Η πλατφόρμα πολιτισμού του

ÔÅËÅÔÇ ËÇÎÇÓ 24ïõ ÖÅÓÔÉÂÁË ÍÔÏÊÉÌÁÍÔÅÑ ÈÅÓÓÁËÏÍÉÊÇÓ

Δημοσιεύτηκε: 21.03.2022 | Πολιτισμός

24ο ΦΝΘ: Ο Χρυσός Αλέξανδρος στο ντοκιμαντέρ «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά στην Ουκρανία

Η αυλαία της φετινής διοργάνωσης έπεσε με το πρώτο βραβείο του φεστιβάλ, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000€, να απονέμεται στο τραγικά επίκαιρο ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, που αναφέρεται σε μια άγνωστη πτυχή του εμφυλίου πολέμου στην ανατολική Ουκρανία.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Σε συγκινητικό κλίμα πραγματοποιήθηκε η τελετή απονομής των βραβείων του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 20 Μαρτίου 2022, στο Ολύμπιον. Το κορυφαίο βραβείο της βραδιάς και μαζί ”διαβατήριο” για τα επόμενα Όσκαρ (το ντοκιμαντέρ που βραβεύεται με τον Χρυσό Αλέξανδρο μπαίνει αυτομάτως στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ), κατέκτησε το αποκαλυπτικό και γνήσια συναισθηματικό ντοκιμαντέρ «Σπίτι από θραύσματα» («House Made of Splinters») που πραγματοποίησε τη διεθνή του πρώτη προβολή.

Ο Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ στην τελετή λήξης 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ο δανός σκηνοθέτης Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ (νικητής του Χρυσού Αλέξανδρου στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ με το The Distant Barking of Dogs), εστιάζει τη ματιά του στους αφανείς ήρωες του ουκρανικού εμφυλίου, οι οποίοι προσφέρουν διέξοδο και καταφύγιο στα παιδιά που έχουν χάσει τα πάντα. Καθώς ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών, επιδεικνύει τρομερή αποφασιστικότητα, εργαζόμενη ακατάπαυστα για να κρατήσει ασφαλή τα παιδιά σε ένα τοπίο φρίκης και απόγνωσης. Ο σκηνοθέτης είχε κερδίσει το 2018 τον Χρυσό Αλέξανδρο με την ταινία του «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών», η οποία επίσης ρίχνει φως στα πιο αθώα θύματα της σύρραξης στην ανατολική Ουκρανία, τα παιδιά.

Σπίτι από θραύσματα

Η αυλαία του Φεστιβάλ και τα βραβεία

Την τελετή λήξης του 24ου ΦΝΘ άνοιξαν η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης οι οποίοι απηύθυναν κοινό χαιρετισμό. «Ένα ακόμη Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έφτασε στο τέλος του. Το εικοστό τέταρτο. Και τώρα είναι η ώρα για τις κριτικές επιτροπές και το κοινό να μας πουν τι αποφάσισαν για τα βραβεία. Πριν προχωρήσουμε στα βραβεία, όμως, επιτρέψτε μας να ευχαριστήσουμε το κοινό, τους εθελοντές, τους εργαζόμενους, το Διοικητικό μας Συμβούλιο, τους συνεργάτες, τους υποστηρικτές, τους χορηγούς μας», δήλωσε αρχικά η Ελίζ Ζαλαντό. «Τον Δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον τομέα Μακεδονίας-Θράκης του υπουργείου Εσωτερικών και, φυσικά, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού που είναι πάντα μαζί μας», συμπλήρωσε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Να είστε όλοι καλά. Μείνετε ασφαλείς για το επόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, τον Νοέμβριο, αλλά και για το Evia Film Project, τον Ιούνιο, στη βόρεια Εύβοια», προσέθεσε η Ελίζ Ζαλαντό. Στο σημείο αυτό, ο κ. Ανδρεαδάκης καλωσόρισε τον παρουσιαστή της βραδιάς, τον κριτικό κινηματογράφου και φίλο του Φεστιβάλ, Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.

«Καλώς ορίσατε! Χαίρομαι που βρισκόμαστε δια ζώσης. Ενημερώνω πως η αποψινή τελετή μεταδίδεται ζωντανά από τη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης TV 100. Και περνάμε στα βραβεία. Ήδη, βέβαια, πριν λίγες μέρες δόθηκαν τα βραβεία της Αγοράς, του αναπτυξιακού τμήματος του Φεστιβάλ. Φέτος πήραν μέρος 450 ταινίες στο Agora Doc Market, 10 πρότζεκτ στο Docs in Progress και 13 πρότζεκτ στο Thessaloniki Pitching Forum, ενώ η Αγορά φιλοξένησε 300 καλεσμένους από όλο τον κόσμο. Έγιναν 8 Agora Talks, 5 πρότζεκτ συμμετείχαν στο Agora Lab, 35 ήταν οι συμμετέχουσες στο EWA Mentoring Session της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γυναικών (European Women’s Association), ενώ συνολικά έγιναν περισσότερες από 450 συναντήσεις. Απονεμήθηκαν 12 βραβεία συνολικής αξίας άνω των 35.000 ευρώ. Τα βραβεία είναι τόσο χρηματικά έπαθλα όσο και προσφερόμενες υπηρεσίες. Συγχαρητήρια στους νικητές κι όσους πήραν μέρος. Ανυπομονούμε να δούμε τα πρότζεκτ ως ολοκληρωμένες ταινίες, στο Φεστιβάλ. Ξεκινάμε με τα βραβεία των ανεξάρτητων επιτροπών», είπε ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος.

Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT GR (Women in Film & Television) απονεμήθηκε σε σκηνοθέτιδα ταινίας που προβάλλεται στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Στην επιτροπή του βραβείου ήταν η κινηματογραφίστρια και θεωρητικός του κινηματογράφου Ρέα Βαλντέν, η creative producer Έφη Σκρομπόλα και η συγγραφέας και σεναριογράφος Μανίνα Ζουμπουλάκη. Η κυρία Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Καθηγήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ, ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει το βραβείο του ελληνικού τμήματος του WIFT στη σκηνοθέτιδα Ούλι Ντέκερ, για το ντοκιμαντέρ ANIMA – Τα φορέματα του πατέρα μου. «Ένα βραβείο για μια ταινία που υπερβαίνει τις έμφυλες συμβάσεις και τα στερεότυπα και μετατρέπει ένα τραυματικό μυστικό σε αντίσταση και απελευθέρωση», δήλωσε η κυρία Γουίτλοκ.

