H πλατφόρμα πολιτισμού του gov.gr beta

Μία τόσον ωραία και τόσον νόμιμος υπόθεσις Αϊτή / Ελλάδα / 1821

Δημοσιεύτηκε: |

H νέα παράσταση Μία τόσον ωραία και τόσον νόμιμος υπόθεσις: Αϊτή / Ελλάδα / 1821 του Κωνσταντίνου Χατζή κάνει πρεμιέρα στην GNO TV, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Το έργο βιντεοσκοπήθηκε την περασμένη άνοιξη χωρίς την παρουσία κοινού και θα είναι διαθέσιμο δωρεάν αποκλειστικά μέσω του nationalopera.gr/GNOTV από τις 24 Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Εμπνευσμένο από το ιστορικό γεγονός των εκατό Αϊτινών εθελοντών που ξεκίνησαν πριν από 200 χρόνια ένα μακρινό ταξίδι για να πολεμήσουν δίπλα στους Έλληνες, φέροντας είκοσι πέντε τόνους καφέ για οικονομική ενίσχυση, ο Κωνσταντίνος Χατζής υπογράφει μια υποβλητική, ατμοσφαιρική και ποιητική παράσταση. Λέξεις και φράσεις σημαντικών κειμένων μπλέκονται μοναδικά με συνθέσεις των Φραντς Λιστ και Γιώργου Κουμεντάκη, παραδοσιακά τραγούδια της Αϊτής και φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς σε ένα άρτιο και υψηλής αισθητικής έργο μουσικού θεάτρου. Στο επίκεντρο η Λυδία Κονιόρδου, στον άκρως απαιτητικό ρόλο του Μαύρου Αγγέλου.

Το έργο αποτελεί ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ και εντάσσεται στον θεματικό κύκλο «Η Επανάσταση με τα μάτια των άλλων».

H GNO TV, η οποία αποτελεί έναν νέο άξονα προγραμματισμού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, δημιουργήθηκε και λειτουργεί με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η επανάσταση της Αϊτής, η μεγαλύτερη εξέγερση δούλων από την εποχή του Σπάρτακου και η μόνη που οδήγησε στην ίδρυση ανεξάρτητου κράτους ήδη από το 1804, παραμένει μια από τις πιο επιδραστικές σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας, έχοντας καταφέρει αποφασιστικό πλήγμα στην αποικιοκρατία, ριζοσπαστικοποιήσει έμπρακτα τα ιδανικά του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης για τους έγχρωμους και υπόδουλους πληθυσμούς και αναδείξει την ηγετική μορφή του Τουσσαίν Λουβερτύρ σε παγκόσμιο, διαχρονικό σύμβολο χειραφέτησης.

Σε ένα από τα συγκινητικότερα, όσο και παραγνωρισμένα, επεισόδια της ελληνικής Εθνεγερσίας, η Αϊτή υπήρξε το πρώτο κράτος που αναγνώρισε το δίκαιο της Ελληνικής Επανάστασης λίγους μόλις μήνες μετά το ξέσπασμά της, διά της αλληλογραφίας του ηγέτη της Ζαν-Πιερ Μπουαγέ με τον Αδαμάντιο Κοραή, προχωρώντας μάλιστα στην αποστολή είκοσι πέντε τόνων καφέ και εκατό Αϊτινών εθελοντών με στόχο την ενίσχυση του Αγώνα.

Με πρώτη ύλη το επεισόδιο αυτό καθώς και την καινοτόμο ρομαντική μουσική σύνθεση του Φραντς Λιστ Χορός του θανάτου, η νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Χατζή διαπραγματεύεται το φλέγον ζήτημα της πολυπολιτισμικότητας σε συνδυασμό με οικουμενικές έννοιες όπως εκείνες της αλληλεγγύης, της απελευθέρωσης και της αυτοδιάθεσης ατόμων και λαών, χαρτογραφώντας, παράλληλα, ένα πειραματικό ηχητικό τοπίο ώσμωσης της λυρικής έκφρασης και της πρόζας μέσω των τεχνικών του φωνητικού αυτοσχεδιασμού.

 

Συντελεστές

Συγγραφή – σύνθεση κειμένου, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χατζής

Δραματουργική επεξεργασία κειμένου: Αντιγόνη Καράλη

Πρωτότυπη σύλληψη, έρευνα, δραματολόγος παράστασης: Στέλλα Παπακωνσταντίνου

Σκηνικό: Άρτεμις Φλέσσα

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Διδασκαλία μπουτό: Ιωάννα Γκαραγκούνη

Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου

Βιντεοσκόπηση, μοντάζ: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης

 Παίζουν

Θάνατος / Μαύρος Άγγελος: Λυδία Κονιόρδου

Αϊτινός Α΄: Βασίλης Μηλιώνης

Αϊτινός Β΄: Δημήτρης Τσίκλης

Γάλλος: Αλέξανδρος Ψυχράμης

Έλληνας: Μαριάμ Ρουχάτζε

Φώτης Λάμαρης μουσικός επί σκηνής

Θοδωρής Τζοβανάκης πιάνο

Exit mobile version