Κομνηνού, Ηλέκτρα  Βενάκη, Céline Ruivo 

Ehsan Khoshbakth, Elena Tammacarro 

 

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

To 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας έχει εξασφαλίσει μια σειρά από εξαιρετικά ενδιαφέροντα αφιερώματα:

 

ΜΕ ΤΟΝ ΦΑΚΟ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει ένα μεγάλο αφιέρωμα σε:

σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου.  Το φεστιβάλ θα υποδεχθεί την Μπαμπέτ Μανγκόλτ, συνεργάτιδα της Σαντάλ Ακερμάν, την Ανιές Γκοντάρ,  συνεργάτιδα της Κλερ Ντενί,  τη Ντάρια Ντ’Αντόνιο, συνεργάτιδα του Πάολο Σορεντίνο, και τις ελληνίδες διευθύντριες φωτογραφίας: Ολυμπία Μυτιληναίου, στενή συνεργάτιδα του Πάνου Χ. Κούτρα (το Dodo τους αυτές τις μέρες προβάλλεται στις Κάννες), Κατερίνα Μαραγκουδάκη, την πρώτη γυναίκα διευθύντρια φωτογραφίας που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά και τη νεότερη και ταλαντούχα Χριστίνα Μουμούρη.

Την Παρασκευή 3 Ιουνίου (5 μ.μ.) θα συμμετάσχουν όλες σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, ενώ την Κυριακή 5 Ιουνίου (6 μ.μ.) η Ολυμπία Μυτιληναίου θα δώσει μάστερκλας στην Ταινιοθήκη. Και οι δύο εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Ταινιοθήκη.

 

ΤΖΟΡΤΖ ΣΤΙΒΕΝΣ

Ο Τζορτζ Στίβενς (1904-1975) άφησε το ανεξίτηλο αποτύπωμά του στην χρυσή εποχή του Χόλυγουντ. Υπήρξε 5 φορές υποψήφιος για Όσκαρ Σκηνοθεσίας το οποίο κέρδισε για τις ταινίες Μια θέση στον ήλιο (A Place In The Sun) το 1951 και Ο Γίγας (Giant) το 1956. Από τη δεκαετία του ’40 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 υπέγραψε μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Χόλυγουντ με τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής : Κάρι Γκραντ, Τζέιμς Ντιν, Κάθριν Χέπμπορν, Ελίζαμπεθ Τέιλορ. O Τζορτζ Στίβενς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου  βρέθηκε στο μέτωπο  και με την κάμερα του κατάφερε να τραβήξει το μοναδικό έγχρωμο φιλμ του πολέμου (από την πλευρά των Συμμάχων). Ο Στίβενς έγινε ο πρώτος που μας έδωσε μια έγχρωμη άποψη της ιστορικής απόβασης των συμμαχικών δυνάμεων στην Νορμανδία και, μεταξύ άλλων, συγκλονιστικές εικόνες από την απελευθέρωση των κρατουμένων του στρατοπέδου συγκέντρωσης Νταχάου, τον Απρίλιο του 1945.

 

ΓΙΟΝΑΣ ΜΕΚΑΣ: 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ

Ο Γιόνας Μέκας (1922-2019) από τη Λιθουανία, θεωρείται ο νονός του αμερικανικού αβάν-γκαρντ κινηματογράφου. Υπηρέτησε τον ανεξάρτητο πειραματικό κινηματογράφο από όλα τα πόστα (υπήρξε σκηνοθέτης, φωτογράφος, μοντέρ, ηθοποιός αλλά και ποιητής και συγγραφέας), ενώ ήταν ο διευθυντής του Anthology Film Archives, ενός από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά αρχεία του κόσμου. Συνεργάτης του Άντι Γουόρχολ, του Τζον Λένον αλλά και του Σαλβαδόρ Νταλί,  ο Γιόνας Μέκας, που έφυγε από κοντά μας το 2019, αδιαφορούσε για την συμβατική πλοκή και τους συμβατικούς χαρακτήρες και πειραματιζόταν διαρκώς με τα νέα μέσα και τις σύγχρονες τεχνολογίες. Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Δημοκρατίας της Λιθουανίας στην Ελλάδα.