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας στην καλύτερη ταινία που έχει στο επίκεντρό της τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τα μέλη της Επιτροπής ήταν οι: Αλεξία Τσούνη (Αντιπρόεδρος του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας), Μαριάννα Λεονταρίδου (Μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας), Γιάννης Αγγελάκης (παραγωγός), Νίκος Ζιώγας (σκηνοθέτης και κινηματογραφιστής) και Μαρία Στεφανίδου (ηθοποιός και κινησιολόγος). Η Αλεξία Τσούνη ανέβηκε στη σκηνή και ευχαρίστησε του συντελεστές για την άψογη συνεργασία, καθώς και το Φεστιβάλ, το οποίο αναδεικνύει την προσωπικότητα της Θεσσαλονίκης σε όλον τον κόσμο. Στη συνέχεια, απένειμε το βραβείο στο ντοκιμαντέρ που ξεκινά με η φράση του Τζιμ Μόρισον «όποιος ελέγχει τα media, ελέγχει και το μυαλό», το F@ck This Job της Βέρα Κριτσέφσκαγια. Η ρωσίδα σκηνοθέτις ανέβηκε στη σκηνή, ευχαρίστησε το Φεστιβάλ και σημείωσε: «Είμαι περήφανη για τους χαρακτήρες μου και την πρωταγωνίστριά μου, όλη η δουλειά είναι δική τους. Οι περισσότεροι έχουν φύγει από τη Ρωσία χωρίς επίσημα έγγραφα και χρήματα. Χρέος μας τώρα είναι να ξαναστήσουμε το Dozhd TV και να πούμε την αλήθεια γι’ αυτόν τον πόλεμο».

Το βραβείο της WWF Ελλάς απονεμήθηκε στην καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού́ ενδιαφέροντος. Τα μέλη της Επιτροπής ήταν οι Ιάσονας Κάντας (Επικεφαλής Επικοινωνίας και Κινητοποίησης Πολιτών), Κώστας Γάκης (σκηνοθέτης) και Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος (κριτικός κινηματογράφου και σκηνοθέτης). Στη σκηνή ανέβηκε ο Γιώργος Βλάχος, μέλος του ΔΣ της WWF Ελλάς, για να απονείμει το βραβείο. «Πριν δύο χρόνια, ο πλανήτης ήρθε αντιμέτωπος με τον Covid, πριν έναν μήνα με τον πόλεμο και τον παραλογισμό. Το μήνυμα της WWF είναι: “πάλεψε για τον κόσμο”, πιστεύουμε ότι τελικά το δίκαιο θα επικρατήσει», δήλωσε ο Γιώργος Βλάχος. Η επιτροπή απένειμε Ειδική Μνεία στην ταινία Ενοχλητική Αρκούδα των Τζακ Γουάισμαν και Γκαμπριέλα Όσιο Βάντεν. Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο WWF Ελλάς για την καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, μια ταινία που γυρίστηκε στα βουνά του Θιβέτ, με ανθρώπους που κουβαλούν τεράστιους τηλεφακούς προκειμένου να εντοπίσουν τη μοναδική λεοπάρδαλη του χιονιού. Το βραβείο απονεμήθηκε στο Βελούδινη Βασίλισσα των Μαρί Αμιγκέ και Βενσάν Μουνιέ.

Ακολούθησαν οι προτιμήσεις των θεατών, όπως εκφράστηκαν στα Βραβεία Κοινού FISCHER, τα οποία ήταν πέντε στον αριθμό: δύο βραβεία για ελληνική και ξένη ταινία κάτω των 50 λεπτών, δύο για ελληνική και ξένη ταινία άνω των 50 λεπτών και το βραβείο Πλατφόρμα / Από οθόνη σε Οθόνη. Στη σκηνή ανέβηκε ο Λάζαρος Βογιατζόγλου, υπεύθυνος χορηγιών & εκδηλώσεων Βορείου Ελλάδας Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ο οποίος ανακοίνωσε και απένειμε τα βραβεία κοινού. «Καλησπέρα, είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει σπίτι του κι εμείς μπορούμε να απολαύσουμε ταινίες. Τα ντοκιμαντέρ ανέδειξαν αλήθειες, είναι δυναμικά και πρωτοποριακά και υπενθυμίζουν ότι η τέχνη αποτυπώνει πάντα την πραγματικότητα. Φέτος, η μπύρα Fischer, πιστή στο ραντεβού της, ήρθε να βραβεύσει τις ταινίες που αγάπησε ο κόσμος. Ευχαριστούμε το Φεστιβάλ και τους συνεργάτες του για τη διοργάνωση», δήλωσε ο Λάζαρος Βογιατζόγλου.

Αρχικά, απονεμήθηκε το Βραβείο Κοινού FISCHER ελληνικής ταινίας κάτω των 50’ στην ταινία IODINE – Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου του Ορφέα Περετζή, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Ευχαριστούμε το κοινό που ήρθε να δει την ταινία χθες βράδυ, λίγους ορόφους πιο πάνω, πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο βραβείο υπό αυτές τις συνθήκες. Τρέφω βαθιά εκτίμηση στους καλλιτέχνες που μας εμπνέουν με τον πιο απρόσμενο τρόπο, καθώς και στους συνεργάτες παραγωγούς που είναι εδώ, τον Κωνσταντίνο Βασίλαρο, τη Νίκη Θεοδωρίδη, το στούντιο Bauhaus. Και μια ευχή: περισσότερη τέχνη, περισσότερη ποίηση, λιγότερος πόλεμος». Ακολούθησε η απονομή του Βραβείου Κοινού FISCHER διεθνούς ταινίας κάτω των 50’ που απονεμήθηκε στην ταινία Πάρε με εκεί όπου υπάρχει ζωή: γράμμα στον πατέρα μου της Κάρμεν λα Γριέγα.

Στη συνέχεια απονεμήθηκε το Βραβείο Κοινού FISCHER ελληνικής ταινίας άνω των 50’ στην ταινία Σπασμένος Ήχος του Φοίβου Κοντογιάννη, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο του. «Ευχαριστώ πάρα πολύ το Φεστιβάλ που έδειξε την ταινία και το κοινό που τη γούσταρε. Αφιερώνω το βραβείο σε όλους τους μπουζουκτσήδες, τους πρωταγωνιστές και τη νέα γενιά μουσικών», δήλωσε σχετικά.

