Η πλατφόρμα πολιτισμού του

ENCARDIA Σονάτα του Σεληνόφωτος – Πλατεία Μονεμβασιάς

Δημοσιεύτηκε: 20.12.2021 | Νέα

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Απολογισμός 2021 – Η Μικρασιατική Καταστροφή στο επίκεντρο των δράσεων το 2022

Ο θεσμός του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ολοκλήρωσε με επιτυχία τη δεύτερη κατά σειρά διοργάνωσή του και προχωρά τις προετοιμασίες για το 2022 με εκδηλώσεις αφιερωμένες στην επέτειο των 100 ετών από την Καταστροφή της Σμύρνης.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Οι εκδηλώσεις του 2021 σε αριθμούς:

750 καλλιτέχνες
 300 άτομα τεχνικό προσωπικό
350 άτομα από τις τοπικές κοινωνίες
που συνέβαλαν για να γίνουν πραγματικότητα
70 παραγωγές & 133 παραστάσεις, σε διάστημα 62 ημερών
σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και μουσεία στην επικράτεια
Τις εκδηλώσεις παρακολούθησαν 11.000 θεατές.

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασαν την Τρίτη 19 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Δοκιμών Χορωδίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τα απολογιστικά στοιχεία του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» για το 2021. Η Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε ότι ο θεματικός άξονας του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022» θα είναι η Μικρασιατική Καταστροφή, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 ετών από την Καταστροφή της Σμύρνης το 1922.

Γιώργος Κουμεντάκης, Λίνα Μενδώνη

 

Ακολουθεί η εισαγωγή της Υπουργού στη συνέντευξη Τύπου:

Καλημέρα σε όλους, ευχαριστούμε πολύ που είστε σήμερα εδώ. Όπως είδατε ήδη και στο βίντεο, η σύνδεση της σύγχρονης δημιουργίας με τους αρχαιολογικούς χώρους, προσφέρει μία ιδιαίτερη απόλαυση,

θα έλεγα έχει κάτι μαγικό χωρίς να το πηγαίνω κατ’ ανάγκη σε μεταφυσικά πράγματα, τη μαγεία την χρησιμοποιώ με την έννοια της έμπνευσης και των νέων αναγνώσεων. Η σύγχρονη δημιουργία μέσα σε ένα αρχαιολογικό χώρο επιτρέπει μία νέα ανάγνωση και του ίδιου του μνημείου, και πολλές φορές συμβάλλει σε μία καλύτερη κατανόηση, καθώς οι σύγχρονοι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες, εμπνέονται από αυτό το χώρο και η έμπνευσή τους τις περισσότερες φορές είναι συνδεδεμένη με αυτήν την ίδια την ποιότητα και την λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου ή του μνημείου, όταν αυτό ήταν ζωντανό. Πιστεύω απόλυτα ότι οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία είναι ζωντανοί οργανισμοί. Είναι οργανισμοί τους οποίους πρέπει να μεταχειριζόμαστε όπως και τα ανθρώπινα, τα έμβια όντα.

Μία παράσταση λοιπόν η οποία σέβεται απόλυτα τον ίδιο το χώρο, και το περιβάλλον του, τα μηνύματα τα οποία εκπέμπει, τις αξίες τις οποίες εκπέμπει, αποκτά μία καινούρια ζωή. Πέρα όμως από αυτά αποτελεί έναν αναπτυξιακό πόρο για την τοπική κοινωνία, γεγονός το οποίο έχει δύο πλευρές. Η μία πλευρά είναι ότι τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι προστατεύονται καλύτερα όταν τα αγαπάς και όταν αυτά κοινωνικοποιούνται, όταν έχουν επισκέπτες, έχουν ανθρώπους που ζουν μαζί τους. Είναι η καλύτερη μορφή προστασίας. Και από την άλλη πλευρά ο καλλιτέχνης με την ευαισθησία την οποία εκ των πραγμάτων έχει και την οποία εκπέμπει, επιτρέπει και στο θεατή να δει με έναν διαφορετικό τρόπο, γι’ αυτό μίλησα για νέες ερμηνείες αυτών των μνημείων.

