Η πλατφόρμα πολιτισμού του

1821: Άνεμος Ελευθερίας

Δημοσιεύτηκε: 24.03.2022 | Κινηματογράφος

Οι ελληνικές ταινίες της εβδομάδας: Από τη Μινωική Κρήτη στο 1821 και τον Νίκο Καζαντζάκη

Με τρεις πρεμιέρες ελληνικών ταινιών – δύο ντοκιμαντέρ και μία ταινία μυθοπλασίας – στις αίθουσες, μας αποχαιρετά κινηματογραφικά ο Μάρτιος, ακριβώς πάνω στο τριήμερο της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου. Δείτε ποιες είναι αυτές.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821, ο στοχασμός του Νίκου Καζαντζάκη και το έργο του αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη είναι οι τρεις νέες ελληνικές ταινίες που κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το παρόν, τον πολιτισμό και το πολιτισμικό υπόβαθρο της σύγχρονης Ελλάδας με την παγκόσμια πραγματικότητα.

Οι ταινίες

1821: Άνεμος Ελευθερίας του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου

Η ταινία αφιερωμένη στην επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, παρακολουθεί τη δράση του Ιωάννη Φίλωνα, ενός εμπόρου, ανώτερου στελέχους της Φιλικής Εταιρείας -επινοημένο πρόσωπο- στην προεπαναστατική Πελοπόννησο και στις περιοχές διασποράς του Ελληνισμού. Μάνη, Μεσσηνία, Τεργέστη, Βιέννη, Ιάσιο, Κωνσταντινούπολη σταθμοί/οδόσημα στο ταξίδι ενός εμπόρου αλλά κυρίως σιωπηλοί μάρτυρες της συνωμοτικής δραστηριότητας ενός φλογερού επαναστάτη.

Μέσα από την ιστορία του Φίλωνα παρουσιάζονται πληροφορίες για την κοινωνία των αρχών του 19ου αιώνα, για την οικονομία, την καθημερινή ζωή, τις κοινωνικές συγκρούσεις αλλά και τη διαπάλη των ιδεών· όλα προϊόν σχετικής ενδελεχούς ιστορικής έρευνας. Το σενάριο συνδυάζει φαντασία και πραγματικότητα. Χαρακτηριστική η περίπτωση του Χριστόφορου Περραιβού -συνοδοιπόρος και μέντορας του Φίλωνα- που αποδεδειγμένα συνέβαλε στη συμφιλίωση των οικογενειών της Μάνης και του οποίου ο επαναστατικός βίος απλώνεται σ’ ένα διάστημα τριάντα χρόνων, από τη σύλληψή του στην Τεργέστη με τον Ρήγα, το 1798 μέχρι και τη συμμετοχή του στην τελευταία μάχη του αγώνα στην Πέτρα με τον Δημήτριο Υψηλάντη, το 1829.

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος
Ηθοποιοί: Τίμος Παπαδόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Πάνος Κυπαρίσσης, Ρηνιώ Κυριαζή, Γιάννης Αναστασάκης, Λευτέρης Τσάτσης
Είδος: Δράμα, Ιστορική
Ημερομηνία Εξόδου: 24 Μαρτίου 2022

 

Στο Ιχνος του Χρόνου της Διονυσίας Κοπανά

Μια ταινία για τον χρόνο, τη μνήμη, τη νοσταλγία. Μια ταινία για τη γοητεία της αρχαιολογίας και της ανασκαφής, μέσα από το post mortem πορτρέτο του σπουδαίου αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη. Ένα ταξίδι που αναζητά τον άνθρωπο που δεν είναι πια παρών, μέσα από το ίχνος που άφησε στους τόπους όπου βρέθηκε και στους ανθρώπους που γνώρισε. Μια κινηματογραφική ανασκαφή που φέρνει στο φως μια εικόνα μέσα από θραύσματα και ίχνη, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην πρακτική της αρχαιολογίας.

Όπως σημειώνει η Διονυσία Κοπανά: «Η Μινωική Κρήτη του σπουδαίου αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη (1936-2010), αναδύεται μέσα από τα πρόσωπα των σημερινών βοσκών. Καθόλου τυχαία, οι ίδιοι είναι και οι εργάτες των ανασκαφών, πολύτιμοι φύλακες της ιστορίας που επιμένει ν’ ανασαίνει στα πέτρινα καλύβια τους, φτιαγμένα με την ίδια αρχαία τεχνική των θολωτών τάφων. Οι κρητικοί βοσκοί συναντούν τους Μινωίτες προγόνους τους στη σκιά των ίδιων βουνών. Αναπνέουν τον ίδιο αέρα, ακούν το ίδιο θρόισμα των φύλλων, βλέπουν τη γη τους να ανθίζει ξανά και ξανά. Ακόμη και οι ήχοι της φύσης παραμένουν αναλλοίωτοι, η ξεσηκωτική κρητική μουσική δεν είναι παρά η αντανάκλασή τους. Δίπλα στα ανασκαμμένα μινωικά νεκροταφεία, οι άνθρωποι συνεχίζουν να κάνουν τις ίδιες σχεδόν αρχέγονες τελετουργίες τους, να προσφέρουν θυμίαμα στους νεκρούς τους.»

Τελευταίο Ταξίδι του Αρη Χατζηστεφάνου

Οι παλιοί «κουλήδες» αφήνουν τις χειράμαξες και ανεβαίνουν στα ποδήλατα της Uber-Eats και της διαμοιραστικής οικονομίας ενώ ιερόδουλες στέκονται στα ίδια πεζοδρόμια που κάποτε ενέπνευσαν τον σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ στην ταινία Metropolis. Υπερδυνάμεις συγκρούονται για την κυριαρχία στην Ανατολική Ασία με φόντο – τότε όπως και τώρα – μια πανδημία, η οποία το 1957 στοίχισε τη ζωή του Νίκου Καζαντζάκη. Αφιέρωμα στα ταξίδια στην Ανατολική Ασία που καθόρισαν την φιλοσοφική και πολιτική σκέψη του Καζαντζάκη, επιφέροντας δυστυχώς το τέλος του. Σκηνοθετεί ο Άρης Χατζηστεφάνου. Οι Γιάννης Αγγελάκας και Όλια Λαζαρίδου στην αφήγηση.