 

ΜΠΑΜΠΕΤ ΜΑΝΓΚΟΛΤ

Η Mπαμπέτ Μανγκόλτ είναι γαλλίδα φωτογράφος, καλλιτέχνις και σκηνοθέτις, που ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ από το 1970. Φίλη του Γιόνας Μέκας, ξεκίνησε ως διευθύντρια φωτογραφίας σε πειραματικά φιλμ, με πιο γνωστά αυτά της Σαντάλ Ακερμάν (Ζαν Ντιλμάν) και της Ιβόν Ράινερ (Ζωές των περφόρμερς). Σκηνοθέτησε επίσης σημαντικά πειραματικά ντοκιμαντέρ για την πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή του σύγχρονου χορού, της περφόρμανς και του θεάτρου της Νέας Υόρκης, για την ίδια την πράξη του κοιτάγματος στην κινηματογραφική δημιουργία και για το αμερικανικό τοπίο.Το 12ο ΦΠΚΑ έχει προσκαλέσει τη σημαντική κινηματογραφίστρια στην Αθήνα για να παρουσιάσει στο κοινό μια επιλογή από το πολυδιάστατο καλλιτεχνικό της έργο και να δώσει μάστερκλας (Σάββατο 6 Ιουνίου, 6 μ.μ., Ταινιοθήκη. Συντονίζει: Εύα Στεφανή)

 

ΣΑΤΓΙΑΖΙΤ ΡΕΙ: 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ

Το 12ο ΦΠΚΑ τιμά έναν από τους σπουδαιότερους κινηματογραφικούς δημιουργούς της Ινδίας, τον Σατγιαζίτ Ρέι, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Η επιρροή του ιταλικού νεορεαλισμού είναι εμφανής στις πρώτες του ταινίες, στην επονομαζόμενη “Τριλογία του Απού” που προβάλλεται εδώ.   Ο Ρέι έδειξε ότι ο ινδικός κινηματογράφος δεν είναι μόνο το Μπόλιγουντ.  Και στις τρεις ταινίες η μουσική είναι του Ραβί Σανκάρ. Ο Ρέι κινείται ανάμεσα στην παράδοση και στον εκσυγχρονισμό της Ινδίας, ενώ θίγει ζητήματα όπως η θέση της γυναίκας, η αποικιοκρατία και οι άκαμπτες δομές της ινδικής κοινωνίας.

 

10 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος τιμά τον σπουδαίο έλληνα δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο (1935-2012), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 10 χρόνων από τον αιφνίδιο θάνατο του στα γυρίσματα της ταινίας του  Η άλλη θάλασσα. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει μερικά από τα αριστουργήματα του ποιητή των εικόνων στη μεγάλη οθόνη -ακριβώς όπως αρμόζει στο μεγάλο έργο του με το οποίο, όπως σημειώνει η Μαρία Κομνηνού, «θέλησε να δικαιώσει  τους ηττημένους στον ελληνικό εμφύλιο και να  φέρει στο προσκήνιο τους μετανάστες όχι μόνο από τα Βαλκάνια αλλά και από τις άλλες δοκιμαζόμενες περιοχές του κόσμου».

Στο πλαίσιο του αφιερώματος, την Πέμπτη 2 Ιουνίου (5 μ.μ.) στην Τεχνόπολη, θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με εκλεκτούς προσκεκλημένους έλληνες και ξένους σκηνοθέτες και μελετητές της κινηματογραφικής κληρονομιάς του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Αεριοφυλάκιο 1 – Αμφιθέατρο “Μιλτιάδης Έβερτ», με την ευγενική παραχώρηση του χώρου από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων. Συμμετέχουν οι καθηγητές  Άντριου Χόρτον, Σιλβί Ρολέ, Μαρία Κομνηνού, Ειρήνη Στάθη καθώς και οι σκηνοθέτες Πέρο Αλμπερό και Μαργαρίτα Μαντά.

