H πλατφόρμα πολιτισμού του gov.gr beta

Έργα των Σαμινάντ, Μότσαρτ και Σοστακόβιτς από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Δημοσιεύτηκε: |

Σολίστ της Κ.Ο.Α: Από ασυνήθιστα σε ανεκτίμητα έργα

Τρεις αιώνες. Τρεις χώρες σε εντελώς διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες. Τρεις συνθέτες που άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στην παγκόσμια λόγια μουσική σκηνή. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών μπαίνει δυναμικά στο 2021 παρουσιάζοντας Από ασυνήθιστα έως Ανεκτίμητα έργα, στο πλαίσιο του νέου Κύκλου Σολίστ της Κ.Ο.Α., που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιούνιο.

Σε αυτή την πρώτη συναυλία, δύο διακεκριμένοι μουσικοί της αναλαμβάνουν ρόλο σολίστα. Μια βραδιά που ανοίγει με το Κοντσερτίνο για φλάουτο της Σεσίλ Σαμινάντ, συνθέτριας που κατάφερε να ξεχωρίσει κατά τον ανδροκρατούμενο 19ο αιώνα. Με τις υψηλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις του αισθαντικού Κοντσερτίνο (στην πρώτη του εκτέλεση από την Ορχήστρα) αναμετριέται ο καταξιωμένος φλαουτίστας, Μιχάλης Ραμός. O Μιχάλης Ραμός σημειώνει σχετικά: «Το Κοντσερτίνο είναι κομμάτι βασικού ρεπερτορίου για κάθε φλαουτίστα. Γραμμένο το 1902 για τις απολυτήριες εξετάσεις του Conservatoire de Paris, αναδεικνύει τόσο τις δεξιοτεχνικές ικανότητες όσο και τη μουσικότητα. Είναι τιμή μου να το εκτελέσω με τους συναδέλφους μου, για πρώτη φορά στην ιστορία της Ορχήστρας.»

Ακολουθεί το οπερατικής λογικής, Τρίτο Κοντσέρτο για βιολί του Μότσαρτ. Έργο κομβικό στο ρεπερτόριο του Οργάνου που σπάει τις συμβάσεις της εποχής, αφήνοντας να διαφανεί η σπάνια ικανότητά του να δημιουργεί μουσική γεμάτη ζωή και χάρη. Σολίστ, ο Κορυφαίος βιολονίστας στα Β’ Βιολιά της Ορχήστρας, Απόλλωνας Γραμματικόπουλος, ο οποίος σχολιάζει σχετικά: «Σε σχέση με τα δύο πρώτα του κοντσέρτα, στο Τρίτο παρατηρεί κανείς τον Μότσαρτ να πραγματοποιεί ένα “κβαντικό άλμα” στη συνθετική του εξέλιξη. Σπάει τις συμβάσεις της εποχής και τα κατάλοιπα του μπαρόκ, ειδικά στη φόρμα και επιτρέπει στη θεϊκή του έμπνευση να συνθέσει με νομοτελειακή φυσικότητα και πνευματώδη χαρακτήρα, Μουσική γεμάτη Ζωή και Χάρη. Ανταποκρίθηκα με πολλή χαρά στο κάλεσμα του νέου διευθυντή της ΚΟΑ κ. Λουκά Καρυτινού προς τους μουσικούς της να εμφανιστούν ως σολίστ δείχνοντας έμπρακτα την εμπιστοσύνη του σε αυτούς.»

Η συναυλία ολοκληρώνεται με τη Σουίτα για τον Άμλετ του Σοστακόβιτς. Μία πρώιμη δημιουργία, μέσα από την οποία εκφράζει την άποψή του για τη σκηνική μουσική, υπογραμμίζοντας τη δραματικότητα της σαιξπηρικής γραφής παρά τα άφθονα γκροτέσκα στοιχεία. Στο πόντιουμ, ο ανερχόμενος Ρωμανός Παπάζογλου που υπογραμμίζει τα εξής: «Το συγκεκριμένο πρόγραμμα δημιουργεί προκλήσεις στην ερμηνεία του, ως προς τη στιλιστική διαφοροποίηση, καθώς θα παρουσιαστούν τρεις συνθέσεις από τρεις διαφορετικές εποχές και χώρες. Κάθε μορφή τέχνης και ιδιαίτερα η κλασική μουσική προσφέρει στο άτομο διέξοδο από τις δυσκολίες και τις προκλήσεις της καθημερινότητας, που αντιμετωπίζει σε στιγμές κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε. Παράλληλα, η επαφή με σπουδαία έργα τέχνης μας υπενθυμίζει πως δεν είμαστε μόνοι μας στα όποια προβλήματα μπορεί ο καθένας να βιώνει.»

Η παρακολούθηση της συναυλίας είναι δωρεάν.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΣΕΣΙΛ ΣΑΜΙΝΑΝΤ (1857-1944)
Κοντσερτίνο για φλάουτο και ορχήστρα σε ρε μείζονα, έργο 107

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.3 σε σολ μείζονα, Κ.216

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906-1975)
Σουίτα από τη σκηνική μουσική του Άμλετ, έργο 32a

ΣΟΛΙΣΤ
Μιχάλης Ραμός, φλάουτο
Απόλλων Γραμματικόπουλος, βιολί

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Ρωμανός Παπάζογλου

Exit mobile version