Ακολούθησε το Βραβείο Κοινού FISCHER «Πίτερ Γουιντόνικ» για ξένη ταινία άνω των 50’, που απονεμήθηκε στην ταινία Παντοτινή Άνοιξη του Τζέισον Λόφτους.

Τα βραβεία για τις προτιμήσεις του κοινού ολοκληρώθηκαν με το Βραβείο Κοινού FISCHER Πλατφόρμα / Από οθόνη σε Oθόνη για ελληνική ταινία που προβλήθηκε online και πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στο 24ο ΦΝΘ. Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία +1 του Αργύρη Λιάπη, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Πολύ καλησπέρα, είμαι ο Αργύρης Λιάπης κι αυτή είναι η Μαρία Θεοδοσίου, μια απ’ τους τρεις πρωταγωνιστές του ντοκιμαντέρ μας. Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι, κι όταν κάποιος είναι πολύ χαρούμενος, θέλει αυθόρμητα να ευχαριστήσει τους πάντες, το σύμπαν, τον Θεό, όπως τον ορίζει ο καθένας, το Φεστιβάλ που πρόβαλε την ταινία μας, μια ερασιτεχνική παραγωγή, αλλά και όλους τους ανθρώπους που βοήθησαν. Το κοινό, που δέχτηκε το μήνυμά μας και ανταποκρίθηκε. Με μεγάλη χαρά παίρνω το βραβείο αυτό, όχι ως αρχιτέκτονας του εγχειρήματος, αλλά ως ένας απλός αγγελιοφόρος του μηνύματος που στέλνουν οι τρεις πρωταγωνιστές μου, η μικρή Άννα-Μαρία, ο Ορέστης και η Μαρία». Η Μαρία, που ανέβηκε στη σκηνή με τον Αργύρη Λιάπη, ευχαρίστησε τον κόσμο για την αγάπη του.

Αμέσως μετά δόθηκαν τα βραβεία της Επιτροπής Νεότητας που απονέμονται από φοιτητές διαφορετικών τμημάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και βραβεύουν ελληνικές ταινίες που συμμετείχαν στις ενότητες του Διεθνούς Προγράμματος. Στο φετινό Φεστιβάλ, η κριτική επιτροπή απαρτίστηκε από πέντε φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Μπέτυς Κακλαμανίδου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης.

Τα μέλη της επιτροπής ήταν οι Αβραάμ Αθανασιάδης, Αλεξάνδρα Αποστολίδου, Κατερίνα Βέργου, Όλγα Μελισσανίδου και Δημήτρης Τσιντσιλίδας. Στη σκηνή ανέβηκε η Κατερίνα Βέργου για να ανακοινώσει τα βραβεία. «Ευχαριστώ την κυρία Μπέτυ Κακλαμανίδου που μας εμπιστεύτηκε και μας έδωσε την ευκαιρία να γίνουμε μικροί κριτικοί, ευχαριστώ τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής και το Φεστιβάλ», ανέφερε. «Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής απονέμεται σε μια ταινία, η οποία ξεχωρίζει για τη γενναιότητα του κινηματογραφιστή της, καθώς και για την ωμή απεικόνιση μιας επίκαιρης και δυστυχώς διαχρονικής πραγματικότητας, για την οποία αποφεύγουμε τη δημόσια συζήτηση». Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας απονεμήθηκε στην ταινία The Other Half του Γιώργου Μουτάφη, ο οποίος βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην εμπόλεμη ζώνη της Ουκρανίας.

Το βραβείο παρέλαβε η συνεργάτις του, Τζένη Τσιροπούλου, η οποία ανέβηκε στη σκηνή. «Καλησπέρα, ευχαριστούμε πάρα πολύ, μας τιμά ιδιαίτερα η βράβευση. Ευχαριστούμε το Φεστιβάλ, τους ανθρώπους που ήρθαν να δουν την ταινία δια ζώσης και όσους την είδαν online, λυπάμαι πολύ που ο Γιώργος δεν είναι εδώ απόψε για να ζήσει αυτή τη στιγμή μαζί μας, γιατί η ταινία είναι μια ταινία ζωής για εκείνον, τη δούλευε για 15 ολόκληρα χρόνια. Ο Γιώργος βρίσκεται στην Ουκρανία εδώ και πάνω από έναν μήνα, καλύπτοντας άλλον έναν πόλεμο. Μας έχει στείλει, όμως, ένα μήνυμα: “Είναι οι αναμνήσεις από τα παιδικά μας χρόνια, η γειτονιά και οι κυριακάτικες εκδρομές στην εξοχή, οι γιορτές, το σχολείο, το σπίτι και η δουλειά. Και ξαφνικά, πόλεμος: το λάθος μας είναι ότι ξεχνάμε εύκολα. Ας είναι αυτή η ταινία η αρχή ενός διαλόγου. Σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνετε κι ας δώσουμε μια υπόσχεση, ώστε να μη ξαναδούμε κανένα παιδί νεκρό από ναυάγιο”».

Στη συνέχεια, η Κατερίνα Βέργου ανακοίνωσε το βραβείο Καλύτερης Ελληνικής ταινίας της Επιτροπής Νεότητας. «Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία, η οποία δείχνει με έξυπνο κινηματογραφικό τρόπο και ανέλπιστη ειλικρίνεια τα προβλήματα και τις ανησυχίες που αντιμετωπίζει η νέα γενιά στην Ελλάδα. Για τους παραπάνω λόγους, καθώς και για τη ρεαλιστική και διεισδυτική ματιά της, η οποία μας έκανε να ταυτιστούμε σε πολλά επίπεδα, απονέμουμε το βραβείο στο ντοκιμαντέρ Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση». Ο Γιώργος Γούσης ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Ευχαριστώ την επιτροπή και το Φεστιβάλ που μας φιλοξενεί και πάλι, 4 μήνες μετά. Ευχαριστώ την εταιρία παραγωγής, τη Βάσω Πατρούμπα, τη Φωτεινή Οικονομοπούλου και τη Σοφία Δημοπούλου που στήριξαν το πρότζεκτ για να μετατραπεί ένα φιλμ μικρού μήκους σε μια ταινία μεγάλου μήκους. Ευχαριστώ φυσικά τους συμπαραγωγους, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την ΕΡΤ».