 

Ο ΡΟΒΗΡΟΣ ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ

Aπό τους πρωτοπόρους της ανανέωσης του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου κι από τους πρωτεργάτες του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα, ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και ποιητής Ροβήρος Μανθούλης, έφυγε πριν λίγες μέρες από κοντά μας. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Ροβήρο Μανθούλη έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία ψηφιακής αποκατάστασης της ιστορικής ταινίας του Πρόσωπο με Πρόσωπο  την οποία  θα προβάλλει στο πλαίσιο του 12ου ΦΠΚΑ μαζί με το πρώτο επεισόδιο από τις “Ακυβέρνητες Πολιτείες” σε συνεργασία με την ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡT, ERTFLIX που θα δείξει το σύνολο της σειράς.  

 

Ο ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΡΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΡΝΤΕΪΡΟ

Ο Αντόνιο Ρέις και η Μαργκαρίντα Κορντέιρο,  ζευγάρι στον κινηματογράφο και τη ζωή, είναι δύο πρωτοπόρες φιγούρες του ριζοσπαστικού κινηματογράφου στην Πορτογαλία που εμφανίστηκαν στον απόηχο της εξέγερσης του 1974 ενάντια στο καθεστώς του Σαλαζάρ και επηρέασαν σκηνοθέτες της νέας γενιάς κινηματογραφιστών που εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1980 και δεκαετία του 1990, όπως ο Πέδρο Κόστα. Το 12ο ΦΠΚΑ μας συστήνει το έργο τους.

 

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ: Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ 6ου ΑΦΑΝΙΣΜΟΥ

Ένα αφιέρωμα στις «άλλες» ταινίες καταστροφής: Μια φυσική καταστροφή που καταβυθίζει ένα μεξικάνικο χωριό, η αιματηρή αποτυχία της δημοκρατικής επανάστασης της Συρίας, το επικείμενο ναυάγιο ενός κρουαζιερόπλοιου. Αλλά και πολεμικές καταστροφές όπως στο ντοκιμαντέρ Τ.Ν. σε πόλεμο (2020) του Φλοράν Μαρσί (προσκεκλημένου του 10ου ΦΠΚΑ), γυρισμένο στα χαλάσματα της Ράκα (Συρία) και της Μοσούλης (Ιράκ), καθώς οι σποραδικοί πυροβολισμοί συνεχίζονταν και τα πτώματα παρέμεναν άταφα.

Είναι η ανθρωπότητα ικανή μόνο για καταστροφή; Τι συμβαίνει μετά τις καταστροφές, και μπορεί άραγε να υπάρξει ένα μετά;

 

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ: ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ-ΚΡΑΤΟΥΣ

Με αφετηρία τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τα προβλήματα της συγκρότησης των εθνών-κρατών που σημάδεψαν την ιστορία των τριών τελευταίων αιώνων, οι ταινίες του αφιερώματος, ψηφιακά αποκατεστημένες στην πλειονότητά τους, φωτίζουν τις διαφορετικές πορείες ίδρυσης κρατών στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια, την Ιταλία, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Ο κινηματογράφος αναπαριστά με τη δική του γλώσσα αυτή την περιπέτεια. Θα δούμε από το Μπάυρον, μπαλάντα για έναν δαίμονα του Νίκου Κούνδουρου μέχρι τον Καιρό των Ελλήνων του Λάκη Παπαστάθη και τον Μεγαλέξαντρο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, αλλά και ταινίες των Λουκίνο Βισκόντι, Ελία Καζάν, Κοτσί, Αλέα (για την  Κουβανική Επανάσταση) και άλλων -ανάμεσά τους η Σάρα Μαλντορόρ, η πρώτη μαύρη γυναίκα που έκανε αντι-αποικιοκρατικό κινηματογράφο στην Αφρική.

