Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Δημοσιεύτηκε: 15.11.2021 | Εικαστικά

Ψηφιακή Έκθεση «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα»

Εγκαίνια 15 Νοεμβρίου, στις 20.00, στον σύνδεσμο https://youtu.be/TYCYGtQV98Q

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Ψηφιακή μορφή παίρνει η έκθεση με τίτλο «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα», η οποία είχε αρχικά παρουσιαστεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το διάστημα Δεκεμβρίου 2016 – Απριλίου 2017, επιφυλάσσοντας μεγάλη συγκίνηση στο κοινό.

Υπερβαίνοντας τους περιορισμούς του Covid-19, ως φιλοξενούμενη πλέον στον ψηφιακό χώρο και προσβάσιμη στον ιστότοπο www.dividedmemories.de, η έκθεση ρίχνει φως στη δεκαετία 1940-1950 και αναδεικνύει το ενδιαφέρον που προκύπτει μέσα από τα προσωπικά βιώματα καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων: καλλιτεχνικά έργα, αφηγήσεις και μαρτυρίες, τεκμήρια, λογοτεχνικά, ποιητικά και ιστορικά κείμενα της ιστορικής αυτής δεκαετίας μεταπλάθουν τον πόνο, την απελπισία και τις κακουχίες, αναδεικνύουν δημιουργικά και υπαρξιακά αδιέξοδα, αντιφάσεις και ελπίδα, ανασυνθέτοντας την επίσημη Ιστορία.

Επίσης, εξετάζει την παρουσία του εβραϊκού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης ήδη από τη δεκαετία του 1930, παρουσιάζει νέα τεκμήρια για τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη κατά τη γερμανική κατοχή, το χρονικό του εκτοπισμού των εβραίων της Θεσσαλονίκης στα στρατόπεδα του θανάτου, καθώς και φωτογραφίες επιζώντων και συνεντεύξεις από εβραίους της Θεσσαλονίκης γεννημένους μετά το 1941.

Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985), «Στο κοιμητήριο προς τον κοινό λάκκο». Υδατογραφία και παστέλ.

Η νέα, ψηφιακή εκδοχή της έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Ιστορία και το Βίωμα» έχει ως φορείς διοργανωτές το Goethe Institut Thessaloniki, το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης και το NS-Dokumentationszentrum Köln (Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό, Πόλη της Κολωνίας).  Περιλαμβάνει λιγότερα (ψηφιοποιημένα πια) αντικείμενα, έργα τέχνης και τεκμήρια σε σχέση με τη φυσική έκθεση που παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη το 2016, αποτελεί όμως μια πυκνή και ιστορικά σημαντική ελληνική παρουσίαση εντός του γερμανικού εδάφους πλέον, με πρωτοβουλία της Θεσσαλονίκης και των φορέων της.

Όσον αφορά το εικαστικό τμήμα της, η οργάνωσή της γίνεται σε δύο μέρη: στο πρώτο, ξεκινώντας από το Έπος την Αλβανίας, παρουσιάζεται η ζωή και ο θάνατος στη γερμανική Κατοχή, με αναφορές, μεταξύ άλλων, στην πείνα και τη μαύρη αγορά, την Αντίσταση στη Θεσσαλονίκη, την Αντίσταση μέσα από λευκώματα του 1941-1945, την υποχρεωτική καλλιτεχνική έκθεση του 1942, την κηδεία του ποιητή Κωστή Παλαμά κ.ά.

Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης, τα εκθέματα αφορούν τη μετάβαση προς την Απελευθέρωση, την Κυβέρνηση του Βουνού το 1944 με την παρουσία των καλλιτεχνών, τα Δεκεμβριανά του 1944, το ταξίδι του Ματαρόα και τη δωρεά των γάλλων καλλιτεχνών για την ελληνική Αντίσταση. Τέλος, αφορούν τον Εμφύλιο και την άρνηση του διχασμού από την πλευρά των καλλιτεχνών, καθώς και την εξορία μέσα από το παράδειγμα της Μακρονήσου. Η εικαστική έκθεση κλείνει με τη λίστα των Ελλήνων Δικαίων των Εθνών και την πρόταση για μετά το τέλος του πολέμου.

Το τμήμα που αφορά την εβραϊκή κοινότητα, αρθρώνεται επίσης σε δύο μέρη. Το πρώτο επικεντρώνει στα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα που αντιμετώπισε η εν λόγω κοινότητα, και το δεύτερο παρακολουθεί τη διαδικασία με την οποία οι αρχές κατοχής έθεσαν υπό έλεγχο, αφαίμαξαν οικονομικά και στη συνέχεια εκτόπισαν τον εβραϊκό πληθυσμό στο Άουσβιτς.