Το να ζωντανεύουν λοιπόν σε μία περιοχή οι αρχαιολογικοί χώροι προσδίδουν αξία στην ίδια την περιοχή και συγχρόνως την καθιστούν ως ένα τόπο προορισμού, και αυτή ήταν και η αρχική μας θέση και η πολιτική μας έτσι όπως είχε τονιστεί από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ότι μία από τις βασικές μας πολιτικές είναι η συλλειτουργία και η συνύπαρξη των μνημείων μας και των αρχαιολογικών χώρων με τη σύγχρονη δημιουργία.

Την άνοιξη του 2020 όταν υπήρχε το πρώτο κύμα της πανδημίας, που δημιουργούσε σε όλους μας τεράστιες αβεβαιότητες, συζητήσαμε με τους στενούς μου συνεργάτες, με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου, με τον Γιώργο Κουμεντάκη, πώς θα μπορούσαμε αυτό το οποίο σχεδιάζαμε να το επισπεύσουμε. Και μέσα στην πανδημία δημιουργήθηκε αυτό το πρόγραμμα, αυτός ο θεσμός, «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» που το 2020, παρά τις δυσκολίες που υπήρχαν, απέδωσε θετικά αποτελέσματα και είχε πραγματικά ευεργετική επίπτωση στη ζωή πάρα πολλών ανθρώπων.

Το 2021 αποφασίσαμε την όλη οργάνωση του προγράμματος να την αναλάβει η Εθνική Λυρική Σκηνή με χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού, ακριβώς γιατί η Λυρική Σκηνή έχει δώσει τεράστιες εξετάσεις και έχει πετύχει πάντοτε ένα άριστο αποτέλεσμα. Παρακάλεσα λοιπόν τον Γιώργο Κουμεντάκη και τους συνεργάτες του να αναλάβουν την διοργάνωση του προγράμματος το 2021. Όπως είδατε και στο βίντεο η διοργάνωση αυτή απέδωσε σημαντικές εκδηλώσεις στην περίοδο που ανέφερε ήδη ο Γιώργος Κουμεντάκης. Από 15 Ιουλίου μέχρι 27 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν 133 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών, παιδικού και μουσικού θεάτρου, 79 καινούριες παραγωγές σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, σε 12 διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Εξαιρείται η Αττική την οποία συνειδητά δεν συμπεριλάβαμε στο πρόγραμμα διότι έχει όλες τις άλλες εκδηλώσεις του καλοκαιριού, τα διάφορα φεστιβάλ, τις διοργανώσεις των δήμων, της Περιφέρειας, επομένως εξαιρέθηκε συνειδητά.

Στις παραγωγές αυτές εργάστηκαν 1.400 άτομα, τις παρακολούθησαν 11.100 θεατές και εδώ να πω ότι κάποιος μπορεί να πει ότι ο αριθμός είναι μικρός. Δεν είναι μικρός, αν σκεφτεί κανείς ότι υπήρχαν χώροι που με βάση τις συνθήκες της πανδημίας μπορούσαν να φιλοξενήσουν 20 ή 25 θεατές. Υπ’ αυτή την έννοια ο αριθμός είναι πολύ μεγάλος, και δείχνει πόσο οι τοπικές κοινωνίες αγκάλιασαν αυτό το πρόγραμμα, θέλησαν να συμμετέχουν και στο επίπεδο των πολιτών τους αλλά και στο επίπεδο των θεσμών, εάν λάβουμε υπόψη μας ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, θα έλεγα σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, οι δήμοι και οι τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι υποστήριξαν απολύτως την διοργάνωση.

Μία διοργάνωση, την οποία όπως είπαμε, είχε αναλάβει η Λυρική Σκηνή, στην οποία συμμετείχαν με καθοριστικό ρόλο και τρόπο οι Εφορείες Αρχαιοτήτων σε όλη την επικράτεια και πρέπει ιδιαίτερα εδώ να τονίσουμε τον ρόλο και τη βοήθεια του φυλακτικού προσωπικού των αρχαιολογικών χώρων, του προσωπικού δηλαδή του Υπουργείου Πολιτισμού, που λειτούργησαν τους χώρους πέρα από την ευταξία, ακόμα και σε ωράρια τα οποία ήταν πολύ πάνω από τα τρέχοντα του υπηρεσιακού τους καθήκοντος.

