Η πλατφόρμα πολιτισμού του

Δημοσιεύτηκε: 04.12.2020 | Νέα

Αποδόθηκαν ο ανελκυστήρας πλαγιάς και οι νέες διαδρομές στην Ακρόπολη

Έργα που αναβαθμίζουν καθοριστικά τα μνημεία του Ιερού Βράχου και καθιστούν την Ακρόπολη απολύτως προσβάσιμη σε όλους.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη και του Προέδρου του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Σ. Παπαδημητρίου, αποδόθηκαν την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου,  Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία, ο ανελκυστήρας πλαγιάς και οι νέες διαδρομές στην Ακρόπολη. Το έργο  που βελτιώνει  καθοριστικά την επισκεψιμότητα των μνημείων στον Ιερό Βράχο, εντάσσεται στο πρόγραμμα αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών στην Ακρόπολη. Έτσι, ο αρχαιολογικός χώρος καθίσταται απολύτως προσβάσιμος για τα ΑμεΑ, αλλά και για όλους τους πολίτες με κινητικά ή άλλα προβλήματα.

Ο νέος, υπερσύγχρονος ανελκυστήρας πλαγιάς της Ακρόπολης

«Είναι πράγματι σήμερα μια σπουδαία μέρα, μια φωτεινή μέρα, μια μέρα που αποδεικνύει για ακόμα μια φορά έμπρακτα, πως το ελληνικό Δημόσιο, το κράτος μπορεί να συνεργαστεί με Ιδρύματα τα οποία μοιράζονται τους ίδιους στόχους, το ίδιο όραμα, την ίδια φιλοσοφία και να αποδώσουν στην παγκόσμια κοινωνία, όχι μόνο στην ελληνική κοινωνία, ένα πολύ σημαντικό έργο», δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελετή απόδοσης του έργου.  «Σήμερα, 3 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα για τα Άτομα Με Αναπηρία, εγκαινιάζουμε το νέο ανελκυστήρα αλλά και τις διαδρομές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεγάλη φροντίδα, προκειμένου να καταστήσουμε την Ακρόπολη προσβάσιμη σε όλες και σε όλους. Σε άτομα με κινητικές δυσκολίες, αλλά και σε ηλικιωμένους συμπολίτες μας οι οποίοι θέλουν να απολαύσουν το σύμβολο του Δυτικού Πολιτισμού, χωρίς τη δυσκολία που συνεπάγεται η κλασική διαδρομή για να ανέβει κανείς στο Βράχο της Ακρόπολης.

Η κυβέρνηση έχει ήδη θέσει σε διαβούλευση το Εθνικό Σχέδιο για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Στον πυρήνα αυτού του σχεδίου είναι η έννοια της προσβασιμότητας. Προσβασιμότητα σε όλους, προσβασιμότητα παντού. Και επειδή αυτή η κυβέρνηση δεν αρέσκεται στα λόγια, αλλά μιλάει με έργα, χαιρόμαστε ιδιαίτερα που σήμερα θέτουμε στη διάθεση του κοινού αυτό το σημαντικό, αυτό το εμβληματικό έργο, το οποίο δεν θα μπορούσε να γίνει πράξη χωρίς τη στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Με μεγάλη χαρά θα έχω την ευκαιρία να είμαι ο πρώτος που θα χρησιμοποιήσει τον ανελκυστήρα και να περιηγηθώ στις διαδρομές οι οποίες  -θέλω να το ξαναπώ- έχουν όχι απλά σχεδιαστεί, αλλά έχουν κατασκευαστεί με πλήρη σεβασμό στη νομοθεσία και φυσικά υπό την επίβλεψη του εμβληματικού καθηγητή του κ. Μανόλη Κορρέ ο οποίος πιστεύω ότι γνωρίζει και αγαπάει την Ακρόπολη ίσως περισσότερο από οποιονδήποτε. Το λέω αυτό, διότι με λύπη μου διαπίστωσα τους τελευταίους μήνες να ασκείται φτηνή αντιπολιτευτική κριτική μέχρι και γι’ αυτό το έργο, το οποίο είναι ένα έργο οικουμενικό και υπό κανονικές προϋποθέσεις θα πρέπει να μας ενώνει όλους.

Η κυβέρνηση, προφανώς, δεν θα σταματήσει εδώ. Το Εθνικό Σχέδιο για τα δικαιώματα Ατόμων Με Αναπηρία ήταν και παραμένει μία προσωπική μου δέσμευση. Γνωρίζετε, νομίζω, τους λόγους για τους οποίους έχω μία ιδιαίτερη ευαισθησία στο ζήτημα αυτό και πιστεύω ότι σήμερα κάνουμε ένα πρώτο σημαντικό βήμα για να το κάνουμε πράξη».