 

ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ

Ως φόρο τιμής στην Ουκρανία, το φεστιβάλ παρουσιάζει σε πρώτη πανελλαδική προβολή το ντοκιμαντέρ Babi Yar. Context (Mπάμπι Γιαρ, 2021) του πολυβραβευμένου Ουκρανού σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα (Πρόσωπο της Ομίχλης, Η δύναμη της αλήθειας, Μια Γλυκιά Γυναίκα, κλπ.), που τιμήθηκε στις Κάννες με το βραβείο Golden Eye. Με αριστοτεχνική χρήση αρχειακού υλικού, η ταινία αφηγείται τη σφαγή χιλιάδων Εβραίων στο Μπάμπι Γιαρ στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

 

mAPs: MIGRATING ARTISTS PROJECT – SHORT DANCE FILM COLLECTION

Φέτος για πρώτη φορά το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας φιλοξενεί ταινίες χορού, δημιουργημένες στα όρια μεταξύ screendance και μυθοπλασίας.

Οι ταινίες προκύπτουν από τη σύμπραξη πέντε Ευρωπαϊκών χωρών με τίτλο “mAPs – migrating Artists Project” με την υποστήριξη του προγράμματος “Δημιουργική Ευρώπη” και έχουν ως θεματικό άξονα τους ευρύτερους όρους  “δύναμη / εξουσία”.

Μια ξεχωριστή συλλογή “κοινωνικά ευαισθητοποιημένων ταινιών χορού» που θίγουν ζητήματα των σύγχρονων κοινωνιών, εμπλέκοντας κοινότητες σε κάθε βήμα της διαδικασίας.

 

Εισιτήρια (ΑΙΘΟΥΣΕΣ): 5 ευρώ (γενική είσοδος). Πακέτα: 5 προβολές/20 ευρώ, 10 προβολές/30 ευρώ. Προσφορά: Φοιτητικό – Παιδικό – ΑμεΑ -Ανέργοι – Ατέλειες – Άνω των 65 ετών: 10 προβολές/25 ευρώ.

Εισιτήρια (ONLINE): 3 ευρώ. Πακέτα: 5 ταινίες/5 ευρώ, 10 ταινίες/8 ευρώ.

 

*ΕΚΘΕΣΗ «ΜΑΓΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ» -ΠΡΟΑΓΓΕΛΟΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΕΓΚΑΙΝΙΑ: 9 ΙΟΥΝΙΟΥ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ)

Μία εμβληματική έκθεση με τίτλο «Μαγικές εικόνες» προαναγγέλλει τη λειτουργία του νέου Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.  Ένα μοναδικό μουσείο  που μέσα από σπάνια εκθέματα θα αφηγείται την εξέλιξη της τέχνης του κινηματογράφου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε επιμέλεια της σημαντικής εικαστικού, Καθηγήτριας Γλυπτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και μέλους του ΔΣ του Ιδρύματος Αφροδίτης Λίτη.

Οι «Μαγικές εικόνες» είναι μια περιοδική έκθεση αντικειμένων από τη συλλογή του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Η έκθεση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού -Διεύθυνση Εικαστικών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Μουσείων του ΥΠΠΟΑ.

Το Μουσείο, μια κιβωτός κινηματογραφικής μνήμης, θα λειτουργήσει στον χώρο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Κεραμεικό, συνεπώς θα επικοινωνεί με τις αίθουσες προβολής, δημιουργώντας μια γέφυρα του χθες των κινούμενων εικόνων με το σήμερα μίας υπερσύγχρονης, ψηφιακής αίθουσας.

