Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Anonyme de Nointel (Jacques Carrey), Dessins des frontons et métopes du Parthénon, Avant 1687

Δημοσιεύτηκε: 27.09.2021 | Εκδήλωση

Έκθεση «Παρίσι – Αθήνα. Η γέννηση της νεότερης Ελλάδας, 1675-1919» (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου, 30 Σεπτεμβρίου 2021 – 7 Φεβρουαρίου 2022)

Με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης, το 1821, το Μουσείο του Λούβρου τιμά την Ελλάδα με τη διοργάνωση μιας μεγάλης περιοδικής έκθεσης.  Ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν εγκαινιάζουν την έκθεση στο Παρίσι στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Το Μουσείο του Λούβρου ανοίγει τις πύλες του και την αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Hall Napoleon προς τιμήν της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και των ισχυρών δεσμών ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία.

Η επέτειος των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης δίνει την αφορμή για τη μεγάλη περιοδική έκθεση Παρίσι – Αθήνα. Η γέννηση της νεότερης Ελλάδας, 1675 – 1919, η οποία συνομιλεί με την έκθεση «Υπό το Φως του Απόλλωνος: το Λούβρο στους Δελφούς» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών (21 Σεπτεμβρίου 2021 – 31 Ιανουαρίου 2022).

Τα εκθέματα στο Λούβρο προβάλλουν μια σύγχρονη επιστημονική θεώρηση των πολιτισμικών σχέσεων της Ελλάδας με τη Γαλλία και κυρίως της Αθήνας και του Παρισιού, από την εποχή των πρώτων πρέσβεων, στα τέλη του 17ου αιώνα, στην τότε οθωμανική επικράτεια, έως τη Συνδιάσκεψη Ειρήνης των Παρισίων και την έκθεση των ελλήνων νεοτερικών καλλιτεχνών της Ομάδας Τέχνη στο Παρίσι, το 1919. Μέσα από 356 έργα παρουσιάζονται οι απαρχές της φραγκικής/γαλλικής παρουσίας στον ελλαδικό χώρο μετά τη Δ΄ Σταυροφορία, οι καλλιτεχνικές αξίες στη μεταβυζαντινή Ελλάδα, ο ελληνικός αγώνας για εθνική ανεξαρτησία, τα ταξίδια γάλλων πρέσβεων στην Ελλάδα κα το φιλελληνικό κίνημα, η γαλλική επιστημονική αποστολή του Μορέως.

Ευγένιος Ντελακρουά, Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου

Μεγάλο τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην Αθήνα των ετών 1834 – 1878, ως νέα πρωτεύουσα του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους, και δη στην πολεοδομία και την αρχιτεκτονική της πόλης, στην ανάπτυξη του λεγόμενου Αθηναϊκού κλασικισμού», στη ήθη της αθηναϊκής κοινωνίας, και στις επιδράσεις των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών τάσεων στους καλλιτέχνες της εποχής, καθώς και στην ίδρυση της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής.

Pascal SEBAH, Athènes, temple de Jupiter Olympien et l’Acropole

Σε ξεχωριστή ενότητα παρουσιάζονται οι απαρχές της αρχαιολογικής έρευνας στην Ελλάδα (γαλλικές ανασκαφές στη Δήλο και τους Δελφούς), ενώ η τελευταία ενότητα επικεντρώνεται στην Αθήνα του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού αιώνα, ειδικότερα στη σχέση των Ελλήνων καλλιτεχνών με τη νεοτερική τέχνη που έχει ως επίκεντρο το Παρίσι. Γίνεται επίσης αναφορά στο αναπτυσσόμενο ενδιαφέρον της εποχής για το βυζαντινό παρελθόν, μετά, ωστόσο, την απώλεια σημαντικού μέρους των βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων της Αθήνας στο πλαίσιο πολιτικών επιλογών σύνδεσης της Ελλάδας με το κλασικό παρελθόν της. Το εμβληματικό έργο του Φώτη Κόντογλου, ο «Λαοκόων» κλείνει την έκθεση.

Portrait d’une femme portant le costume régional du Péloponnèse, Athènes, vers 1880, Petros Moraites

Στην έκθεση δανείζουν έργα πενήντα ένα πολιτιστικά ιδρύματα του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων τα Κρατικά Μουσεία του Βερολίνου, το Βρετανικό Μουσείο, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, το Μουσείο του Cluny, το Musee d’Orsay, το Petit Palais και η Πινακοθήκη Gabriel Millet. Σημαντικά έργα προέρχονται από την Ελλάδα, από Εφορείες Αρχαιοτήτων και μουσεία αρμοδιότητας ΓΔΑΠΚ (44 έργα), την Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη και τη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση συνοδεύεται από λεπτομερή εικονογραφημένο κατάλογο, με συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων στα κείμενά του, και λεύκωμα.

«Υπό το Φως του Απόλλωνος: το Λούβρο στους Δελφούς»

Η έκθεση «Υπό το Φως του Απόλλωνος: το Λούβρο στους Δελφούς» αποτελεί επιστημονική συνεργασία του Μουσείου του Λούβρου, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδος και της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Συγκεκριμένα είκοσι οκτώ αριστουργήματα του Λούβρου, από τον 14ο αι. π.Χ. έως τον 19ο αι., συνομιλούν με εκθέματα της μόνιμης έκθεσης του μουσείου των Δελφών στο πλαίσιο ενός πρωτότυπου διαλόγου. Στόχος του εγχειρήματος αυτού είναι η μέθεξη του σημερινού περιηγητή του μαντείου με μία πλέον επίκαιρη προσέγγιση τόσο των ζητημάτων της δελφικής αρχαιολογίας όσο και της υπόστασης του Πύθιου Απόλλωνος, της έμπλεης πνευματικού και ουμανιστικού χαρακτήρα θρησκευτικής λατρείας του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Οι ενότητες προσφέρουν μία νέα θεώρηση της σημασίας των Δελφών και δίνουν την ευκαιρία για έναν προσωπικό αναστοχασμό ως προς τον καίριο ρόλο του «απολλώνιου φωτός» στη διαμόρφωση του αρχαίου παρελθόντος, του σημερινού παρόντος και πολύ περισσότερο ενός άδηλου μέλλοντος.

Οι εκθέσεις στο Λούβρο και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών επικεντρωμένες στους στενούς πολιτισμικούς δεσμούς της Ελλάδας με τη Γαλλία εντάσσονται στους εορτασμούς για την επέτειο των διακοσίων ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.