H πλατφόρμα πολιτισμού του gov.gr beta

Σολίστ της ΚΟΑ: Τέσσερις Εποχές της Μουσικής

Δημοσιεύτηκε: |

Μπαρόκ φωνητικοί σχηματισμοί, μία συμφωνία με χαρακτηριστικά πρότυπου κλασικής φόρμας, ο ρομαντισμός του κοντραμπάσου που ηχεί αβίαστα, ο διάλογος της λόγιας μουσικής με την τζαζ. Αυτά είναι μερικά από τα συμπληρωματικά στοιχεία που παράγουν αρμονία στη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Σολίστ της ΚΟΑ: Τέσσερις Εποχές της Μουσικής.

Τέσσερα έργα πέρα από τον χώρο και τον χρόνο. Το Τρίτο Κοντσέρτο για δύο Όμποε και Ορχήστρα εγχόρδων σε φα μείζονα του Τομάζο Αλμπινόνι. Το Κοντσέρτο για Κλαρινέτο και Ορχήστρα του Άαρον Κόπλαντ. Το Κοντσέρτο για Κοντραμπάσο και Ορχήστρα σε φα δίεση ελάσσονα του Σερζ Κουσεβίτσκι και η Πέμπτη Συμφωνία σε σι ύφεση μείζονα του Φραντς Σούμπερτ σε μια διαδοχή μουσικών εμπειριών και σολιστικών υπερβάσεων. Αρκεί να ακολουθήσουμε τους δρόμους που ανοίγουν κορυφαίοι μουσικοί. Οι Ομποΐστες Στέλλα Νικολαϊδη και Δημήτρης Βάμβας. Ο Κλαρινετίστας Σπύρος Μουρίκης και ο Κοντραμπασίστας Τάκης Καπογιάννης. Στο πόντιουμ ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έκτορας Ταρτανής.

Μαγνητοσκοπημένη συναυλία – Η παρακολούθηση είναι δωρεάν.

Τα σχόλια των σολίστ

Δημήτρης Βάμβας: Οι ιδιαιτερότητες κονσέρτων του μπαρόκ είναι η όσο πιo πιστή ερμηνεία με όργανα που δεν είναι της εποχής (παίζεται με μοντέρνα όμποε στην παρούσα συναυλία, ενώ είναι γραμμένο για μπαρόκ όμποε και αντιστοίχως για τα έγχορδα). Άρα, πρέπει να αναζητηθούν οι ισορροπίες μεταξύ των οργάνων. Στην περίπτωση των όμποε πρέπει να υπάρχει κοινό ηχόχρωμα για να αναμειγνύονται οι 2 ήχοι σωστά και με σύμπλευση των δυναμικών, είτε μεταξύ των 2 σόλο οργάνων, είτε μεταξύ σολίστ και ορχήστρας, ώστε να αποδοθεί το κονσέρτο όσο πιο πιστά για τα όργανα που αρχικά γράφτηκε.

Είναι πάντα μεγάλη μου χαρά και τιμή να συμπράττω με την ορχήστρα που υπηρετώ τα τελευταία 22 χρόνια. Αλλά και μεγάλο το βάρος ώστε η απόδοση μου να είναι η μέγιστη, όταν συμπράττω με μία από τις μεγαλύτερες και καλύτερες ορχήστρες της Ελλάδας, όπως είναι η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Στέλλα Νικολαΐδη: Κατά την ερμηνεία είναι σημαντικό οι διαφοροποιήσεις των δυναμικών (forte/piano) να υποστηρίζουν και να αναδεικνύουν την αρμονία. Χρειάζεται να διακρίνονται καθαρά τα επιμέρους θέματα, οι κύριες μελωδικές γραμμές και η κατεύθυνση της μουσικής. Επίσης, στις επαναλήψεις των θεμάτων, οι μελωδίες διανθίζονται με ποικίλματα και στολίδια του μπαρόκ. Γενικά, πρόκειται για έναν διάλογο ανάμεσα στα όμποε και τα έγχορδα. Εξίσου βασικό στοιχείο της ερμηνείας είναι το να γίνεται φανερή η ρυθμική ταυτότητα κάθε μέρους.
Ως νέο μέλος της ΚΟΑ, είναι τιμή και χαρά μου να συμμετέχω στη συναυλία ως σολίστ.

Τάκης Καπογιάννης: O Koussevitzky, εκτός από σπουδαίος μαέστρος, υπήρξε και βιρτουόζος κοντραμπασίστας. Ως εκ τούτου το Kοντσέρτο που συνέθεσε για το αγαπημένο του όργανο είναι απαιτητικό από τεχνική άποψη. Φανερά επηρεασμένος από το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του Dvořák, θέλησε να δώσει μια αντίστοιχη δυνατότητα στο κοντραμπάσο να εκφραστεί σολιστικά.
Με δεδομένο το μικρό, σε σχέση με τα υπόλοιπα έγχορδα, σολιστικό ρεπερτόριο που υπάρχει για το όργανο, το συγκεκριμένο Κοντσέρτο έχει αναδειχθεί σε σημείο αναφοράς για κάθε εκτελεστή

Κάθε φορά που τυχαίνει να συμπράξω ως σολίστ με ορχήστρα πρέπει μεταφορικά να γυρίσω ένα κουμπί μέσα μου. Κι αυτό γιατί ο ρόλος μου στην ορχήστρα είναι μεν βασικός, αλλά ως επί το πλείστον συνοδευτικός. Έτσι η αναμέτρηση με το εκάστοτε μουσικό έργο και με την ορχήστρα απαιτεί άλλου είδους αντανακλαστικά. Ανυπομονώ λοιπόν να μοιραστώ αυτήν την εμπειρία με τους συναδέλφους μου στην ΚΟΑ.

Σπύρος Μουρίκης: Το Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα εγχόρδων, με άρπα και πιάνο, έχοντας γραφτεί από Αμερικανό συνθέτη με jazz και Latin επιρροές, εκτός των τεχνικών προκλήσεων που παρουσιάζει, ξεφεύγει από την ερμηνευτική πεπατημένη της ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής, προκαλώντας τον εκάστοτε ερμηνευτή να μυηθεί στον κόσμο της αυτοσχεδιαστικής jazz, κρατώντας πάντα όμως τις ισορροπίες με την κλασική γραφή.
Χαίρομαι διπλά όταν έχω να παρουσιάσω ένα κοντσέρτο με την KOA. Είναι σαν να καλώ προσκεκλημένους στο σπίτι μου. Η ορχήστρα έχει ποιότητες ανεκτίμητες και όραμα για να λειτουργεί ως μία υψηλού επιπέδου ευρωπαϊκή ορχήστρα. Ταυτόχρονα, βρίσκομαι μαζί με φίλους για να κάνουμε ένα από τα πράγματα που αγαπάμε περισσότερο: Μουσική!

Το σχόλιο του Έκτορα Ταρτανή
Η συνεργασία με τους σολίστ είναι πάρα πολύ όμορφη, γιατί είναι και οι τέσσερις εξαιρετικοί. Βρήκαμε πολύ σύντομα τα κοινά μουσικά στοιχεία, το στυλ της μουσικής, αναπνέουμε μαζί. Νομίζω είναι απαραίτητο να προσεγγίσεις το κάθε στυλ με τη μουσικότητά του, να βρεις το σημαινόμενο της μουσικής, τι θέλει να πει ο συνθέτης με τη μελωδία, με τον ρυθμό, με όλα τα μουσικά στοιχεία που συμπεριλαμβάνει η κάθε σύνθεση. Αυτή η αποκωδικοποίηση είναι ο σκοπός των δοκιμών.

Το πρόγραμμα με μια ματιά

ΤΟΜΑΖΟ ΑΛΜΠΙΝΟΝΙ (1671-1751)
Κοντσέρτο για δύο όμποε και ορχήστρα εγχόρδων σε φα μείζονα, έργο 9 αρ. 3
ΑΑΡΟΝ ΚΟΠΛΑΝΤ (1900 – 1990)
Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα εγχόρδων, με άρπα και πιάνο
ΣΕΡΖ ΚΟΥΣΕΒΙΤΣΚΙ (1874-1951)
Κοντσέρτο για κοντραμπάσο και ορχήστρα σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 3
ΦΡΑΝΤΣ ΣΟΥΜΠΕΡΤ (1797-1828)
Συμφωνία αρ. 5 σε σι ύφεση μείζονα, D. 485
ΣΟΛΙΣΤ
Δημήτρης Βάμβας, όμποε
Στέλλα Νικολαΐδη, όμποε
Σπύρος Μουρίκης, κλαρινέτο
Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Έκτορας Ταρτανής

Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συναυλία εδώ:

https://www.youtube.com/channel/UCeHd4wuTqwSoXgZ5viGupLQ/videos

Exit mobile version