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου για ελληνική ταινία, το οποίο απένειμε ο κριτικός κινηματογράφου Κώστας Καρδερίνης. Ο κ. Καρδερίνης ανέβηκε στη σκηνή και ευχαρίστησε εκ μέρους της ΠΕΚΚ το Φεστιβάλ για την ολοένα και πιο ώριμη συνεργασία. «Απονέμουμε το βραβείο σε μια ταινία, η οποία ανανεώνει τη γραφή του Καζαντζάκη, μέσα από τη χρήση της φωνής του Γιάννη Αγγελάκα και τη σκηνοθετική ευελιξία με την οποία μεταφέρει την παραδοσιακή Ιαπωνία στην καπιταλιστική εκδοχή του σήμερα». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Τελευταίο Ταξίδι του Άρη Χατζηστεφάνου. Ο Άρης Χατζηστεφάνου ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο: «Ευχαριστώ πάρα πολύ την επιτροπή και το Φεστιβάλ για την τόσο θερμή φιλοξενία. Πατήσαμε σε ένα βιβλίο, το οποίο έρχεται ύστερα από μία οικονομική κρίση, στα πρόθυρα ενός παγκοσμίου πολέμου, ενώ μιλάει και για μία πανδημία. Ζήσαμε την κρίση, ζήσαμε την πανδημία, ας ελπίσουμε να μην έχουμε και έναν παγκόσμιο πόλεμο. Ευχαριστώ πάρα πολύ τον Άρη Τριανταφύλλου, τον Θάνο Τσάντα, τον RSN για τη μουσική, τον Γιάννη Αγγελάκα και την Όλια Λαζαρίδου».

Η τελετή συνεχίστηκε με τη Διεθνή Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) που απένειμε δύο βραβεία: ένα στο καλύτερο ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ένα στην καλύτερη ελληνική ταινία που εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Φέτος, την επιτροπή συγκρότησαν η Ζάνε Μπάλτσιους από τη Λετονία, ο Έκτορ Γιάνος από την Ισπανία και ο Νικόλαος Αλέτρας από την Ελλάδα. Η Ζάνε Μπάλτσιους ανέβηκε στη σκηνή και απένειμε τα βραβεία της FIPRESCI: «Απονέμουμε το βραβείο για τη σαγηνευτική παρατήρηση ενός νέου άντρα που πασχίζει να βρει ισορροπία στην επαγγελματική και την προσωπική του ζωή, το αστικό και αγροτικό περιβάλλον, τα όνειρα και τις πραγματικότητες που παρουσιάζει η καθημερινή ζωή. Τα ευρηματικά πλάνα και η ευελιξία των τοποθεσιών επιτρέπουν μια ενοποιημένη εικόνα και την ανάδειξη μιας χαρισματικής προσωπικότητας. Μέσω της ταινίας, μπορούμε επίσης να ρίξουμε μια ματιά στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία». Το βραβείο της FIPRESCI για ταινία του ελληνικού προγράμματος απονεμήθηκε στην ταινία Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή να παραλάβει το βραβείο, δηλώνοντας: «Σας ευχαριστώ, αφιερώνω αυτό το βραβείο στον αδερφό μου, που είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας, του αξίζει».

Στη συνέχεια, η Ζάνε Μπάλτσιους απένειμε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού. «Για μια διακριτική και ευαίσθητη ματιά στα  ευάλωτα παιδιά, τα οποία αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της ζωής ήδη από πολύ μικρή ηλικία. Αν και διαδραματίζεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο, η ιστορία έχει οικουμενικό νόημα. Παρακολουθώντας στενά τις προσωπικότητες των παιδιών, αλλά και τις σχέσεις που αναπτύσσουν με τους συνομηλίκους και τους ενηλίκους, υφαίνεται μια ενδιαφέρουσα και ισχυρή αφήγηση για ένα καλύτερο μέλλον. Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Σπίτι από Θραύσματα του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ».

Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απένειμε το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Newcomers. Την επιτροπή φέτος αποτέλεσαν ο σύμβουλος προγράμματος, παραγωγός και σκηνοθέτης, Άρης Φατούρος, ο προϊστάμενος του τομέα προγράμματος και σκηνοθέτης, Βασίλης Δούβλης και ο συνεργάτης προγράμματος, Κώστας Δήμος. Το Βραβείο απένειμε η κυρία Άννα Ευθυμίου, βουλευτής της Α΄ Θεσσαλονίκης, η οποία ανέβηκε στη σκηνή.

«Αξιότιμοι συντελεστές του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, αγαπητές φίλες, αγαπητοί φίλοι. Ως βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης που παρακολουθώ διαχρονικά τα θέματα του πολιτισμού, συγχαίρω το Φεστιβάλ και τους συντελεστές του, διότι κάνουν ένα εξαιρετικό έργο. Αποτελούν πυλώνα πολιτισμού για την πόλη μας, που το έχει ανάγκη. Επίσης, μέσα από αυτές τις κρίσιμες στιγμές που ζούμε, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία που όλοι καταδικάζουμε απερίφραστα και η οικονομική κρίση, συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στη στήριξη της τέχνης και των καλλιτεχνών, διότι έτσι επικοινωνούμε καλύτερα μεταξύ μας κι μπορούμε να μεταδώσουμε το μήνυμά μας. Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία, η οποία, συνδυάζοντας με δεξιοτεχνία προσωπικές μαρτυρίες και 3D animation, αφηγείται μία συναρπαστική ιστορία διεκδίκησης της ελευθερίας των ιδεών και της ελεύθερης έκφρασης απέναντι σε μία αυταρχική εξουσία που καταπνίγει βίαια κάθε προσπάθεια αντίστασης». Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Παντοτινή Άνοιξη του Τζέισον Λόφτους».