Πρόκειται για μια αναστοχαστική επιμελητική προσπάθεια που θέτει εκ νέου το θέμα της γερμανικής κατοχής, του Ολοκαυτώματος, της ελληνικής αντίστασης, της Απελευθέρωσης και του Εμφύλιου Πολέμου (1946-1949) στην Ελλάδα, μέσα από την οπτική των βιωμάτων των καλλιτεχνών, των διλημμάτων τους και της στάσης τους ως πνευματικών ανθρώπων που αντιμετωπίζουν αλληλέγγυα μια μεγάλη πολιτική, κοινωνική, και, τελικά, ανθρωπιστική κρίση.

Η έκθεση υλοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον του Υπουργείου Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Παράλληλα, ο δίγλωσσος (ελληνικά-γερμανικά) κατάλογος που κυκλοφορεί αποτυπώνει την έκθεση που οργανώθηκε και παρουσιάστηκε το 2016-2017.

 

Εκδήλωση

Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021 ǀ 20:00 (ώρα Ελλάδος)

Εγκαίνια της ψηφιακής έκθεσης «Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950. Ανάμεσα στην Iστορία και το Bίωμα» στο Κέντρο Τεκμηρίωσης για τον Εθνικοσοσιαλισμό της Πόλης της Κολωνίας.

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά σε livestreaming από τον σύνδεσμο https://youtu.be/TYCYGtQV98Q

 

Καλωσόρισμα

Dr. Annemone Christians-Bernsee

Εντεταλμένη Διευθύντρια του Κέντρου Τεκμηρίωσης ΕΣ της Πόλης της Κολωνίας

Χαιρετισμοί

Henriette Reker, Δήμαρχος Κολωνίας

Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης

Beate Köhler, Διευθύντρια του Goethe-Institut Θεσσαλονίκης

Δαυίδ Σαλτιέλ, Πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου της Ελλάδας, Πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης

Ανδρέας Τάκης, Πρόεδρος ΔΣ του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus)

 

Εισαγωγή στην έκθεση

Ντένης Ζαχαρόπουλος, Επιμελητής και τέως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

 

 

[Ταυτότητα της έκθεσης]

 

Oργάνωση έκθεσης

Goethe-Institut Thessaloniki

 

Συνδιοργανωτές

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, NS-Dokumentationszentrum Köln

 

————————

Για το Goethe-Institut Thessaloniki

Επικεφαλής έργου

Peter Panes, Beate Köhler

 

Συντονισμός

Άρης Καλόγηρος

 

Μεταφράσεις

Renate Lenger-Σιδηροπούλου

Doris Wille

Γεώργιος Κεφαλίδης

Καίτη Στεφανάκη

 

Επιμέλεια των γερμανικών κειμένων:

Doris Wille

 

————————

Για το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Επιμελητές

Ντένης Ζαχαρόπουλος, Θούλη Μισιρλόγλου

 

Βοηθοί έρευνας

Ελένη Βασδέκη

Miguel Fernández Belmonte

 

Επιστημονικός σύμβουλος

Λουκιανός Χασιώτης, επίκουρος καθηγητής Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας, Α.Π.Θ.

 

Οργάνωση αδειών δημοσίευσης έργων | Επικοινωνία

Κατερίνα Σύρογλου

 

Λογιστήριο

Χάρης Θεοδωρίδης

Δώρα Καΐπη

Αρετή Καραβασίλη

Μαρία Πούρνου

 

Creative Direction | Σχεδιασμός ψηφιακής Έκθεσης | Παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου

MALVI

 

Oπτική επικοινωνία αρχικής έκθεσης

MALVI

Παναγιώτης Μεταλληνός

Παντελής Τουτουνόπουλος

————————

Για το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Επιμελητές

Ευάγγελος Χεκίμογλου, Λούση Ναχμία

 

Βοηθοί επιμελητές

Pauline Schwanke

Ηλιάνα Ερρέρα

Μύριαμ Σαδικάριο

 

Επιστημονικοί σύμβουλοι

Αναστασία Βαλαβανίδου

Ζανέτ Μπατίνου

Έρικα Περαχιά

 

Καλλιτεχνική επιμέλεια

HyBrazil

 

————————

Για το Κέντρο Τεκμηρίωσης ΕΣ (NS-DOK) της Πόλης της Κολωνίας

 

Συντονισμός

Robert Muschalla

 

Προγραμματισμός και Interface-Design | Βάση δεδομένων και σύστημα σύνταξης

Christine Bolz, Redaktionsbüro Dank