Είναι λοιπόν σημαντικό και νομίζω ότι όλοι αισθανόμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι για τη φετινή χρονιά και πάλι για δύο λόγους. Ο ένας λόγος είναι ότι άνοιξαν πέρα από τους συνήθεις και νέοι αρχαιολογικοί χώροι. Οι τοπικές κοινωνίες δηλαδή ήρθαν σε επαφή, επικοινώνησαν και κοινώνησαν με χώρους τους οποίους δεν είχαν συνηθίσει. Το ίδιο και οι καλλιτέχνες.

Το δεύτερο θετικό είναι ότι αυτή την χρονιά δημιουργήθηκαν παραγωγές εντελώς καινούριες, οι οποίες αξιοποιήθηκαν δύο φορές στα πλαίσια του προγράμματος, δηλαδή κάθε παραγωγή είχε δύο παραστάσεις και από εκεί και πέρα, τα σχήματα, οι ΑΜΚΕ, οι οποίες συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είχαν την δυνατότητα την ίδια αυτή την παραγωγή, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, να την μεταφέρουν όπου αλλού ήθελαν, όπου αλλού είχαν προγραμματίσει.

Αυτό νομίζω ότι ήταν μία σημαντική υποστήριξη σε αυτή την δύσκολη περίοδο. Συνολικά, για να μην πάρω εγώ πολύ χρόνο παραπάνω, να πω ότι το ποσό, το οποίο διετέθη για τις παραγωγές είναι 2.284.000 ευρώ. Η αρχική μας ανακοίνωση προέβλεπε χρηματοδότηση 1.800.000 ευρώ, αλλά λόγω του εύρους και των ειδικών συνθηκών του προγράμματος, εκταμιεύθηκε συμπληρωματική επιχορήγηση, ύψους 450.000 ευρώ.

Ένα επιπλέον ποσό, 34.000 ευρώ, δαπανήθηκε και για τις παραστάσεις, οι οποίες επαναπρογραμματίστηκαν εξαιτίας ακυρώσεων, οι οποίες συνέβησαν για δύο λόγους: 1) Επειδή συνέπεσαν με τις πυρκαγιές και 2) Λόγω του εθνικού πένθους που κηρύχθηκε για τον Μίκη Θεοδωράκη. Να επαναλάβω για άλλη μία φορά ότι σε όλες τις παραστάσεις, σε όλες τις εκδηλώσεις τηρήθηκαν απολύτως όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα που απαιτούσε η προστασία από την πανδημία.

Καταλήγοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω καταρχήν τον Γιώργο Κουμεντάκη και τους συνεργάτες του που ανέλαβαν όλη αυτή την διοργάνωση, η οποία ήρθε επιπλέον όλων των άλλων υποχρεώσεων που είχαν και νομίζω ότι ανταποκρίθηκαν όχι απλώς εξαιρετικά, κάτι περισσότερο. Γιώργο, σ’ ευχαριστούμε πολύ, όπως και όλους τους ανθρώπους, τους δικούς σου.

Θέλω να ευχαριστήσω τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, ιδιαίτερα την Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και την Αναστασία Γκαδόλου, την αρμόδια Τμηματάρχη, η οποία συμμετείχε σε όλο το πρόγραμμα και παρακολούθησε τις εργασίες της Επιτροπής, της Ειδικής Επιτροπής που είχαμε συγκροτήσει, για να καταλήξουμε στους αρχαιολογικούς χώρους, και μαζί με το προσωπικό του Τμήματός της, ήταν σε συνεχή επαφή με την Λυρική Σκηνή και με τις κατά τόπους Εφορίες Αρχαιοτήτων.

Να ευχαριστήσω την Αυτοδιοίκηση, να ευχαριστήσω τις Περιφερειακές μας Υπηρεσίες, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για τις εγκρίσεις και φυσικά, την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης, στην οποία προήδρευε ο Γιώργος Κουμεντάκης και συμμετείχαν η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο Δάφνης Κόκκινος, ο Κορνήλιος Σελαμσής, η Συραγώ Τσιάρα, ο Παναγιώτης Τσιρίδης και ο Νίκος Σταμπολίδης. Νομίζω ότι το αποτέλεσμα δικαίωσε τις επιλογές τους. Ευχαριστώ πολύ.

Διαβάστε για το πρόγραμμα του 2022 εδώ