Συμμετέχοντας στον εορτασμό της επετείου για τα διακόσια χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζει μια σειρά εκδηλώσεων υπό τον γενικό τίτλο «Πρόσωπα του Ήρωα», η οποία σχεδιάστηκε και υλοποιείται, με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
Το ηρωικό παράδειγμα των αγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης λειτουργεί ως αφορμή και πρό(σ)κληση για μία αναδρομή στις έννοιες «ήρωας» και «ηρωισμός», μέσα από το τις παραστατικές και εικαστικές τέχνες, την μουσική, το χορό αλλά και μέσω αναγνώσεων, διαλέξεων, εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ενήλικες και παιδιά.
Οι επιλογές του Προγραμματισμού λαμβάνουν υπόψιν την παρούσα χρονική συγκυρία, σχεδιάζοντας εκδηλώσεις που προβλέπουν τόσο την φυσική παρουσία κοινού όσο και την αμιγώς διαδικτυακή παρουσίαση, σύμφωνα με τα μέτρα που ανακοινώνονται για την προστασία της δημόσιας υγείας.
Οι Διερχόμενοι
Από τον κλειστό χώρο του Αναγνωστηρίου της παλιάς Εθνικής Βιβλιοθήκης στον ανοιχτό χώρο, στα Φυτεμένα Δώματα του ΚΠΙΣΝ. Κατά μήκος του μονοπατιού που συνδέει το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος με τον Φάρο, μας περιμένουν οι «Διερχόμενοι» του διεθνώς αναγνωρισμένου εικαστικού Γιώργου Ξένου. Πρόκειται για 100 ανθρώπινα περιγράμματα από σίδηρο (200 x 80 εκ. έκαστο). Θα μπορούσαν να είναι ανώνυμοι ήρωες, απ’ αυτούς που αγνοεί η μεγάλη Ιστορία των σπουδαίων προσωπικοτήτων, οι οποίοι με τον τρόπο τους μας καλούν να σκεφτούμε τι σημαίνει ήρωας, ποιοι είναι οι δικοί μας ήρωες, ποια η δική μας σχέση με ό,τι χαρακτηρίζεται «ηρωική στάση».
Η πολυπρόσωπη ενότητα των «Διερχόμενων», έργο που εξελίσσεται στον χρόνο, μπορεί να μετακινείται και να προσαρμόζεται σε διαφορετικούς τόπους και χώρους, παραμένοντας ανοιχτό κάθε φορά σε διαφορετικά νοήματα και μηνύματα. Στο ΚΠΙΣΝ θα δούμε για πρώτη φορά την πλήρη ανάπτυξή του. Χωρίς πρόσωπο κι άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, οι μορφές-περιγράμματα του Γιώργου Ξένου «ενθαρρύνουν την πλήρωση του κενού με πορτρέτα από την ατελείωτη χορεία των ηρώων της κάθε επανάστασης. Οι Διερχόμενοι, οι υψιτενείς αυτές φιγούρες, είναι μια λιτανεία ηρωικών μορφών έτοιμων “Πύλας πόλεων περήσειν”», όπως σημειώνει ο δημιουργός τους.
Το υλικό (σίδερο) από το οποίο είναι κατασκευασμένες και το διαφορετικό οπτικό αποτέλεσμα που προκύπτει ανάλογα με τον φωτισμό (φυσικό ή τεχνητό) καθώς οι σκιές των μορφών προστίθενται στο σύμπλεγμα, διεγείρουν τη σκέψη και το συναίσθημα. Πάρα το εύθραυστο και προσωρινό καθενός από μας (όλοι είμαστε διερχόμενοι), η επιθυμία του ανθρώπου για ζωή, ελευθερία, δημιουργία είναι μέσα στο χρόνο διαρκής και ακατάβλητη. Και σε κρίσιμες εποχές, όπως ήταν τα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, η θέλησή του μπορεί να αποδειχθεί σαν από σίδερο.
Σε άλλο σημείο του ΚΠΣΙΝ, στα Νότια Μονοπάτια, θα στηθούν οι «Επτά Πύλες», μία ακόμη πολύσημη εγκατάσταση από σίδηρο. Από την επτάπυλη Θήβα της αρχαίας τραγωδίας ως τις σημερινές πύλες εισόδου στην Ελλάδα και την Ευρώπη, οι Πύλες αυτής της εγκατάστασης «μιλούν» με τον τρόπο τους για ζητήματα περισσότερο επίκαιρα από ποτέ. Η Πύλη είναι όριο αλλά την ίδια στιγμή άνοιγμα. Όπως η Επανάσταση του 1821 –που σηματοδότησε το τέλος 400 χρόνων δοκιμασίας του Ελληνισμού και ταυτόχρονα το άνοιγμα, την είσοδό του, στη νεότερη Ιστορία του.