Η ΕΡΤ απένειμε το πρώτο βραβείο της, το οποίο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, στην ελληνική παραγωγή που κερδίζει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI. Στη σκηνή ανέβηκε ο Φίλιος Στάγκος, γενικός διευθυντής της ΕΡΤ3, για να ανακοινώσει τα βραβεία. «Καλησπέρα, ως εκπρόσωπος της ΕΡΤ και ως δημοσιογράφος θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αφιερώσω μια σκέψη στους εκατοντάδες χιλιάδες συναδέλφους μου που δεν μπορούν να εργαστούν πια στη Ρωσία, αλλά και στους ομότεχνούς μου, οι οποίοι βρίσκονται στην Ουκρανία αυτήν την περίοδο. Τέσσερις εξ αυτών έχουν ήδη χάσει τη ζωή τους, ο Μπρεντ Ρενό ήταν ένας από αυτούς, ο οποίος πήγε εκεί για να κάνει ντοκιμαντέρ. Σχετικά με τα βραβεία, το πρώτο βραβείο είναι πάντα αυτό που επιλέγει η FIPRESCI. Το φεστιβάλ, η ΕΡΤ, η FIPRESCI αγαπούν τον Γιώργο Γούση, πολυβραβευμένο και στο Φεστιβάλ μυθοπλασίας τον περασμένο Νοέμβρη. Το βραβείο ΕΡΤ που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ απονέμεται στο ελληνικό ντοκιμαντέρ που κέρδισε το βραβείο FIPRESCI του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Είναι το ντοκιμαντέρ Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση», ανακοίνωσε ο κ. Στάγκος. Στη σκηνή ανέβηκε ο Γιώργος Γούσης για να παραλάβει το βραβείο. Στη συνέχεια, το δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ, αξίας 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο πρότζεκτ, Βύθιση, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Γκότση το οποίο αναδείχθηκε στο Thessaloniki Pitching Forum.

Η τελετή συνεχίστηκε με το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο επίσημο πρόγραμμα. Η κριτική επιτροπή φέτος αποτελείται από την Ιφιγένεια Βλαχογιάννη (μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΚ), τη Σταυρούλα Γερωνυμάκη (Αναπληρώτρια Διευθύντρια της Διεύθυνσης Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών του ΕΚΚ –Hellenic Film Commission) και τον Δημήτρη Μπούρα (Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του ΕΚΚ). Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο του, που συνοδεύεται από το ποσό των 3.000 ευρώ, για ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ταινίας άνω των 50’ του Ελληνικού Προγράμματος, που έκανε ελληνική πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη. Στη σκηνή ανέβηκε ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, για να ανακοινώσει το βραβείο. «Η επιτροπή, διακρίνοντας στην ταινία Δρομολόγιο του Ορέστη Αθανασόπουλου την αφηγηματική ολοκλήρωση που γίνεται μέσα από τη χρήση του road movie ως συνεκτικού κρίκου μικρών αποσπασμάτων και ιστοριών για την ανάδειξη των επίκαιρων θεμάτων της μετανάστευσης των Ελλήνων στη δυτική Ευρώπη, της απονέμει το βραβείο».  Ο Ορέστης Αθανασόπουλος ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο του. «Ευχαριστώ, δεν το περίμενα. Ελπίζω και σε ανάλογη συνέχεια!», δήλωσε.

«Το Mermaid Award, που δόθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2018 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είναι το βραβείο για την καλύτερη ταινία ΛΟΑΤΚΙ+ θεματικής του επίσημου προγράμματος. Το βραβείο απονέμεται από τριμελή κριτική επιτροπή. Τη φετινή κριτική επιτροπή αποτελούν η Χρεν Μαρινοσντότιρ από την Ισλανδία, ιδρύτρια και Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρέικιαβικ, ο Γιώργος Μητρόπουλος από την Ελλάδα, δημοσιογράφος με ειδίκευση σε θέματα πολιτισμού, και η Έιντζελ Τσενγκ από τον Καναδά, Διευθύντρια Επικοινωνίας του Φεστιβάλ της Κένυας, παραγωγός ντοκιμαντέρ και πρότζεκτ επαυξημένης πραγματικότητας», εξήγησε ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και κάλεσε στη σκηνή τη Χρεν Μαρινοσντότιρ για να ανακοινώσει τον νικητή.

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ, εκ μέρους της κριτικής επιτροπής. Πριν το κύριο βραβείο, η επιτροπή θα ήθελε να αναγνωρίσει τις οπτικές που προβάλλουν δύο ντοκιμαντέρ, οι οποίες δεν βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο και αμφισβητούν τις κυρίαρχες αντιλήψεις σχετικά με το φύλο και τη σεξουαλικότητα. Απονέμουμε Ειδική Μνεία στο Μελ των Ίνα Σαχακιάν και Πολ Κόεν και στο Σειρήνες της Ρίτα Μπαγκντάντι, ως διαφωτιστικές ιστορίες ανυπακοής και θριάμβου, οι οποίες επαναπροσδιορίζουν τη θέση μας στην κοινωνία», ανακοίνωσε η Χρεν Μαρινοσντότιρ. Στη συνέχεια, ανακοίνωσε το Mermaid Award του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Μια όμορφη και διακριτική έκφραση της ανάγκης για αποδοχή του εαυτού μας, αυτή η ταινία είναι μια αναζήτηση εξέλιξης, αγάπης και ταυτότητας. Για την εμπνευσμένη απεικόνιση της φυλετικής ρευστότητας και του ισχυρού παραδείγματος που θέτει για τις μη συμβατικές οικογένειες, απονέμουμε το Mermaid Award στο Γκάμπι: από τα οκτώ στα δεκατρία της Ένγκελι Μπρόμπεργκ».

Ακολούθησαν τα βραβεία podcast. «Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει για δεύτερη φορά ένα διαγωνιστικό τμήμα αφιερωμένο στα ψηφιακά ηχητικά αρχεία που έχουν κατακτήσει τον πλανήτη», ανακοίνωσε ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος. «Σε αυτό το πλαίσιο, μια τριμελής επιτροπή θα απονείμει το χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ στο καλύτερο podcast της 24ης διοργάνωσης. Τα μέλη της επιτροπής είναι η σκηνοθέτις Ελιάνα Αμπραβανέλ, ο δημοσιογράφος και διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού Kosmos Radio, Λεωνίδας Αντωνόπουλος, και η δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός, Ματούλα Κουστένη».