Η συλλογή του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος περιλαμβάνει προ-κινηματογραφικές συσκευές (καρουζέλ, στερεοσκόπιο, μαγικούς φανούς) καθώς και εξοπλισμό πρώιμου και σύγχρονου κινηματογράφου (κάμερες, συσκευές καταγραφής ήχου, συσκευές προβολής) και βοηθητικό υλικό που σχετίζεται με την παραγωγή και προβολή ταινιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό (κολλέζες βερνικιού και ταινίας, μετρητές μήκους φιλμ, αρουλέζες, μουβιόλες, τραπέζια μοντάζ).

Τα εγκαίνια (9 Ιουνίου) θα συμπέσουν με την διεξαγωγή του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας.

 

Εγκαίνια: 9 Ιουνίου (μόνο με προσκλήσεις). Το Μουσείο θα είναι ανοιχτό για το κοινό έως τα τέλη Ιουνίου σε μέρες και ώρες που θα ανακοινωθούν σύντομα.

 

*ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ  ΙΑΚΩΒΟ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ (23-28 ΙΟΥΝΙΟΥ, ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΪΣ)

Πόσοι γνωρίζουν το κινηματογραφικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη; Πόσοι θυμούνται πως έγραψε το σενάριο της θρυλικής Στέλλας του Κακογιάννη, πως υπογράφει το σενάριο του Δράκου του Κούνδουρου και σκηνοθέτησε ο ίδιος δύο ταινίες: Ξεχωρίζει το Κανόνι και το αηδόνι, μία ταινία που με μια πικρή ειρωνεία και μια καινούργια ματιά αναφέρεται στη γερμανική κατοχή.

Η Ταινιοθήκη, σε συνεργασία με την Διεύθυνση Γραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, θέλοντας να φωτίσει το σημαντικό κινηματογραφικό έργο του, παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στον πολυσχιδή Έλληνα δημιουργό, θεατρικό συγγραφέα, στιχουργό, σεναριογράφο, δημοσιογράφο και ακαδημαϊκό, στο πλαίσιο του Έτους Ιάκωβου Καμπανέλλη (Iάκωβος Καμπανέλλης -Λογοτεχνικό Έτος 2022) με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννησή του. Στο ίδιο πλαίσιο, το ΥΠΠΟΑ εγκαινίασε την έκθεση «ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ. Νάξος, Μαουτχάουζεν, Αθήνα» στην Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη (η οποία συνεχίζεται έως 30/07/2022), ενώ σύντομα θα παρουσιάσει έκδοση για το έργο του.

Στην ταράτσα της Ταινιοθήκης, θα προβληθεί η ταινία  ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ ΚΑΙ Τ’ ΑΗΔΟΝΙ (1968) που σκηνοθέτησε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, καθώς και οι εξής ταινίες στις οποίες υπογράφει το σενάριο (ή την επιμέλεια σεναρίου):

ΣΤΕΛΛΑ (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη (βασισμένο στο θεατρικό του έργο  «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια»), Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ (1956) του Γρηγόρη Γρηγορίου, ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ (1959) του Νίκου Κούνδουρου (το σενάριο συνυπογράφουν οι: Ν.Κούνδουρος, Α.Σαμαράκης και Ι.Καμπανέλλης), Η 7η ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (1956) του Βασίλη Γεωργιάδη (βασισμένο στο θεατρικό του έργο),  ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ (1966) του Πάνου Γλυκοφρύδη (επιμέλεια σεναρίου), ΤΟ ΑΜΑΞΑΚΙ (1957) του Ντίνου Δημόπουλου (σενάριο: Ι.Καμπανέλλης, Ν.Κιούσης), Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΠΟΘΩΝ (1958) του Γιώργου Ζερβού (διασκευή σεναρίου) και ΟΙ ΆΣΣΟΙ ΤΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ/ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΙ ΉΡΩΕΣ (1956) του Βασίλη Γεωργιάδη.

Τις ταινίες θα προλογίσουν εκλεκτοί προσκεκλημένοι.

Exit mobile version