Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Δημοσιεύτηκε: 11.06.2021 | Μουσική

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού υποδέχεται στις 21 Ιουνίου την ΚΟΘ, για μια συναυλία με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής, με μία ανοιχτή συναυλία στον αύλειο χώρο του Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, υπό τη μουσική διεύθυνση του Κωνσταντίνου-Ρωμανού Παπάζογλου, που ανήκει στους πλέον ταλαντούχους μαέστρους της νέας γενιάς Ελλήνων αρχιμουσικών. Συμπράττει ως σολίστ, μία επίσης εξαιρετικά ταλαντούχος νεαρή καλλιτέχνης, η Θεσσαλονικιά βιολονίστα Αριέτα Λιάτση.

Το πρόγραμμα ξεκινά με ένα έργο του Γεώργιου Αξιώτη, ενός παραγνωρισμένου Έλληνα συνθέτη και μουσικολόγου του περασμένου αιώνα, ο οποίος ανέπτυξε έντονη καλλιτεχνική και πνευματική δραστηριότητα, αφού υπήρξε από τους συνιδρυτές του Ωδείου Πειραιώς αναλαμβάνοντας και τη διεύθυνσή του, ενώ παράλληλα εξέδωσε το περιοδικό ‘Κριτική’, μαζί με το συνάδελφό του Γεώργιο Λαμπελέτ, θέτοντας ως στόχο ‘την αναμόρφωση της μουσικής παιδείας στη χώρα’.

Η φιλοδοξία του αυτή δημιούργησε αντιπάθειες στο μουσικό κατεστημένο της εποχής και αποτέλεσε την αιτία της σχετικά σύντομης απόσυρσής του από το προσκήνιο, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει ανέκδοτα τα έργα του μέχρι πολύ πρόσφατα. Στις μέρες μας το έργο του μελετάται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και γίνεται προσπάθεια ανάδειξής του. Το ‘Δειλινό’ είναι ένα ορχηστρικό έργο λεπτής υστερορομαντικής αισθητικής, γραμμένο με άρτια συνθετική τέχνη και έντονο ελληνικό χρώμα, που κυκλοφόρησε από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, με επιμέλεια του μουσικού υλικού από την Εβελίνα Χαρτοφτάκη και τον Γιάννη Σαμπροβαλάκη.

Ο μυθικός Ισπανός βιολονίστας Πάμπλο δε Σαρασάτε συνέθεσε πολλά έργα για σόλο βιολί, εμπνευσμένα κυρίως από λαϊκές ισπανικές μελωδίες. To πλέον δημοφιλές εξ αυτών και αγαπημένη επιλογή των βιρτουόζων του βιολιού παγκοσμίως είναι οι ‘Τσιγγάνικες μελωδίες για βιολί και ορχήστρα, έργο 20’. Η ξεχωριστή δεξιοτεχνική ικανότητα του συνθέτη είναι εμφανής παντού και συνδυάζεται με τον τρόπο που παίζουν οι τσιγγάνοι το βιολί, ενώ επιπρόσθετα διατηρεί και το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού, που είναι το κύριο χαρακτηριστικό αυτών των εκτελεστών. Το έργο στο σύνολό του είναι συναρπαστικό και απολαυστικό εξελισσόμενο με εκφραστικότητα και πάθος, καθώς παραδίδεται πρόθυμα στον οίστρο των χορών των ρομά.

Η ‘41η Συμφωνία σε ντο μείζονα’ του Μότσαρτ, ή αλλιώς η ‘Συμφωνία του Διός’, είναι ένα διαχρονικό αριστούργημα που έχει χαρακτηριστεί ως σταθμός στην ιστορία της μουσικής. Πρόκειται για την τελευταία και μεγαλύτερη χρονικά συμφωνία του κορυφαίου συνθέτη, που πήρε την ονομασία αυτή λόγω του επιβλητικού της χαρακτήρα. Όλη η συνθετική σοφία του Μότσαρτ αποκαλύπτεται σε αυτό το έργο και προσφέρεται μέσα από ένα καταιγισμό μουσικών ιδεών ανέκφραστης ομορφιάς. Μια πραγματικά ταιριαστή επιλογή σε μία Γιορτή της Μουσικής.

Πρόγραμμα:

Γιώργος Αξιώτης (1875-1924): Δειλινό
Επιμέλεια μουσικού υλικού: Εβελίνα Χαρκοφτάκη, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής
Pablo de Sarasate (1844-1908): Zigeunerweisen, έργο 20
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Συμφωνία αρ. 41 σε ντο μείζονα, Κ.551 (του ‘Διός’)

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.