Παίρνοντας τον λόγο η κ. Αμπραβανέλ τόνισε: «Είμαστε πολύ χαρούμενες που το Φεστιβάλ μάς έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε δεκαεννιά ηχητικά ταξίδια. Ήταν πολύ δύσκολο να αποφασίσουμε. Τα ταξίδια αυτά τα κάναμε με τον Λεωνίδα, ο οποίος δυστυχώς δεν μπόρεσε να είναι σήμερα μαζί μας. Η Ειδική Μνεία απονέμεται σε ένα εξαιρετικό δείγμα ερευνητικής δημοσιογραφίας με στοιχεία πολιτικού θρίλερ, το podcast της Μαριάννας Κακαουνάκη, Αόρατοι. Η τελετή συνεχίστηκε με το Βραβείο Podcast. «Το Podcast που επιλέξαμε θα μπορούσε να είναι μια έξοχη νουβέλα ή και ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ. Ήταν, όμως, ένα ημερολόγιο μιας σχέσης, ένας σπαρακτικός αποχαιρετισμός, μια μαρτυρία απώλειας», είπε η κ. Κουστένη. Το Βραβείο Podcast απονεμήθηκε στο Για Πάντα του Δημήτρη Ντάσκα.

Τη φετινή χρονιά, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδας, προσέφεραν το Βραβείο-Υποτροφία ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ. Η κριτική επιτροπή αποτελούταν από τη Φρεντερίκ Πρεσμάν, σκηνοθέτιδα ντοκιμαντέρ και sound artist και τον Θοδωρή Κουτσαύτη, Ακόλουθο για τα Οπτικοακουστικά Μέσα στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας. Στο σημείο αυτό, ο κ. Κουτσαύτης ανέβηκε στη σκηνή για να απονείμει το βραβείο. «Ευχαριστούμε το Φεστιβάλ που μας έδωσε την ευκαιρία να ακούσουμε όλα αυτά τα υπέροχα νέα podcast από νέους δημιουργούς. Το βραβείο-υποτροφία Βραβείο ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Ακουστικό Δημιουργό Ντοκιμαντέρ απονέμεται στη Νεφέλη Σάνη για το podcast Sonic Memorabilia». Η Νεφέλη Σάνη ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο της. «Ευχαριστούμε γι’ αυτήν την ευκαιρία, το podcast αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας συλλογικής διαδικασίας από ένα workshop που πραγματοποιήσαμε το φθινόπωρο με μικτό κοινό, από βλέποντες και μη βλέποντες», δήλωσε.

Η τελετή συνεχίστηκε με τα βραβεία των Διεθνών Διαγωνιστικών τμημάτων και συγκεκριμένα με τα βραβεία του τμήματος >>Film Forward. Τα μέλη της φετινής επιτροπής ήταν η καλλιτέχνις, ανθρωπολόγος και καθηγήτρια στο Tisch School of the Arts, Τόμπι Λι, ο σκηνοθέτης Μπάμπης Μακρίδης και η σκηνοθέτις και video artist, Μάρτα Ποπιβόντα. Στη σκηνή ανέβηκαν οι Τόμπι Λι και τη Μάρτα Ποπιβόντα, ενώ την απονομή έκανε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας,  Απόστολος Τζιτζικώστας.

«Θα ήθελα να συγχαρώ όσους συμμετείχαν φέτος στο Φεστιβάλ, διότι μέσα από τη σπουδαία δουλειά τους αναδεικνύουν τον σημαντικό ρόλο του Φεστιβάλ, που είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες εξωστρέφειας για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αυτό είναι κάτι που προσπαθούμε να πετύχουμε ως περιφέρεια με το Film Office και ήδη η δουλειά μας αποδίδει καρπούς. Με τους θεσμούς μας που αναβαθμίζονται δημιουργούμε ένα παγκόσμιο κέντρο οπτικοακουστικών παραγωγών», δήλωσε σχετικά ο κ. Τζιτζικώστας. Στη συνέχεια, η Τόμπι Λι ανακοίνωσε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. «Ήταν απολαυστικό να δουλεύω με τους συνεργάτες μου. Αποφασίσαμε να απονείμουμε το βραβείο εξ ημισείας στην ταινία Αματέρ του Μαρτίν Γκουτιέρεθ και στην ταινία Γράμμα στον Νικόλα της Χαράς Καμιναρά.

Στη συνέχεια, η Μάρτα Ποπιβόντα απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του >>Film Forward, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ. «Είναι υπέροχο να επιστρέφω στη Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα για το Φεστιβάλ. Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία που, με ουσιαστικά, ισχυρά και ακριβή κινηματογραφικά μέσα, ξεδιπλώνει τη σημαντική ιστορία του πώς οι πατριαρχικές κοινωνίες καταπιέζουν τις γυναίκες». Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Η Νύφη των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο και Τιτσιάνο Ντόρια. Η Σαμίρα και ο Τιτσιάνο δεν ήταν στην τελετή, έστειλαν όμως ένα βίντεο: «Καλησπέρα σας, ήταν μεγάλη τιμή για εμάς να βραβευτούμε στη Θεσσαλονίκη, είναι ένα υπέροχο Φεστιβάλ. Τα νέα του βραβείου μάς εξέπληξαν, είναι η πρώτη φορά που λαμβάνουμε τόσο σημαντική αναγνώριση. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την επιτροπή για την υποστήριξη και για το κουράγιο που μας δίνουν για να συνεχίσουμε τη δουλειά μας με περισσότερη αποφασιστικότητα».

Η τελετή συνεχίστηκε με τα βραβεία του Διαγωνιστικού Τμήματος Newcomers, για τα οποία ήταν υποψήφιες 12 ταινίες άνω των 50’. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν η σκηνοθέτις ντοκιμαντέρ Αγγελική Αριστομενοπούλου, που υπέγραψε και τα σποτ του 24ου ΦΝΘ, ο Μίκαελ Γκράβερσεν, ο βραβευμένος Δανός ντοκιμαντερίστας, και η Λαορίν τεν Χάουτεν από το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ. Η επιτροπή ανέβηκε στη σκηνή και ο Θεόδωρος Κουτσογιαννόπουλος κάλεσε τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, για την απονομή.