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης (κέντρο) η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη (δεξιά) και ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου (αριστερά) στην τελετή απόδοσης του έργου στους πολίτες © Andreas Simopoulos

Έργο εξαιρετικά σύνθετο

«Η κατασκευή του ανελκυστήρα πλαγιάς, υπό μεταβλητή γωνία, ήταν ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο, με πολλές εκπλήξεις στην κατασκευή του, εξαιτίας των πολλών απρόοπτων, τα οποία συνήθως προκύπτουν όταν έχουμε έναν αρχαιολογικό χώρο και συγκεκριμένα μνημεία», δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. «Είναι γεγονός, ότι πλέον η Ακρόπολη, το σύμβολο του Δυτικού Πολιτισμού και της δημοκρατίας, είναι απολύτως προσβάσιμη».

«Οι εικόνες, τις οποίες στο παρελθόν είχαμε βιώσει, είναι οριστικά παρελθόν. Με τον ανελκυστήρα και τις διαδρομές, οι συμπολίτες μας, οι συνάνθρωποι μας που έχουν προβλήματα κινητικότητας, αλλά ακόμη και  άνθρωποι προχωρημένης ηλικίας που έχουν όραμα να έρθουν στην Ακρόπολη, θα μπορούν σήμερα  να την  προσεγγίσουν μέχρι τη Νότια Κλιτύ. Είναι ένα έργο το οποίο έγινε πολύ γρήγορα, χάρη στην εξαιρετική συνεργασία των υπηρεσιών και των εξωτερικών συνεργατών του Ιδρύματος Ωνάση με τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπό την επιστημονική ευθύνη της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, υπό τον καθηγητή κ. Μανόλη Κορρέ, και  με την εφαρμογή όλων των διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου».

Τεχνικά στοιχεία για τον ανελκυστήρα πλαγιάς

– Ο ανελκυστήρας πλαγιάς αντικαθιστά το εργοταξιακό αναβατόριο, το οποίο εγκαταστάθηκε το 2004 στη βόρεια πλευρά της Ακρόπολης, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, προκειμένου να καταστεί δυνατή η επίσκεψη του Ιερού Βράχου από τα ΑμεΑ. Την ίδια εποχή κατασκευάστηκε και ένας εργοταξιακός διάδρομος από την έξοδο του αναβατορίου μέχρι την οδό των Παναθηναίων, βορείως του Παρθενώνος, προκειμένου τα άτομα με αμαξίδια να έχουν τουλάχιστον θέαση των μνημείων. Το αναβατόριο άρχισε να παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του ήδη από τις αρχές του 2018. Ήδη από το φθινόπωρο του 2018 χρονολογούνται σκηνές μεταφοράς ΑμεΑ «στα χέρια» από το προσωπικό του Υπουργείου Πολιτισμού ή από τους συνοδούς τους. Από την άνοιξη του 2019 το αναβατόριο σχεδόν δεν λειτουργούσε, ενώ τα προβλήματα εντάθηκαν το καλοκαίρι 2019, με αποτέλεσμα να εκτίθεται διεθνώς η χώρα, καθώς ΑμεΑ από όλο τον κόσμο έφθαναν στο μνημείο και δεν μπορούσαν να ανέβουν.

Η καμπίνα του νέου ανελκυστήρα πλαγιάς, ο οποίος εξυπηρετεί δύο αμαξίδια και δύο συνοδούς. Ανεβαίνει στον Ιερό Βράχο σε 32 δευτερόλεπτα.

– Πρόκειται για ανελκυστήρα πλαγιάς μεταβλητής γωνίας, κατασκευή της ιταλικής εταιρείας MASPERO ELEVATORI. Η χωρητικότητά του είναι 1300 κιλά ωφέλιμο φορτίο, ήτοι, δύο αμαξίδια με δύο συνοδούς ή ένα φορείο ασθενοφόρου με έναν συνοδό. Η επιλογή του τύπου έγινε σύμφωνα με την τοπογραφία της περιοχής και τα γεωτεχνικά στοιχεία, βάσει των οποίων εκπονήθηκαν οι μελέτες κατασκευής του έργου. Έχει πιστοποιηθεί από τη διεθνή εταιρεία TUV, όπως ορίζουν οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί σχετικά με τους ανελκυστήρες πλαγιάς. Σημειώνεται ότι ανάλογος ανελκυστήρας δεν υπάρχει σε άλλο μνημείο. Είναι ο μοναδικός παγκοσμίως επειδή  κατασκευαστικά η μεταβλητή γωνία του πλησιάζει την ορθή, ενώ η περιμετρική γυάλινη επένδυσή του προσφέρει μοναδική πανοραμική θέα.

– Ο χρόνος που απαιτείται για την ανάβαση ή κατάβαση του ανελκυστήρα είναι 32 δευτερόλεπτα. Με το παλιό αναβατόριο, για να φθάσει ο χρήστης από το επίπεδο του δρόμου, έως το μνημείο της Ακρόπολης, έπρεπε να ανέβει στο επίπεδο του σημερινού μηχανοστασίου από εξωτερική κλίμακα, κάνοντας χρήση αναβατορίου με κάθισμα και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσει το παλιό αναβατόριο, η τεχνολογία του οποίου ήταν τεχνικά απολύτως ξεπερασμένη ακόμη και ως εργοταξιακή.  Εξέλειπαν τα  ανταλλακτικά και ό,τι χρειαζόταν γινόταν ως ιδιοκατασκευή.

