Η πλατφόρμα πολιτισμού του

«Ποτέ δεν κλαίω»

Δημοσιεύτηκε: 06.12.2021 | Πολιτισμός

Το μεγάλο βραβείο του 24ου Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους στο πολωνικό δράμα Ποτέ Δεν Κλαίω

Η φετινή δια ζώσης διοργάνωση ολοκληρώθηκε στον Πύργο το Σάββατο 4 Δεκεμβρίου με την απονομή των βραβείων, ωστόσο οι προβολές του Φεστιβάλ συνεχίζονται online μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Η καθηλωτική εφηβική ταινία Ποτέ δεν κλαίω (I never cry) του Piotr Domalewski από την Πολωνία, ένα γλυκόπικρο δράμα ενηλικίωσης που εξερευνά την πολυπλοκότητα των οικογενειακών σχέσεων σκιαγραφώντας το ζοφερό τοπίο της σύγχρονης Ευρώπης, τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης ταινίας στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους το βράδυ του Σαββάτου.

Στην ταινία, πρωταγωνιστεί η δεκαεπτάχρονη Όλα, η οποία ταξιδεύοντας από την Πολωνία στη Ιρλανδία για να παραλάβει τις στάχτες του πατέρα της, έρχεται αντιμέτωπη με την αδυσώπητη γραφειοκρατία και ανακαλύπτει πως ο μονίμως απών μπαμπάς της είχε μια κρυφή ζωή… Η πρωταγωνίστρια Zofia Stafiej κέρδισε το βραβείο καλύτερης παιδικής ερμηνείας του Φεστιβάλ Ολυμπίας, ενώ το φιλμ απέσπασε ακόμα τα βραβεία της  ΠΕΚΚ και της ΟΚΛΕ.

Zofia Stafiej

Το βραβείο καλύτερης παιδικής ερμηνείας (για αγόρι) δόθηκε στον Αρίφ Σάικχ για την ερμηνεία του στην ταινία Δύο φίλοι από την Ινδία, καθώς κατάφερε να αποδώσει τόσο τη χαρά της ζωής όσο και τον πόνο του θανάτου και της απώλειας. Όπως είπε ο σκηνοθέτης, οι δύο μικροί πρωταγωνιστές της ταινίας πριν τα γυρίσματα δεν είχαν δει ούτε φωτογραφική μηχανή, ενώ ζουν σε ένα απομακρυσμένο χωριό χωρίς ίντερνετ και με ελλιπή ηλεκτροδότηση.

Δύο φίλοι

Το  βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους μυθοπλασίας πήγε στην ταινία Πεντόβολα (Ινδία), ενώ το βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους κινουμένου σχεδίου στο animation Σαντιάγο (Βουλγαρία), εμπνευσμένο από το «Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ.

Το βραβείο σκηνοθεσίας κέρδισε η Ana Laura Calderón για την ταινία Η καρδιά του Μεσκίτ  (Μεξικό), ενώ το βραβείο σεναρίου πήγε στον Τζόναθαν Λεμάιρ για την ταινία μεγάλου μήκους Ταραχή του Neegan Trudel (Καναδάς) με ηρωίδα ένα νεαρό κορίτσι που παλεύει ενάντια στο πεπρωμένο της, με τη μητέρα της να είναι απούσα.

Η καρδιά του Μεσκίτ

Στο τμήμα ντοκιμαντέρ KIDS & DOCS το μεγάλο βραβείο απέσπασε το Σχολείο Ελπίδας του Mohamed El Aboudi, ένα ποιητικό ντοκιμαντέρ παρατήρησης, με θέμα την εκπαίδευση και τους μαθητές μέσα σ’ ένα σκληρό περιβάλλον.

Την τελετή έναρξης άνοιξε με μήνυμά του ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, ο οποίος χαιρέτισε το φεστιβάλ Ολυμπίας, το οποίο, όπως είπε, φέρνει τον κινηματογράφο σε νέους και παιδιά  με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους: μέσα από τους δημιουργούς, αλλά και μέσα από τους κριτές και τους θεατές όλων των ηλικιών. Ο κ. Γιατρομανωλάκης υπογράμμισε πως το Φεστιβάλ συνεχίζεται για άλλη μια εβδομάδα online (έως και τις 12/12, στο οnline.olympiafestival.gr) και ανανέωσε το ραντεβού με  μικρούς και μεγάλους για το 2022 και την 25η διοργάνωση.

Τα συγχαρητήρια του για την φετινή επιτυχημένη διεξαγωγή μετέφερε δια ζώσης και ο δήμαρχος Πύργου Τάκης Αντωνακόπουλος, εξαίροντας τη δράση της ΚΟΙΝΣΕΠ Φεστιβάλ Ολυμπίας στην πόλη του Πύργου, ενώ ευχήθηκε «να μην μεγαλώσουμε ποτέ -γιατί αν μείνουμε παιδιά, υπάρχει ελπίδα να σωθούμε».

Κατά την διάρκεια της απονομής των βραβείων της 21ης Camera Zizanio,  παιδιά απ’ όλον τον κόσμο ανέβηκαν με ενθουσιασμό για να παραλάβουν τα βραβεία τους, ενώ τα νεαρά μέλη των κριτικών επιτροπών νέων, μετέφεραν το σκεπτικό τους, μίλησαν για τα θέματα που απασχόλησαν τους μικρούς κινηματογραφιστές και αφιέρωσαν τα βραβεία στους δασκάλους τους, τους γονείς τους, αλλά και σε παιδιά που δεν κατάφεραν να φτάσουν τα 20 τους χρόνια…

Ο αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού και τουρισμού Νικόλαος Κοροβέσης, καλωσόρισε το κοινό του φεστιβάλ και υπογράμμισε πως «η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα υπογράψει νέα προγραμματική σύμβαση με το Φεστιβάλ για τα επόμενα τρία χρόνια», προσθέτοντας πως ο ίδιος θα εισηγηθεί το φεστιβάλ να ενισχυθεί με μεγαλύτερο ποσό.

Παίρνοντας τον λόγο, ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας Παντελής Παντελόγλου μίλησε για το Olympia Creative Ideas Pitching Lab, μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2018 «με στόχο να ενθαρρύνει την δημιουργία παιδικών και εφηβικών ταινιών στην χώρα μας, στην οποία  παράγονται πολύ λίγες ταινίες που απευθύνονται σε νέους».

Δημήτρης Σπύρου

«Αυτό ήταν το δυσκολότερο φεστιβάλ που διοργανώσαμε αυτά τα 24 χρόνια», εξομολογήθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου  Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους Δημήτρης Σπύρου. Το τέταρτο κύμα της πανδημίας είχε ήδη φτάσει επιθετικά κι εμείς έπρεπε να αλλάζουμε συνεχώς τον προγραμματισμό μας. Όμως θα ήταν καταστροφή το φεστιβάλ να διεξαχθεί μόνο online για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Γιατί πρωτίστως είναι ένα γεγονός κοινωνικό, μία συνάντηση ανθρώπων». Υπογραμμίζοντας την ανάγκη παραγωγής (και) μεγάλου μήκους ταινιών με αποδέκτες παιδιά και νέους, ο Δ. Σπύρου, αναφέρθηκε στην πρόσφατη πρωτοβουλία του ΕΚΚ να μοριοδοτεί στο εξής την παραγωγή τέτοιων ταινιών, γεγονός που αναμένεται να ενθαρρύνει την παραγωγή τους. Κλείνοντας τόνισε την σημασία της συνεργασίας όλων των φορέων στην κατεύθυνση της επανακατασκευής και επαναλειτουργίας του παλιού Σταφιδεργοστασίου της πόλης, που θα αποτελέσει τη νέα στέγη του Φεστιβάλ.

Σε προσωπικό επίπεδο εκμυστηρεύτηκε πως για πρώτη φορά, λόγω κορωνοϊού, φέτος είχε αγωνία «μήπως έχουμε κάποιο ατύχημα.  Για μένα το φετινό φεστιβάλ θα τελειώσει πραγματικά όταν βεβαιωθώ πως όλοι θα έχουν επιστρέψει με ασφάλεια, υγιείς, στα σπίτια τους…».

Την τελετή λήξης έκλεισε παραδοσιακά ο Βασίλης Γιαννόπουλος, αντιπεριφερειάρχης Ηλείας και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ. «Ήταν μια εβδομάδα γεμάτη από υπέροχες ταινίες και πλούσιες δράσεις. Αυτή είναι η Ηλεία που θέλουμε να ζούμε: με εξωστρέφεια, ώστε να καλλιεργούμε το πνεύμα μας και να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας. Η παιδεία και ο πολιτισμός είναι προτεραιότητά μας, κάτι που αποδεικνύεται από  την ανανέωση της προγραμματικής σύμβασης με το Φεστιβάλ. Δεν θέλουμε όμως να είμαστε απλοί διαχειριστές ή χρηματοδότες –η επανάχρηση του ΑΣΟ όπου θα στεγαστούν όλες οι δράσεις του Φεστιβάλ είναι επιβεβλημένη. Πιστεύουμε πως στην 25η διοργάνωση θα έχουμε να σας παρουσιάσουμε κάτι πιο απτό…».