«Καλησπέρα σε όλες και όλους. Όταν βρισκόμασταν εδώ, σε αυτή την αίθουσα, πριν δέκα μέρες, έκανα μια ευχή: στη λήξη θα ήθελα να έχει τελειώσει αυτή η φρίκη, αυτή η τραγωδία. Δυστυχώς χρειάζεται ακόμη περισσότερος πόνος, ακόμη περισσότερο αίμα, ακόμη περισσότερη καταστροφή. Ο πόλεμος αυτός μας φέρνει σε βαθιά περισυλλογή. Η Θεσσαλονίκη έκανε τέχνη, έκανε κινηματογράφο, γέμισε τις αίθουσες και χαιρόμαστε πάρα πολύ για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, όλη αυτή η χαρά βιώνεται με σφιγμένη την καρδιά, αναλογιζόμενοι πόσο κοντά βρισκόμαστε στη φρίκη. Ωστόσο, χαίρομαι πάρα πολύ που απονέμω ένα βραβείο ως Δήμαρχος Θεσσαλονίκης σε νέους δημιουργούς, σε νέα ταλέντα, σε νέους κινηματογραφιστές. Χαίρομαι ακόμη περισσότερο που το βραβείο αυτό φέρει το όνομα του Δημήτρη Εϊπίδη, που συνέδεσε το όνομά του με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Χαίρομαι που οι νέοι δημιουργοί παίρνουν αυτό το βραβείο, που φέρει το όνομα ενός τόσο σημαντικού ανθρώπου», σημείωσε ο κ. Ζέρβας.

Στη συνέχεια, η Λαορίν τεν Χάουτεν ανακοίνωσε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. «Το βραβείο απονέμεται σε μια σημαντική ταινία που μας δίνει κρίσιμη πρόσβαση στον κόσμο των λεγόμενων “οδηγών του διαβόλου”, μια ταινία που αναδεικνύει καίρια θέματα και δίνει φωνή σε μια καταπιεσμένη κοινότητα ανθρώπων, των οποίων η ιστορία παραμένει άγνωστη». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ  Οι οδηγοί του διαβόλου των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέθ. Ο Μοχάμεντ Αμπουγκέθ ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο. «Είναι η πρώτη μου δουλειά και το πρώτο μου βραβείο. Είναι ένα πολύ σημαντικό βραβείο και χαίρομαι που το λαμβάνω στην Ελλάδα, τη χώρα των φιλοσόφων. Ευχαριστώ τον συνεργάτη μου, που πίστεψε σε μένα και δούλεψε μαζί μου για πάνω από 10 χρόνια. Θέλω να ευχαριστήσω την οικογένειά μου, όλους όσοι εργάστηκαν στο Φεστιβάλ και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ», είπε.

Στη συνέχεια, η Αγγελική Αριστομενοπούλου απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του τμήματος Newcomers «Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ: «Καλησπέρα, είναι μεγάλη μου τιμή να απονέμω στο Φεστιβάλ ένα βραβείο αφιερωμένο στη μνήμη του Δημήτρη Εϊπίδη. Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία που αφηγείται μια συγκινητική ιστορία γύρω από την έννοια της ταυτότητας και τον τρόπο που αλλάζει το διήγημα της μετανάστευσης. Η ταινία έχει υπέροχη αφήγηση και διαθέτει εξαιρετική κινηματογραφική γλώσσα. Δεν γίνεται καθόλου διδακτική και εξιστορεί τους αγώνες και τα όνειρα μιας οικογένειας που πασχίζει για ένα καλύτερο μέλλον στην πατρογονική της εστία». Το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Γη από Χρυσάφι της Ίνκα Ακτέ. Η Ίνκα Ακτέ δεν ήταν παρούσα στην τελετή, έστειλε όμως ένα βίντεο με αυτήν και τους υπέροχους ήρωες της ταινίας. «Σας ευχαριστώ γι’ αυτήν την απίστευτη τιμή. Δυστυχώς, έπρεπε να επιστρέψω στη Φινλανδία. Είναι κάπως άδικο που δέχομαι εγώ αυτό το βραβείο, καθώς η ταινία είναι αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών ανθρώπων. Γι’ αυτό δούλεψε και τόσο καλά, είχαμε μια αρμονική συνεργασία. Σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου. Είναι σημαντικό που μια ιστορία ρατσισμού είχε απήχηση στην επιτροπή. Εύχομαι να γίνουμε πιο ανοιχτοί και συμπεριληπτικοί τόσο ως άνθρωποι όσο και ως κινηματογραφικός κλάδος».

Στη συνέχεια δόθηκαν τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος. Τα μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν οι σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ,  Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ,  Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος και  Λάιλα Πακάλνινα.  Στη σκηνή ανέβηκαν ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος και ο Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ, αλλά και ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρμόδιος για Θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης για την απονομή.

«Καλησπέρα σας, όπως όλοι ξέρουμε το ενδιαφέρον του κοινού για το ντοκιμαντέρ γίνεται εντονότερο και αυξανόμενο κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Τα ντοκιμαντέρ, πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, πέρα από την κινηματογραφική τους αξία, φωτίζουν, περισσότερο ή λιγότερο, πτυχές του κόσμου μας και αγγίζουν όλο και πιο άμεσα την επικαιρότητα. Έτσι, φέτος στο Φεστιβάλ είδαμε ντοκιμαντέρ για θέματα που βρίσκονται στην καρδιά του διεθνούς διαλόγου, όπως για το μεταναστευτικό, για τις γυναικοκτονίες, για την κλιματική κρίση και φυσικά για τον πόλεμο και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Είδαμε ντοκιμαντέρ που αποτυπώνουν διαφορετικές όψεις του πολέμου, έναν πόλεμο εμφανή ή έναν πόλεμο υπόγειο, με πολλά και διαφορετικά θύματα. Είναι όμως σαφές ότι δημοκρατία δεν υφίσταται χωρίς ελευθερία του τύπου, της έκφρασης, του λόγου και της αυτοδιάθεσης: χωρίς ανεξαρτησία. Αυτός ο πόλεμος έχει στόχο να πλήξει την ελευθερία τόσο των Ουκρανών που πολεμούν για την ανεξαρτησία τους όσο και όλων εκείνων των Ρώσων που έχουν συρθεί σε έναν πόλεμο που δεν θέλουν», σημείωσε ο κ. Γιατρομανωλάκης και ευχαρίστησε τη Βέρα Κριτσέφσκαγια για την ταινία της, λέγοντας πως είναι τιμή του να γνωρίζει ανθρώπους που πολεμούν με όλες τους τις δυνάμεις απέναντι στην εξουσία. «Έχετε γίνει οι αναπάντεχοι ήρωες μιας ιστορίας ενός πολέμου που πάει πολλά χρόνια πίσω και εμφανίζεται με αυτή τη μορφή. Ελπίζω να καταφέρετε να ξαναχτίσετε το κανάλι σας στη Μόσχα. Τώρα, ως Υπουργείο Πολιτισμού, στηρίζουμε την προσπάθεια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, όχι μόνο για την καλλιτεχνική του διάσταση, αλλά και για τον εμφανή και ηχηρό του αντίκτυπο στην κοινή γνώμη, που μας βοηθά να γίνουμε καλύτεροι και πιο ενημερωμένοι πολίτες. Είμαι πάρα πολύ περήφανος που συνεργάζομαι με το Φεστιβάλ, και είναι μια δουλειά που θα συνεχίσουμε. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε εντάξει έργα για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ύψους 2,1 εκατομμυρίου ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, κατέληξε.

Στο σημείο αυτό, ο Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ απένειμε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. «Καλησπέρα, σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία αυτή, είναι υπέροχο να επιστρέφω στο Φεστιβάλ. Ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη σας. Είναι τιμή μου να δουλεύω με τον Δημήτρη και τη Λάιλα. Υπάρχουν δύο ταινίες που ξεχώρισαν για εμάς, δύο συγκινητικές και πολύπλοκες ταινίες που λειτουργούν κάπως συμπληρωματικά η μία με την άλλη. Τους αξίζει να τις παρακολουθήσετε μαζί. Το Ειδικό Βραβείο της επιτροπής απονέμεται σε μια ταινία που μας γεμίζει ελπίδα για τις μελλοντικές γενιές και την ικανότητά τους να κάνουν τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος». Το βραβείο απονεμήθηκε στο Νεαρός Πλάτων των Νεάσα Νι Χίαναν και Ντέκλαν ΜακΓκραθ. Οι σκηνοθέτες δεν ήταν παρόντες στην προβολή και το βραβείο θα τους αποσταλεί.

Αμέσως μετά ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ. «Καταρχάς, θέλω να ευχαριστήσω το Φεστιβάλ για την τιμή της συμμετοχής μου στην επιτροπή, αλλά και για τις τόσο υπέροχες ταινίες που είχα την ευκαιρία να δω. Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονέμεται σε μια αλησμόνητη ταινία που ρίχνει φως στα βάρη που καλούνται να σηκώσουν τα παιδιά, εξαιτίας των σφαλμάτων που διαιωνίζει ο κόσμος των ενηλίκων, εκείνων που, κανονικά, θα έπρεπε να φροντίζουν γι’ αυτά». Ο Χρυσός Αλέξανδρος απονεμήθηκε στο Σπίτι από Θραύσματα του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ. Ο Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, ο οποίος είχε κερδίσει Χρυσό Αλέξανδρο και το 2018 με την ταινία του Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών δεν ήταν παρών στην τελετή, έστειλε όμως ένα βίντεο: «Καλησπέρα Θεσσαλονίκη, σας ευχαριστώ για αυτά τα σπουδαία νέα. Είμαι πολύ χαρούμενος που η ταινία μου κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο, σχεδόν δεν μπορώ να το πιστέψω. Για εμένα, είναι σαν να άναψε ένα φως μέσα στο σκοτάδι που ζούμε. Ανυπομονώ να μοιραστώ τα νέα αυτά με τους προσωπικούς μου ήρωες, Σάσα, Ίβαν, Κόλια, Μαργαρίτα και Όλγκα. Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό για εμένα να στείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ομάδα πίσω από την ταινία, τους Ασάτ, Αλίνα, Ντάλια, Μίκα, που είναι ακόμη στην Ουκρανία. Η ταινία αυτή δεν θα γινόταν δίχως αυτούς και ελπίζω η Ρωσία να σταματήσει αυτόν τον σκληρό και άσκοπο πόλεμο σύντομα, ώστε να μπορέσω να πάω εκεί και να γιορτάσω μαζί τους όπως πρέπει. Θέλω, επίσης, να ευχαριστήσω την ομάδα του Φεστιβάλ που φρόντισε τόσο καλά εμένα και την κόρη μου όσο ήμασταν εκεί. Μας κάνατε να αισθανθούμε σαν οικογένεια και σας ευχαριστούμε».

 

Μετά τα βραβεία ακολούθησε η προβολή της ταινίας λήξης, Τυφλή Φιλοδοξία των Γουόρικ Ρος και Ρομπ Κόου.

Λίγα λόγια για την ταινία:

Ο Τζόσεφ, ο Τινάς, ο Μάρλβιν και ο Παρντόν ανήκουν σε ένα κύμα προσφύγων από τη Ζιμπάμπουε, που έφυγαν από την πατρίδα τους με τη συντετριμμένη οικονομία, προς άγραν καλύτερης ζωής. Μετά το ταραχώδες ταξίδι τους φτάνουν στη Νότια Αφρική, βρίσκουν δουλειά σε εστιατόρια, αναπτύσσουν ένα ενδιαφέρον για την οινολογία, γίνονται σομελιέ, συνάπτουν σχέσεις μεταξύ τους και ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον να οργανώσουν την πρώτη ομάδα από τη Ζιμπάμπουε που θα διαγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Τυφλής Γευσιγνωσίας Κρασιού – τους Ολυμπιακούς Αγώνες της οινολογίας. Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί τη φιλόδοξη πορεία τους προς τη δύσκολη κατάκτηση μιας θέσης στο ετήσιο πρωτάθλημα, το οποίο διεξάγεται στη Γαλλία και περιλαμβάνει κυρίως ομάδες της Δυτικής Ευρώπης, και καλεί τους διαγωνιζόμενους να δοκιμάσουν δώδεκα διαφορετικά κρασιά και να μαντέψουν τη χώρα προέλευσης, το οινοποιείο και τη σοδειά – μια πρόκληση για κάθε οινολόγο. Μια ολύμπια ιστορία που θα έπαιρνε την έγκριση του Βάκχου, η ταινία παρατηρεί τους τέσσερις άντρες με αισιοδοξία και δυναμισμό, καθώς αυτοί διαχειρίζονται τον σκληρό ανταγωνισμό με απτόητο πνεύμα και μια αίσθηση αποστολής που ξεπερνά τους τίτλους και τα μετάλλια.