– Σε τεχνολογικό επίπεδο, ο νέος ανελκυστήρας πλαγιάς, είναι ιδιαίτερα εξελιγμένος, προσφέροντας άνεση, ταχύτητα, ασφάλεια μετακίνησης καθώς επίσης και δικλείδες ασφαλείας κατά τη λειτουργία του, σε περίπτωση διακοπής ρεύματος ή άλλου απρόβλεπτου προβλήματος

– Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, υπάρχει η δυνατότητα με τη χρήση εναλλακτικών μέσων λειτουργίας του ανελκυστήρα (μπαταρία), να μεταβεί προς το επίπεδο της εισόδου στο δρόμο. Μέσω συστήματος ειδοποίησης με διπλή κάρτα GSM, πραγματοποιείται επικοινωνία με πέντε προγραμματισμένους δέκτες για οποιαδήποτε βλάβη ή έκτακτη ανάγκη. Το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα σε περίπτωση βλάβης, σεισμικών δονήσεων, ανέμου, πάγου, εγκλωβισμού και στέλνει άμεσα ειδοποίηση στους αρμόδιους για τον κατάλληλο χειρισμό της κάθε περίπτωσης. Σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις πολύ χαμηλής θερμοκρασίας, ο ανελκυστήρας διεξάγει αυτόματα κίνηση επί των τροχιών κάθε 10 λεπτά, για να μην δημιουργηθεί στρώμα πάγου στους οδηγούς του.

– Για την υλοποίηση των απαιτούμενων εργασιών υπήρχε σε όλη τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου ομάδα επιβλεπόντων αρχαιολόγων του ΥΠΠΟΑ, με τη συνεργασία των οποίων ελήφθησαν όλα τα μέτρα που διασφαλίζουν την προστασία των μνημείων. Για την εγκατάσταση απαιτήθηκαν εργασίες υποδομής, μεταξύ των οποίων, τμηματική εκσκαφή, διάτρηση και τοποθέτηση 35 ανοξείδωτων αγκυρίων επί του τοίχου Μπαλάνου και πλήρωση με ενέματα για τη στήριξη των μεταλλικών αντηρίδων στήριξης των τροχιών του ανελκυστήρα. Επίσης, η παλιά πλατφόρμα απομακρύνθηκε και τοποθετήθηκε η νέα, μήκους 12,90μ και πλάτους 1,60-1,90μ.

Οι νέες διαδρομές, συνολικού μήκους 500μ. καλύπτουν τη Βόρεια και την Ανατολική πλευρά του Παρθενώνα © Andreas Simopoulos

Πληροφορίες για τις νέες διαδρομές ΑμεΑ

– Οι νέες διαδρομές ΑμεΑ καλύπτουν τη Βόρεια και την Ανατολική πλευρά του Παρθενώνα, με στόχο να καταστήσουν δυνατή την περιήγηση των ΑμεΑ στα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου, αφού φτάσουν με τον ανελκυστήρα.

  • Το συνολικό μήκος των νέων διαδρομών είναι 500μ. Οι διαμορφώσεις, οριζοντιογραφικά και υψομετρικά, ακολουθούν τα αρχαιολογικά δεδομένα, αποκαθιστώντας  τις αρχαίες χαράξεις της οδού των Παναθηναίων.
  • Οι διαδρομές συνδέουν την επάνω έξοδο του ανελκυστήρα πλαγιάς με την οδό Παναθηναίων, μέχρι την περιοχή του παλιού μουσείου. Συνεπώς, εκτείνονται μπροστά από τα Προπύλαια, από τον Παρθενώνα και φθάνουν μέχρι την Νότια Κλιτύ.
  • Όπως έχει διευκρινιστεί από το ΥΠΠΟΑ, το υλικό που επιλέχθηκε για τις διαστρώσεις, ως αισθητικά αποδεκτό, είναι αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα με περιεκτικότητα σε τσιμέντο μόνο 12%. Το τελικό αποτέλεσμα είναι τεχνητός λίθος, αντίστοιχος με τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τη συμπλήρωση των  μνημείων. Τα υλικά αξιολογήθηκαν με δοκιμαστικές εφαρμογές επί τόπου από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως. Το όλο έργο είναι απολύτως αναστρέψιμο.
  • Δύο οχήματα (τύπου Golf cart), θα διευκολύνουν την πρόσβαση στον νέο ανελκυστήρα πλαγιάς των ΑΜΕΑ αλλά και των ατόμων με δυσκολία στην κίνηση. Για το όχημα που θα ξεκινά από την Διονυσίου Αρεοπαγίτου υπάρχει πρόβλεψη χωρητικότητας 6 ατόμων (μαζί με τον οδηγό) συν ένα αμαξίδιο. Αντίστοιχα, για το όχημα που θα ξεκινά από τον Ιερό Βράχο, υπάρχει πρόβλεψη χωρητικότητας 6 ατόμων (μαζί με τον οδηγό) χωρίς να περιλαμβάνει αμαξίδιο.

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ο καθηγητής Μανόλης Κορρές, ο Γενικός Γραμματέας. Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου